کد خبر: 8891
تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱
سردخانه

بنا بر اعلام مقامات وزارت جهاد کشاورزی به دلیل نبود سردخانه و صنایع فرآوری کافی محصولات کشاورزی در کشور، سالانه ۲۹ میلیون تن محصولات باغی و زراعی که حاصل دسترنج کشاورزان و باغداران این مرزوبوم است از بین رفته و با پدیده دورریزی مواجه هستند.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، لرستان نیز با دارا بودن اراضی کشاورزی وسیع و محصولات باغی و زراعی با تولید محصولات شاخصی همچون انار، انجیر، سیب و … به دلیل فقدان سردخانه سهم قابل ملاحظه‌ای از دورریز تولیدات زراعی و باغی را به خود اختصاص داده است.

بدون وجود و توسعه سردخانه در مناطق مختلف استان امکان تولید پایدار ممکن نبوده و در هر فصل تولید، بخشی از محصول به ضایعات تبدیل خواهد شد و این سردخانه‌ها به‌عنوان مراکز ذخیره‌سازی نقش مهمی در تنظیم بازار مصرف داخل و رونق صادرات دارند.  

چرا ثروت لرستان به ضایعات تبدیل شود؟

احسان ناصر رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق خرم‌آباد با مطرح کردن اینکه چرا باید حدود ۳۰ درصد از ثروت استان به ضایعات تبدیل شود، گفت: بالاترین ضایعات محصولات کشاورزی در بخش تولیدات باغبانی است.

وی ادامه داد: ۳۰ درصد حجم تولیدات این بخش به ضایعات تبدیل می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق خرم‌آباد افزود: ایجاد سردخانه در لرستان از خام فروشی محصولات جلوگیری می‌کند و از طرفی کشاورزان هم از این قضیه سود خواهند برد.

ایجاد سردخانه به صادرات و ایجاد ارزش‌افزوده کمک می‌کند

وی خاطرنشان کرد: همچنین ایجاد سردخانه به صادرات محصولات مازاد کشاورزی و ایجاد ارزش‌افزوده برای استان کمک می‌کند.

احداث سردخانه راهکاری جهت کوتاه شدن دست واسطه‌ها

علی حیدر رضایی، باغدار لرستانی در گفت‌وگو با ایسنا از احداث سردخانه برای محصولات باغی به‌عنوان راهکاری جهت کوتاه شدن دست واسطه‌ها یاد کرد و گفت: باغداران مجبورند محصولات تولیدی خود را به دلیل نبود سردخانه، صنایع تبدیلی و بسته‌بندی مناسب با قیمت پایین به افراد سودجو و دلالان بفروشند.

وی اظهار کرد: مسئولان در راستای حمایت از تولیدات باغی با احداث سردخانه، امکانات نگهداری میوه را در روستاها و مراکز تولیدی فراهم کنند تا باغداران، تولیدات خود را با قیمت‌های ناچیز به دلالان نفروخته و در هزینه‌های خود متضرر نشوند.

رضایی خاطرنشان کرد: مسئولان باید به‌گونه‌ای اقدام کنند تا حاصل دسترنج کشاورزان و باغداران که تنها از این راه امرارمعاش می‌کنند توسط افراد سودجو و فرصت‌طلب از بین نرود و کشاورز مجبور نشود برای اینکه از عهده پرداخت هزینه‌های برداشت محصول، آبیاری و … برنمی‌آید، مبادرت به برداشت محصول نکرده و میوه‌ها بر روی درخت بمانند.

برای استانی مثل لرستان کمبود سردخانه ظلم در حق کشاورز است

رضایی افزود: استانی که در تولید محصولات متنوع باغی، زراعی، شیلاتی و دامی جایگاه ممتازی در کشور دارد متأسفانه هنوز از زیرساخت‌های لازم از قبیل سردخانه و صنایع تبدیلی در این بخش برخوردار نیست. برای استانی مثل لرستان کمبود سردخانه ظلم در حق کشاورز است.

محصولاتی که با نبود سردخانه روی دست کشاورز می‌ماند

این باغدار لرستانی تصریح کرد: کمبود سردخانه نگهداری میوه یکی از مهترین مشکلات باغداران استانی است که سبب شده است محصولات باغی لرستانی روی دست کشاورزان بماند.

نبود سردخانه سبب ضرر باغدار می‌شود

در ادامه یک فروشنده محصولات کشاورزی در الشتر ایجاد سردخانه را از نیازهای مبرم لرستان دانست و گفت: در نبود سردخانه همه محصولات وارد بازار می‌شود و چون قدرت جذب در بازار وجود ندارد شاهد افت قیمت و ضرر باغدار خواهیم بود.

حسنوند افزود: با توجه به کمبود شدید سردخانه در استان، ایجاد سردخانه می‌تواند درآمدزا باشد و باید بخش خصوصی در این زمینه اقدام کند.

محصولاتی که به دلیل نبود سردخانه با نام دیگر استان‌ها صادر می‌شوند

وی در ادامه با بیان اینکه بسیاری از محصولات لرستان به استان‌های هم‌جوار ارسال، بسته‌بندی و به کشورهای دنیا صادر می‌شود، یادآور شد: در نبود سردخانه و صنایع تبدیلی تنها باغدار متضرر نشده بلکه مصرف‌کنندگان هم از این زیان بی‌نصیب نخواهند بود.

حسنوند افزود: با توجه به این‌که همه باغداران محصولشان را در یک‌فصل برداشت می‌کنند به دلیل کمبود سردخانه هر مکانی برای نگهداری میوه قابل‌پذیرش خواهد بود اما عدم نگهداری استاندارد محصول در سردخانه‌ باعث افت کیفیت میوه و تغییر رنگ و طعم آن می‌شود.

جلوگیری از خام فروشی محصولات با ایجاد سردخانه

این فروشنده محصولات کشاورزی گفت: درصورتی‌که این محصولات در شهرستان فرآوری شوند و یا چند سردخانه نگهداری میوه وجود داشته باشد نه‌تنها این محصولات به‌صورت خام از استان خارج نمی‌شوند بلکه سبب شکوفایی اقتصادی و توانمند کردن کشاورزان و باغداران شهرستان نیز می‌شود.

۳۰ درصد تولیدات سالانه لرستان ضایعات است

در ادامه صید احمد مرادی، مدیرصنایع تبدیلی و فرآوری سازمان جهاد کشاورزی لرستان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد تولیدات سالانه استان در حوزه‌های کشاورزی، دامداری و شیلات ضایعات است، اظهار کرد: نبود سردخانه باعث شده دلالان، تنها افرادی باشند که از باغداری سود می‌برند و مثلاً خرید ارزان سیب بروجرد، انجیر پل‌دختر و انار کوهدشت به دلیل نبودن سردخانه و صنایع تبدیلی در این مناطق بیشتر به چشم می‌خورد.

وی اضافه کرد: مسئولان جهاد کشاورزی استان طی سال‌های گذشته برای حل این مشکل اقدامات زیادی انجام داده‌اند و مجوزهای زیادی صادر کرده‌ایم اما تمایل سرمایه‌گذار به ورود به این بخش به دلیل هزینه‌های سنگینی  که دارد، کم است.

احداث سردخانه؛ یک فرصت سرمایه‌گذاری

 مرادی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بخش قابل‌توجهی از محصولات در حوزه کشاورزی، دامداری و شیلات استان به ضایعات تبدیل می‌شود و دراین‌بین جای صنایع تبدیلی و فرآوری در لرستان خالی است و در واقع احداث سردخانه یک فرصت سرمایه‌گذاری خوب برای استان است.

حمایت از سرمایه‌گذاران در حوزه سردخانه

وی ادامه داد: ما در بحث تأسیس و راه‌اندازی واحدهای صنایع تبدیلی و فرآوری در لرستان نیاز به سرمایه‌گذار داریم. طی سالیان اخیر در لرستان در راستای کاهش ضایعات بخش کشاورزی حرکت‌های خوبی انجام شده اما مطلوب نیست لذا برای کاهش ضایعات تولیدات نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، حمایت و تقویت سرمایه‌ها و تخصیص تسهیلات هستیم.

مرادی افزود: تعداد واحدهای صنایع تبدیلی و فرآوری با توجه به حجم ضایعات محصولات کشاورزی، دامی و شیلات استان کافی نیست و لازم است با ورود سرمایه‌گذار در این بخش نسبت به تأسیس چندین فضا اقدام شود.

وی خاطرنشان کرد: سازمان جهاد کشاورزی از سرمایه‌گذاران صنایع تبدیلی و فرآوری در قالب تسهیلات کم‌بهره حمایت خواهد کرد.

مرادی یادآور شد: ظرفیت صنایع تبدیلی و فرآوری در لرستان حدود ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار تن از محصولات کشاورزی، دامی و شیلات است.

مدیر صنایع تبدیلی و فرآوری سازمان جهاد کشاورزی ‌گفت: تمرکز ما بر احداث واحدهای صنایع تبدیلی و فرآوری در شرکت شهرک‌های استان است چراکه در آنجا هم زیرساخت‌های لازم از جمله آب، برق، گاز و ... فراهم بوده و هم دسترسی به بازار راحت‌تر است.

بانک‌ها با سرمایه‌گذاران همکاری ندارند

کیومرث نصیری یکی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در حوزه سردخانه گفت: ازآنجاکه دیدم مشکلات زیادی در سطح استان بری انبار کردن سردخانه‌ها وجود نداشت، تصمیم گرفتم نسبت به ایجاد آن اقدام کنم.

وی ادامه داد: در نهایت مکاتبات لازم را با  جهاد کشاورزی انجام دادم و برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شدم.

نصیری اضافه کرد: متأسفانه بانک‌ها همکاری لازم را با سرمایه‌گذاران این بخش ندارند.

این سرمایه‌گذار لرستانی یادآور شد: چندین بار مسئولان از ساختمان‌های نیمه‌کاره ما بازدید کردند و قول مساعدت دادند اما اتفاقی نیفتاد.

وی افزود: اگر واقعاً نیاز به سردخانه در لرستان داریم پس باید به سرمایه‌گذاران این بخش کمک کرد.

اگرچه اهمیت تولید کیفی و کمی  محصولات متنوع به‌ویژه میوه‌های فصلی در این منطقه برای مسئولان به‌عنوان یکی از شاخص‌های توسعه باغبانی و کشاورزی کشور قابل بیان است اما بدون شک نگهداری محصولات به لحاظ کیفی و کمی به سردخانه‌های این استان بستگی دارد که می‌توان با استفاده از آخرین تکنولوژی‌های روز  در ساخت سردخانه‌ها اهمیت تولید میوه و توسعه باغبانی در این منطقه را دوچندان کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =