صادرات

معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو گفت: رشد تولید محصولات کشاورزی و صادرات قانونی و غیرقانونی آن باعث برداشت بیشتر از منابع آب کشور شده و آب زیرزمینی وارد مرز خطر خواهد شد.

به گزارش روسنا (روستانیوز) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، هدایت فهمی با اعلام هشدار در مورد افزایش برداشت از منابع آب زیرزمینی به دلیل مزیت صادراتی محصولات کشاورزی گفت: اضافه‌ برداشت از آب‌های زیرزمینی به‌طور متوسط سالانه 6 میلیارد مترمکعب است و پیش‌بینی می‌شود، در صورت صادرات بی‌رویه در بخش کشاورزی و عدم رفع چالش‌های موجود، این رقم به بیش از 12 میلیارد مترمکعب برسد.

وی با تاکید بر ضرورت مراقبت و حفاظت موثرتر از منابع آب زیرزمینی اظهار کرد: در حال حاضر مصرف ناخالص بخش کشاورزی از آب زیر‌زمینی حدود 56 میلیارد مترمکعب و از آب‌های سطحی حدود 34 میلیارد مترمکعب است.

فهمی، با بیان اینکه محاسبات و ارزیابی‌های انجام شده درخصوص بهره‌برداری بخش کشاورزی از منابع آب در سال آینده نشان می­‌دهد که محصولات کشاورزی و دامی به‌شدت از مزیت صادراتی برخوردار خواهند شد، افزود: بنابراین در سال آتی با رشد تولید محصولات کشاورزی و صادرات قانونی و غیرقانونی آن، برداشت بیشتر از منابع آب کشور صورت می‌گیرد و دست‌اندازی به منابع آب، به‌ویژه آب زیرزمینی وارد مرز خطر خواهد شد.

معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو ادامه این شرایط را به منزله تاراج و نابودی بی‌بازگشت منابع آب زیرزمینی دانست و بر مراقبت بیشتر از آن تاکید کرد.

وی، عواملی چون ناکارآمدی بازار عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی، عدم کارایی نظام تعرفه‌ای صادرات و واردات، سهولت قاچاق محصولات کشاورزی و دامی در ابعاد وسیع، نوسانات شدید بهای محصولات کشاورزی در سال‌های مختلف و پایین بودن بنیه مالی و درآمد تولیدکنندگان بخش کشاورزی را از جمله محورهای تاثیرگذار در چالش‌های ذاتی و عارضی این بخش عنوان کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =