واردات گوشت

مدیرکل دفتر تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی از واردات ۱۳۳ هزار تن گوشت قرمز تا ۱۲ بهمن امسال خبر داد.

به گزارش روسنا (روستانیوز)، مسعود بصیری گفت: بر اساس آمار گمرک ایران،طی امسال ۹۷ هزار تن گوشت منجمد گوساله وارد شده و واردات گوشت گوسفندی نیز به میزان ۳۶ هزار تن به صورت لاشه انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴۶ درصد افزایش نشان می دهد.

وی اظهار داشت: در سال های گذشته بین ۱۴۰ تا ۱۶۰ هزار تن گوشت مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می شد، اما این میزان واردات برای مصرف صنف و صنعت، پادگان ها، بیمارستان ها، رستوران ها و آشپزخانه ها بود، اما اکنون گوشت های وارداتی به علت قیمت در سبد خانوار قرار گرفته است.

بصیری با بیان این که گوشت وارداتی گوسفندی و گوساله با ارز ۴۲۰۰ تومانی به صورت لاشه، منجمد، دام زنده و وکیوم شده وارد می شود، تصریح کرد: به علت اختلاف قیمت گوشت قرمز تولید داخل با گوشت وارداتی تنظیم بازار، اقشار غنی و فقیر به سمت خرید گوشت تنظیم بازار سوق پیدا کرده اند.

وی گوشت قرمز مورد نیاز کشور را سالانه جدود ۹۶۰ هزار تن عنوان و خاطر نشان کرد که تنها ۱۲ تا ۱۳ درصد آن از طریق واردات تامین می شود.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی با اذعان به این که تولید گوشت قرمز در داخل کشور کاهش نداشته است به آمار گمرک ایران در زمینه صادرات پوست گوسفندی اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال تا کنون نزدیک به ۱۶ میلیون جلد پوست گوسفند از کشور صادر شده که نشان می دهد این میزان گوسفند در کشور کشتار و گوشت آن به مصرف رسیده است.

وی درعین حال یادآورشد که بخشی از کشتار دام در کشور به صورت سنتی و خارج از کشتارگاه ها صورت می گیرد و کاهش کشتار در کشتارگاه ها به معنای کاهش تولید نیست.

بصیری موضوع قاچاق را از عوامل موثر در افزایش قیمت گوشت قرمز داخلی عنوان کرد واظهار داشت: با افزایش قیمت ارز،تقاضای دیگری برای دام زنده کشور به وجود آمده که اثر روانی زیادی در خروج غیر قانونی آن داشته است.

وی افزود: امسال دامداران و چوبداران با توجه به افزایش نرخ ارز تمایل دارند که دام سبک خود را با قیمت بالا و به صورت نقدی بفروشند و بنابراین یکی از راهکارها برای جلوگیری از افزایش قیمت گوشت قرمز، مبارزه با قاچاق می باشد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی تامین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی، فرار کالا را یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز دانست و گفت: در شهرها و روستاهای مرزی نیز شهروندان کشورهای همسایه به صورت توریست و یک روزه وارد کشور می شوند و به دلیل اختلاف ارزش پولی ما با کشورشان، اقدام به خرید مایحتاج خود کرده و از این طریق فرار کالا صورت می گیرد.

وی افزود: بستر برای فرار و قاچاق کالا نباید در کشور مهیا باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =