مرغ

مسئول صید و ذبح حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور گفت: در صورتی که ادعای عرضه طیور بدون ذبح شرعی صحت داشت، ناشران عکس جعلی در شبکه های مجازی به طور حتم نام برند و کشتارگاه را در عکس‌های منتشر شده مخدوش نمی کردند.

به گزارش روسنا (روستانیوز) به نقل از سازمان دامپزشکی کشور، مسئول صید و ذبح حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور گفت: در صورتی که ادعای عرضه طیور بدون ذبح شرعی صحت داشت، ناشران عکس جعلی در شبکه های مجازی به طور حتم نام برند و کشتارگاه اش را در عکس های منتشر شده مخدوش نمی کردند تا به فرض صحت متخلفان رسوا شده و به مجازات قانونی خود برسند.

اکبر قره خانلو امروز شنبه درباره انتشار تصاویری مبنی بر عرضه گوشت مرغ گرم ذبح نشده در سطح بازار افزود: هیچ دستگاهی برای انجام ذبح شرعی در کشتارگاه های کشور وجود ندارد و تمامی این عملیات توسط نیروی انسانی انجام می شود.

وی با بیان این که هم اکنون 700 ناظر شرعی بر کشتار دام و طیور کشتارگاه های سراسر کشور نظارت مستمر دارند، اظهار کرد: در عین حال فرآیند کشتار از ابتدا تا بسته بندی مورد کنترل ناظرین شرعی و بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور است، بنابراین احتمال عرضه گوشت مرغ بدون ذبح در مراکز صنعتی یا سنتی وجود ندارد.

قره خانلو با اشاره به این که اگر این ادعا صحت داشت به طور حتم نام برند و کشتارگاه را در عکس های منتشر شده، مخدوش نمی‌کردند تا با رسیدگی سازمان دامپزشکی کشور متخلفان مجازات شوند، اضافه کرد: در سال های اخیر علاوه بر تشدید نظارت‌های سخت‌گیرانه بر کشتار دام و طیور در ایران، برای واردات گوشت قرمز و حتی مرغ نیز دارای ناظران شرعی فعال در کشتارگاه های کشورهای مبدا هستیم.

وی از شهروندان مسوول خواست در صورت مشاهده چنین تخلفاتی به طور حتم مراتب را فوری با مشخصات برند، کشتارگاه و آدرس به سازمان دامپزشکی کشور یا حوزه نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی اطلاع دهند تا با متخلفان برخورد قانونی شود.

این مقام مسوول در حوزه نمایندگی ولی فقیه سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به این که ناظران شرعی بر سه مسئله حلیت یعنی ذبح مطابق با موازین شرعی، طهارت به معنی شست‌ و شو و پاک کردن لاشه ذبح شده به هنگام خروج از کشتارگاه و مبرا بودن لاشه ذبح شده از هرگونه اجزای حرام تاکید دارند ، تصریح کرد: افراد ذبح کننده در کشتارگاه های دام و طیور کشور و خارج از کشور به صورت کامل دوره های آموزش و احکام فقهی ذبح را می آموزند و مجوز ذبح دریافت می‌کنند. ذبح اسلامی یا ذبح حلال به مجموعه دستورهایی گفته می‌شود که در دین اسلام برای طرز ذبح و آماده‌سازی و پخت انواع غذا توصیه شده ‌است. ریشه قرآنی این دستورات فقهی از آیات مبارکه سوره مائده و سوره بقره استخراج شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =