روستای اشتران

دهیار روستای اشتران مهم‌ترین مشکل این روستا را نداشتن اقامتگاه بوم‌گردی عنوان کرد و گفت: مردم روستا تمایلی به ساخت اقامتگاه بوم‌گردی ندارند و گردشگرانی که از روستا بازدید می‌کنند، نمی‌توانند در روستا بمانند؛ به‌عبارتی احداث خانه‌های بوم‌گردی در روستای اشتران جا نیفتاده و نیازمند این است که کلاس‌های آموزشی برای اهالی روستا برگزار شود تا فرهنگ‌سازی لازم صورت بگیرد و مردم با مزیت‌هایش آشنا شوند.

به‌گزارش روستانیوز، فرهنگ بنی‌اردلان افزود: حدود یک‌دهه از کسب عنوان روستای هدف گردشگری اشتران گذشته و میراث فرهنگی تنها یک‌بار کلاس آموزشی ۲۰دقیقه‌ای برای اهالی روستا برگزار کرده است، درحالی‌که موفقیت روستا در حوزه گردشگری نیازمند فرهنگ‌سازی و برگزاری کلاس‌های آموزشی است تا مردم روستا نسبت به این صنعت درآمدزا آگاهی پیدا کنند.
وی با اشاره به ویژگی‌های گردشگری روستا ادامه داد: روستای اشتران دارای بافت مناسب، جاذبه‌های گردشگری بکر و آثار تاریخی به ثبت رسیده است. ازجمله این آثار می‌توان به قلعه نظامی حمزه‌خان و چهار عمارت بازمانده از خان‌های عهد قجر اشاره کرد که در بالای تپه‌ای پوشیده از درختان قرار گرفته است. خانه‌های اربابی، حمام، قلعه دفاعی و کتیبه تاریخی مسجد روستا که مربوط به سال ۶۰هجری قمری است، از دیگر آثار باستانی روستا هستند. 
بنی‌اردلان قلعه اشتران را مهم‌ترین اثر تاریخی روستا عنوان و بیان کرد: قلعه اشتران میراثی ۲۲۴ساله از دوران قاجاریه است که مشرف به قلعه خان‌گرمز و در مسیر جاده قدیم همدان-تویسرکان قرار دارد و با توجه به موقعیت جغرافیایی و وسعتش، یکی از قلعه‌های نادر در استان همدان است. کاربری این قلعه مانند سایر قلعه‌های دوران گذشته مسکونی-نظامی بوده و به همین دلیل بر فراز تپه‌ای مشرف به محوطه پیرامون خود ساخته شده است. این قلعه یک‌هکتار زیربنا دارد که شامل راهروهای ورودی، هشتی، ساختمان‌های بیرونی شمالی و جنوبی، ساختمان اندرونی و حیاط اصلی است. میراث فرهنگی قرار بود این قلعه تاریخی روستا را احیاء کند که متأسفانه این اتفاق نیفتاد و قلعه به شکل متروکه درآمد.
این مسئول روستا با تأکید بر این‌که میراث فرهنگی باید زیرساخت‌های گردشگری روستا را درست کند، افزود: اشتران روستایی چهارفصل است و زیبایی‌های طبیعی بی‌نظیری دارد، اما به‌علت نداشتن زیرساخت‌های لازم فرصت‌ها از دست می‌رود؛ به‌عنوان مثال مسیر قلعه تاریخی روستا تاریک است و برای گردشگران مشکلاتی به‌وجود می‌آورد. از سوی دیگر، جایی برای اسکان مسافران نیست و تبلیغات در این زمینه بسیار ضعیف بوده است. همچنین با وجود این‌که روستا از نظر پذیرش مسافر و ساخت اقامتگاه بوم‌گردی ظرفیت بسیار بالایی دارد و خانه‌های روستا قابلیت تبدیل به بهترین اقامتگاه‌های بوم‌گردی‌ را دارند، این اتفاق هنوز نیفتاده است و آشنایی اهالی روستا با چنین موضوعاتی نیاز به برگزاری دوره‌هایی دارد که امیدواریم به‌زودی محقق شود.
دهیار روستای اشتران خاطرنشان کرد: روستای اشتران یک‌هزار و 700نفر جمعیت دارد که در سال‌های اخیر تعدادی از اهالی روستا به شهرهای همجوار ازجمله تویسرکان، همدان، کرمانشاه و تهران مهاجرت کرده‌اند، ولی در مراسم‌های خاص یا تعطیلات به روستا می‌آیند. 
بنی‌اردلان اضافه کرد: شغل اغلب مردم روستا کشاورزی است و عده کمی هم کارمند و کارگر هستند. در روستا درختان گردوی زیادی وجود دارد و به‌عنوان یک منبع اصلی درآمد برای مردم محسوب می‌شود. وجود باغ‌های گردو از پتانسیل‌های گردشگری این منطقه است.
به گزارش «روستانیوز»، روستای اشتران در حد واسط محور کوهستانی همدان به تویسرکان در ۲۷ کیلومتری شهر تویسرکان قرار دارد. این روستا به‌دلیل برخورداری از پتانسیل‌های گردشگری، تاریخی و طبیعی از سال ۸۷ به‌عنوان روستای هدف گردشگری مصوب شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =