محمدفرید سپری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در ۵ ماهه نخست امسال حدود ۵۰۵ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در رسته‌های زراعی، باغی، دامی و شیلات از مرزهای استان صادر شده است.

به گزارش روستانیوز به نقل از فارس، کردستان در تولید اکثر محصولات کشاورزی جزو ۱۰ استان برتر کشور است تا جایی که رتبه نخست تولید توت‌فرنگی، رتبه دوم تولید میوه در باغات دیم، رتبه سوم تولید نخود، رتبه چهارم تولید گندم، رتبه پنجم تولید سیب‌زمینی و رتبه ۶ تولید آفتابگردان و...را به خود اختصاص داده است.

بخش کشاورزی ۲۰.۳ درصد از ارزش افزوده تولید ناخالص داخلی استان را به خود اختصاص داده است و علاوه بر این سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی استان نزدیک به دو برابر سهم در کشور و سهم درآمدهای حاصل از فعالیت‌های کشاورزی در درآمد خانوارهای روستایی قابل توجه است. 

کردستان با داشتن ۲۲۷ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و داشتن مرز رسمی و بین‌المللی باشماق و بازارچه سیرانبند بانه می‌تواند نقش مهمی در پازل رونق اقتصادی کشور با صادرات محصولات کشاورزی داشته باشد که البته تحقق این مهم نیازمند ایجاد زیرساخت‌های مناسب و تلاش بهره‌برداران این حوزه در جهش تولید است.

در همین راستا مصاحبه‌ای با فرید سپری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان داشته‌ایم که در ادامه می‌آید.

چه میزان از اراضی استان زیر کشت قرار دارد؟ 

استان کردستان داری ۲ میلیون و ۱۷۰ هزار هکتار اراضی زراعی است که ۱۱.۸ دهم درصد این اراضی آبی و مابقی دیم هستند، ۷۵۰ هزار هکتار سطح کشت محصولات زراعی و ۴۰ هزار هکتار سطح کشت محصولات باغی سالانه در استان است.

تولید سالانه ۲.۱ میلیون تن محصولات زراعی و باغی

سالانه چه میزان محصول کشاورزی از اراضی زیرکشت استان  تولید می‌شود، آیا می‌توان این میزان را افزایش داد؟

در حال حاضر به صورت میانگین سالانه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن محصولات زراعی و باغی در استان کردستان تولید می‌شود.

کردستان داری سه میلیون واحد دامی است که نزدیک به ۳۰ هزار تن گوشت قرمز، ۲۴۴ هزار تن شیر، ۱۰ هزار و ۳۰ تن محصولات شیلاتی در استان تولید و بهره‌برداری می‌شود.

سالانه یک‌هزار و ۸۰۰ تن عسل طبیعی در استان تولید می‌شود که البته عسل طبیعی تولیدی به لحاظ کیفیت و طبیعی بودن قابل قیاس با عسل تولیدی هیچ استان دیگری نبوده و به نوعی در سطح کشور شناخته شده است.

سالانه یک‌هزار و ۸۰۰ تن عسل طبیعی در استان تولید می‌شود

در مجموع ۲.۹ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود که با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در صورت ایجاد زیرساخت‌های لازم می‌توانیم این میزان را تا ۵.۵ میلیون تن ارتقا دهیم.

چند نفر بهره‌بردار بخش کشاورزی در استان فعال هستند؟

در حال حاضر ۱۱۳ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی، ۸۰ هزار نفر امور دامی، ۷۰ هزار امور باغی، ۹۰ هزار نفر در امور زراعی فعالیت دارند و به نوعی صنعت کشاورزی استان با تلاش این مجموعه جلو می‌رود.

صادرات گندم کردستان به ۱۴ استان کشور

استان کردستان در تولید چه محصولاتی پیشرو بوده و چه برنامه‌ای برای رونق بیشتر بخش کشاورزی در استان دارید؟

استان کردستان در زمینه تولید گندم به عنوان یکی از استراتژیک‌ترین محصولات کشاورزی در جایگاه دوم تا چهارم کشوری قرار دارد، استان با تولید این میزان گندم به عنوان انبار غله کشور معرفی شده و سالانه نزدیک به ۱۰ درصد گندم مازاد بر نیاز کشور از کشاورزان کردستانی خریداری و به ۱۴ استان کشور صادر می‌شود.

آنچه شماها اعلام می‌کنید کردستان در زمینه تولید گوشت مرغ نیز عنوان‌دار کشوری است...

بله. سالانه بیش از ۹۵ هزار تن گوشت مرغ در استان تولید می‌شود و در حال حاضر با داشتن ظرفیت جوجه‌ریزی ۶۰ میلیون قطعه در سال رتبه اول تولید مرغ در غرب و شمال غرب کشور و رتبه نهم را در کل کشور دارا هستیم.

توزیع ۵۹ هزار تن نهاده دامی در کردستان

همانطور که اشاره کردید کردستان را می‌توان یکی از قطب‌های تولید گوشت مرغ در کشور بدانیم برای رفع مشکلات این بخش به ویژه در زمینه تامین نهاده‌های دامی که امروز به مشکل بزرگی سد راه مرغداران تبدیل شده است چه اقداماتی انجام گرفته است؟

قطعا صنعت مرغ در کردستان یکی از پویاترین صنعت‌هاست رفع مشکلات فعالین و تولیدکنندگان این حوزه یکی از اولویت‌های مهم سازمان جهاد کشاورزی بوده و در این راستا توزیع نهاده‌های دامی یارانه‌ای در بازه زمانی مختلف انجام گرفته است.

امسال تا پایان شهریورماه در مجموع ۲۴ هزار و ۱۳۰ تن کنجاله سویا و ۳۵ هزار تن ذرت با قیمت تعزیراتی ۲ هزار و ۷۵۰ تومان  بین بهره‌برداران صنعت طیور و دامداران استان توزیع شده است.

تولید ۴۰ هزار تن توت‌فرنگی در کردستان

وضعیت استان در تولید سایر محصولات کشاورزی به چه صورت است؟

سالانه ۳۲۰ هزار تن سیب‌زمینی در استان تولید کردستان تولید می‌شود و رتبه بین چهار تا پنجم کشوری را در تولید سیب‌زمینی به خود اختصاص داده‌ایم.

با تولید سالانه بیش از ۴۰ هزار تن توت‌فرنگی رتبه نخست از لحاظ سطح و تولید را به خود اختصاص داده‌ایم.

کردستان با تولید سالانه ۱۱۵ هزار تن انگور دیم رتبه دوم در کشور را دارد و در زمینه تولید آلبالو رتبه چهارم و در سایر محصولات کشاورزی مانند گردو، آنجیر و غیره نیز جایگاه قابل قبولی در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده‌ایم.

کردستان با تولید سالانه ۱۱۵ هزار تن انگور دیم رتبه دوم در کشور را دارد

در زمینه تولید حبوبات نیز با تولید بیش از ۴۲ هزار تن نخود در سال رتبه چهارم کشور را داریم.

پرداخت ۱۲۵۱ میلیارد تومان تسهیلات به بخش کشاروزی

با توجه  به میزان تولیدات محصولات کشاورزی و همچنین رتبه‌های استان در تولید این محصولات یکی از اصلی‌ترین محورهای توسعه استان بخش کشاورزی است در راستای حمایت از بهره‌برداران این بخش به منظور ارتقای هرچه بیشتر صنعت کشاورزی چه اقداماتی انجام گرفته و یا در دست اجرا دارید؟

قطعا مهم‌ترین مسئله که برای جهاد کشاورزی اهمیت دارد تسهیلات ارزان قیمت با دوران بازپرداخت مناسب است، در سال گذشته یک‌هزار و ۲۵۱ میلیارد تومان تسهیلات در رسته‌های مختلف اعتباری در  قالب سرمایه‌ای و سرمایه‌ در گردش در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

پرداخت این تسهیلات توانسته است نفس تازه‌ای در رگ حیات کشاورزی استان بدمد به واسطه پرداخت همین تسهیلات افزایش ظرفیت یک‌هزار و ۶۰۰ تنی گوشت قرمز را در کردستان شاهد باشیم که با توجه به طرح پیشران ۱۳ هزار تنی گوشت قرمز در کردستان این حرکت بسیار خوبی است.

توزیع ۴۳ هزار تن انواع کود شیمیایی در بین کشاورزان

یکی از مسائل بسیار مهم که در برخی مواقع مورد گله‌مندی کشاورزان است نبود کود شیمیایی به میزان کافی است در این خصوص توضیح دهید..

در زمینه تامین کود شیمیایی که یکی از مهم‌ترین ماده تغذیه‌ای در کشت و کار هم در زراعت و هم در باغبانی است سال گذشته توانستیم بالغ بر ۴۳ هزار تن انواع کود شیمیایی بین کشاورزان توزیع شده است.

امسال هم در زمینه تامین کود شیمیایی اوره توانستیم حرکت بسیار خوبی در استان انجام دهیم به گونه‌ای که ۵۴ درصد از سهمیه استان برابر با ۳۸ هزار تن تامین و بین زارعین و باغداران توزیع کرده‌ایم.

قطعا ما تغذیه را به عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل که نقش مهمی در پایداری تولید می‌تواند داشته باشد در دستور کار قرار داده‌ایم.

برگزاری دوره‌های آموزشی ترویج برای کشاورزان

یکی از موضوعات بسیار مهم در توسعه کشاورزی آموزش است آیا در کردستان در این راستا اقداماتی انجام گرفته است؟

همانطور اشاره کردید آموزش در زمینه‌های مختلف از اهمیت زیادی برخوردار است گام‌های خوبی طی سال‌های اخیر در سطح استان انجام و استمرار دارد، آموزش به عنوان مسئله ترویجی، فرهنگی و ارتقای دیدگاه کشاورزان مورد تاکید قرار گرفته و طی ۶ ماه اول امسال با توجه به شرایط کرونایی دوره‌های آموزشی به صورت مجازی برگزار شده است.

در کنار این دوره‌های آموزشی، یاوران تولید نیز از دیگر ظرفیت‌های فعال شده در راستای حمایت از بهره‌برداران بخش کشاورزی است که در قالب این طرح کارشناسان توانمند در حوزه کشاورزی به صورت مستقیم با کشاورزان ارتباط دارند، ۲۶۲ پهنه کشاورزی در سطح استان تعریف شده که هر یک از کارشناسان براساس تقسیم‌بندی  وظیفه رصد و رسیدگی به تمام مسائل حوزه کشاورزی و زراعت و غیره را در ۳ تا ۷ روستا دارند.

صادرات ۵۰۵ هزار تن محصولات کشاورزی از مرزهای کردستان

عرضه یکی از مهم‌ترین مباحث در پایداری تولید است، آیا برای صادرات محصولات کشاورزی استان کاری صورت گرفته است؟

در ۵ ماهه نخست امسال حدود ۵۰۵ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در رسته‌های زراعی، باغی، دامی و شیلات از مرزهای استان صادر شده است، که با اظهار خود صادرکنندگان ۱۶۹ هزار تن برابر ۳۳.۵ درصد مربوط به استان کردستان بوده است.

در ۵ ماهه نخست امسال حدود ۵۰۵ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در رسته‌های زراعی، باغی، دامی و شیلات از مرزهای استان صادر شده است

ارزش کل صادرات انجام شده به لحاظ ریالی حدود ۱۷۸ میلیون دلار بوده که ۶۴ میلیون دلار برابر با ۳۶ درصد از این میزان براساس اظهار خود صادرکنندگان مربوط به کشاورزان استان بوده است.

سهم محصولات کشاورزی از کل صادرات استان چه میزان بوده است؟

در ۵ ماهه اول امسال ۳۲۰ میلیون صادرات انجام شده که ۵۶ درصد از این میزان مربوط به صادرات بخش کشاورزی است که از رشد قابل توجهی برخوردار بوده و نشان از نقش این صنعت در رونق اقتصادی استان است.

صادرات محصولات کشاورزی استان به لحاظ ارزش ۱۷۸ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل که ۱۲۰ میلیون دلار بود، رشد ۴۹ درصدی داشته و این نشان می‌دهد بخش کشاورزی امسال جهش بسیار خوبی را نسبت به صادرات محصولات داشته است.

رشد دو برابری صادرات محصولات کشاورزی در کردستان

صادرات محصولات کشاورزی در ۵ ماهه نخست امسال ۵۰۵ هزار تن بوده است که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل که ۲۴۰ هزار تن بوده است رشد ۲ برابری به لحاظ وزنی دارد.

با توجه به شرایط امروزه که در زمینه صادرات داریم و ارزشی که به ازای هر تن صادرات عاید کشور، صادرکنندگان و در نهایت بخش کشاورزی می‌شود به ازای هر تن صادرات محصولات کشاورزی ۲۶۲ دلار عاید کشور شده است.

به ازای هر تن صادرات محصولات باغی ۴۴۷ دلار و به ازای هر تن صادرات محصولات دامی ۸۲۱ دلار و به ازای هر تن صادرات محصولات شیلاتی ۲ هزار تن عاید کشور شده‌ است.

به ازای هر تن صادرات محصولات باغی ۴۴۷ دلار و به ازای هر تن صادرات محصولات دامی ۸۲۱ دلار عاید کشور می‌شود

۱۰۰ درصد محصولات شیلاتی که در مرزهای استان به عراق صادر شده است مربوط به محصولات تولیدی استان بوده و این نشان می‌دهد کردستان ظرفیت بسیار خوبی برای تولید و صادرات محصولات شیلاتی و دامی دارد.

عبور از کشاورزی خرد 

افزایش تولیدات کشاورزی قطعا می‌تواند نقش مهمی در رونق صادرات استان داشته باشد، لازمه دستیابی به این مهم، عبور از کشاورزی سنتی به صنعتی است در این راستا چه اقداماتی انجام گرفته و یا چشم‌اندازهایی تعریف شده است؟

 با توجه به برنامه‌ریزی که در استان انجام داده‌ایم، حرکت از کشاورزی خرد به سمت کشاورزی‌های بزرگ در دستور کار قرار گرفته است، انشالله در آینده نزدیک با افتتاح طرح‌های بزرگی همچون طرح ۲ هزار و ۵۰۰ رأسی گاو شیری در شهرستان قروه، یک‌هزار رأسی در شهرستان دهگلان و ۵ هزار رأسی پرواربندی نژاد سمینتال در شهرستان مریوان می‌توانیم به این هدف برسیم.

واحدهای بزرگ با توجه به رعایت استانداردهای لازم در تولید شیر مربوط به بار میکروبی و تولید گوشت قرمز با توجه به کیفیت می‌توانیم به سطح قابل توجهی در صادرات دست پیدا کنیم.

یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که در راستای تحقق این مهم از سوی شخص استاندار و سایر متولیان امر دنبال می‌شود کسب مجوز صادرات محدود دام زنده از استان به کشور عراق از کارگروه ملی تنظیم بازار است، قطعا تحقق این مهم می‌تواند جهش بسیار خوبی در تولید گوشت قرمز برای کشور و رونق اقتصادی استان داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =