باران سیل

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با صدور بخشنامه ای به استانداری ها با توجه به افزایش احتمال وقوع سیلاب در فصل پائیز و زمستان و آسیب پذیری شهرها و روستاهای کشور از این حادثه تصریح کرد: ایجاد آمادگی و انجام اقدامات فنی و پیشگیرانه برای مقابله با سیلابهای احتمالی مبتنی بر تجربیات سیلاب های اخیر بسیار حائز اهمیت و ضروری می باشد.

به گزارش روستانیوز به نقل از روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، جمالی نژاد در این بخشنامه از معاونان عمرانی استانداری ها  خواسته به منظور پیشگیری و کنترل شرایط اضطراری ناشی از وقوع حوادث و سوانح مرتبط با سیلاب در شهرها و روستاهای کشور، برنامه های مندرج در این بخشنامه را  به کلیه شهرداری ها و دهیاری های تابعه آن استان ابلاغ و بر اجرای آن نظارت مستمر و دقیق صورت گیرد.

عناوین این برنامه ها به این شرح است:

۱- اطلاع رسانی جهت ضرورت آمادگی کامل کلیه شهرداری ها و دهیاری های تابعه.

۲- برگزاری منظم جلسات ستاد مدیریت بحران شهرداری و کمیته های تخصصی ذیل ستاد مذکور موضوع ابلاغیه شماره۱۷۱۸۹مورخ ۹۴.۲.۱۵ وزیر محترم کشور.

۳- هماهنگی با دستگاههای اجرایی مسئول در حوزه مدیریت سیلاب و رودخانه های عبوری از شهرها و روستاها به ویژه واحدهای تابعه وزارت نیرو جهت لایروبی مسیل ها و انهار و ترمیم دیواره های ساحلی.

۴- برگزاری مانورهای دوره ای و ظرفیت سازی برای رویارویی با حوادث احتمالی. 

۵- شناسایی نقاط بحرانی شهرها و روستاها از منظر آسیب پذیری از سیلابهای احتمالی و رفع مشکلات فنی و نواقص شبکه جمع آوری و دفع آبهای سطحی.

۶- حضور موثر و مداوم کلیه معاونین، مدیران و روسای سازمانهای ذیربط شهرداری های استان و دهیاری های تابعه به صورت مداوم و مستمر در محل کار در شرایط بحرانی.

۷- انجام تمهیدات و پیش بینی های لازم برای بسیج منابع و امکانات، تجهیزات و ماشین آلات عمرانی و خدماتی به ویژه در مناطق دارای خطرپذیری بالاتر از جمله مسیل ها و رود دره ها.

۸- انجام اقدامات پیشگیرانه به ویژه در مناطقی از شهرها و روستاهای آن استان که در سیل های سال ۹۸ و ۹۹ آسیب دیده اند.

۹-آمادگی، پایش و نظارت مستمر از سوی ستاد مدیریت بحران شهرداری ها و دهیاری ها و سازمان های خدمات رسان به ویژه سازمان های آتش نشانی و خدمات ایمنی و دیگر حوزه های معاونت خدمات شهری.

۱۰- بازدید تاسیسات کنترل سیلاب در محدوده و حریم شهر و پل ها و ابنیه فنی احداث شده در مسیر رودخانه ها و مسیل های عبوری از شهرها و روستاها.

۱۱- تشکیل جلسات مدیریت ترافیک شهری با رویکرد انجام تمهیدات ترافیکی در زمان وقوع بحران موضوع بند ۲ جزء " د " ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور.

۱۲-پایش ادواری بررسی وضعیت مکان های عمومی و خدماتی در مسیل ها و رودخانه های عبوری از شهرها.

۱۳-پیگیری مستمر گزارش های رسمی هواشناسی برای مناطق و اطلاع رسانی به موقع آن برای دستگاه های ذیربط، شهرداریها و دهیاریها.

۱۴-جلوگیری از ساخت و ساز در محدوده حد بستر و حریم آبراهه‌ها (رودخانه، مسیل، انهار و . . . ) و جانمایی نقشه های حد بستر بر روی طرح تفصیلی شهر.

۱۵-ترویج فرهنگ بهره‌مندی از بیمه حوادث از جمله سیل در میان شهروندان و روستانشینان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =