اراضی

رئیس‌کل دادگستری استان خوزستان، ضمن ابراز نگرانی از گسترش تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی، عدم برخورد به‌موقع را عامل گسترش این موضوع دانست و همچنین به تسهیل‌کنندگان این امر و سودجویان اخطار جدی و بدون مسامحه داد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایلنا، حجت‌الاسلام صادق مرادی در دیدار رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان،بر لزوم پیشگیری از تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی تأکید و اظهار داشت: یکی از معضلاتی که در سطح ملی با آن مواجه هستیم موضوع تغییر کاربری اراضی کشاورزی به‌صورت غیرمجاز است که این کار باعث آسیب رساندن جدی به تولیدات محصولات کشاورزی، توسعه تولید پایدار، تأمین امنیت غذایی و همچنین محیط‌زیست خواهد شد که باید با جدیت با آن برخورد شود.

رئیس‌کل دادگستری استان خوزستان گفت: متأسفانه برخی از سودجویان با در نظر داشتن ارزش مالی زمین، برای کسب ثروت‌های نامشروع، با برنامه‌ریزی از پیش مشخص شده صاحبان زمین را با فریب‌کاری طعمه قرار می‌دهند و اقدام به تصرف زمین‌های ملی و در نهایت تغییر غیرمجاز اراضی کشاورزی می‌کنند. عدم پیشگیری و برخورد به‌موقع دستگاه‌های متولی، موجب گسترش دست‌اندازی به اراضی ملی و تغییر غیرمجاز زمین‌های کشاورزی شده است.

حجت‌الاسلام مرادی با اشاره به برخورد قاطع و به‌موقع دستگاه قضائی، افزود: در این میان دستگاه قضایی با مجموعه‌ای از تصرفات غیرقانونی و ساخت بنا‌ها و ویلا‌های به وجود آمده مواجه می‌شود که قَلع و قَمع آن‌ها هزینه‌های اجتماعی و امنیتی زیادی را نیز هم برای مردم و هم دستگاه‌های حاکمیتی دارد. درصورتی‌که اگر از روز اول دستگاه‌ها به وظایف خود به‌خوبی عمل می‌کردند این حجم زمین‌خواری و تغییر کاربری غیرمجاز زمین‌های کشاورزی در استان پدیدار نمی‌شد.

این مقام قضائی در ادامه ضمن اعلام ممنوعیت تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی و برخورد قاطع با متخلفان این امر، تصریح کرد: گاهی اوقات خدمات غیرقانونی از سوی برخی از دستگاه‌های اجرایی و خدماتی به متصرفان اراضی ملی و همچنین تغییردهندگان غیرمجاز اراضی کشاورزی ارائه می‌شود که همین موضوع مشکلاتی را جهت اعمال قانون با خود به همراه خواهد داشت. باید دادستان‌های سراسر استان، به‌عنوان مدعی‌العموم، پس از بررسی مشکلات و تخلفات این دستگاه‌ها، به‌منظور احیاء حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم با آنان برخورد قاطع داشته باشند.

رئیس دادگستری خوزستان تأکید کرد: دستگاه قضائی استان، با تسهیل‌کنندگان این مسیر و همکاری با متصرفان و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی، به‌عنوان معاونت در جرم بدون مسامحه برخورد قاطع خواهد کرد و به پرونده‌های زمین‌خواری و آن دسته از افرادی که به‌صورت غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی را تغییر دادند خارج از نوبت رسیدگی می‌کند.

وی در پایان، اقدامات پیوستهِ فرهنگی و رسانه‌ای؛ جهت کاهش این نوع از جرائم را تأثیرگذار دانست و یادآور شد: این اراضی به‌عنوان یک سرمایه، میراث گذشتگان و همچنین امانتی گران بهاء در دست ما برای آیندگان بشمار می‌آید. با ارائه اقدامات مؤثر فرهنگی و رسانه‌ای به‌طور پیوسته، می‌توان از زمین‌خواری و تغییر کاربری غیرمجاز جلوگیری کرد تا شاهد رونق کشاورزی، تولید محصولات و همچنین ایجاد اشتغال پایدار در استان باشیم.

در این دیدار رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، ضمن تقدیر از اقدامات بازدارنده دستگاه قضائی استان، در مبارزه قاطع با متصرفان اراضی ملی و همچنین تغییردهندگان غیرمجاز اراضی کشاورزی، بر همکاری و تعامل سازنده سازمان جهاد کشاورزی استان و دستگاه قضائی خوزستان تأکید کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =