روستاي انجدان

دهیار روستای هدف گردشگری انجدان نبود زیرساخت‌های گردشگری و عدم استفاده از ظرفیت‌های گردشگری روستا را از مهم‌ترین مشکلات آن عنوان کرد و گفت: متأسفانه در صنعت گردشگری، این روستا به رسمیت شناخته نمی‌شود و با وجود این‌که انجدان ۱۰سال است که به‌عنوان منطقه نمونه گردشگری و نگین روستاهای استان مرکزی شناخته می‌شود، اما امکانات آن بسیار اندک است.

به‌گزارش روستانیوز، رضا خسروی با اشاره به قدمت بالای روستا افزود: مستندهای تاریخی نشان می‌دهند قدمت این روستا به دوره قبل از اسلام برمی‌گردد و آثار بسیاری از آن دوره‌ها را در روستا می‌توان دید که بخشی از آن ثبت ملی شده است. همین موضوع زمینه سوءاستفاده‌ها را ایجاد کرده و برخی با حفاری در اطراف روستا به دنبال زیرخاکی هستند که بارها این موضوع را گزارش داده‌ایم.
وی ادامه داد: از دیگر مشکلات روستا، عدم تکمیل طرح هادی است. با توجه به حضور علاقه‌مندان و گردشگران، اجرای این طرح رونق اقتصادی را برای روستا به‌دنبال خواهد داشت.
دهیار روستای انجدان عنوان کرد: انجدان حدود ۵۰۰نفر جمعیت دارد که در فصول گرم و تابستان دوبرابر و حتی بیش‌تر می‌شود. کشاورزی، زراعت، دامپروری، باغداری، مرغداری، جالیزکاری، صیفی‌کاری و صنایع روستایی ازجمله راه‌های درآمد مردم انجدان است.
غارها، مزیت گردشگری روستای انجدان
خسروی با اشاره به ویژگی‌های گردشگری روستا اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های گردشگری روستا غارهای بزرگ و کوچکی است که در این منطقه قرار دارد. غارهای گیوه‌کش، کبوتر، آسیلی و طاق¬رجه ازجمله این غارها هستند که ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه غارنوردی برای ورزشکاران و توریست‌هایی که به این منطقه می‌آیند، به‌شمار می‌روند. در سال‌های اخیر چندین‌بار جشنواره‌های مختلف برای معرفی غارها برگزار و از استاندار، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و حتی مسئولان ورزشی دعوت کردیم، اما با وجود این‌که این ظرفیت را از نزدیک دیده‌اند، اما هنوز اقدامی برای توسعه آن صورت نگرفته است.
وی یادآور شد: انجدان کوه‌های بسیار زیادی دارد که زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده‌اند؛ ازجمله سه طاقچه، کوه لانه پلنگ با غاری که دهانه آن از دور نمایان است و کوه سیدها که سیدهای روستا در پایین آن به خاک سپرده شده‌اند. همچنین دو چشمه جوشان در انجدان جریان دارد که البته در گذشته‌های دور هفت چشمه بوده که دو چشمه در زمان حمله مغول و تخریب کوه از بین رفته و سه چشمه نیز به علت پایین آمدن سطح آب‌های زیرزمینی خشک شده است، ولی درحال حاضر دوچشمه جوشان وجود دارد که یکی بیش‌تر اوقات در روستا جریان دارد.
توجه به فرهنگ و مذهب در انجدان
دهیار روستای انجدان اظهار کرد: روستای انجدان جمعیت زیادی ندارد، اما با وجود این جمعیت کم، در سراسر روستا حسینیه‌ و مساجد زیادی دیده می‌شود که نشان می‌دهد در این روستا فرهنگ و مذهب اهمیت زیادی دارد. تعدادی از این مساجد مثل مسجد جامع که قدمت آن به دوره‌های اول اسلام برمی‌گردد، از آثار تاریخی این روستا به‌شمار می‌روند. انجدان محل استقرار شیعیان اسماعیلی هم بوده که مقبره آن‌ها هنوز هم در روستا وجود دارد. از دیگر آثار تاریخی روستا، بقعه‌های زیبای آن است که از میراث ارزشمند به‌جای مانده از دوره صفویه هستند. 
او اضافه کرد: در این روستا سه مقبره مربوط به بقعه‌های شاه قلندر، شاه قریب و چهل دختران وجود دارد که مزار شماری از امامان نزاری و خانواده‌هایشان است. بقعه شاه قلندر مربوط به دوره صفویه است و در سال ۷۸ به‌عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده. علاوه بر این، ۱۰اثر ثبت شده دیگر نیز در روستا وجود دارد. آیین چغچغه‌زنی که یکی از آیین‌های ایام محرم است نیز در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شده. به‌طور کلی ایام محرم در این روستا بسیار پرشور برگزار می‌شود و بسیاری از شهرهای اطراف برای شرکت در مراسم ویژه خودشان را به این روستا می‌رسانند.
خسروی ادامه داد: موزه مردم‌شناسی انجدان ازجمله مکان‌های دیدنی این روستاست که در محله بالای این روستا بنا شده و حاوی اشیای تاریخی و فرهنگی مرتبط با فرهنگ عامه مردم و سبک زندگی بومیان منطقه است.
این مسئول روستا گفت: در کنار همه جاذبه‌های تاریخی انجدان، نقطه قوت این منطقه، طبیعت و باغ‌های آن است. چیزی که روستای انجدان را همچنان زنده نگه داشته، چشمه‌های آب، سفره‌های زیرزمینی و قنات‌های آن است که آب مصرفی مردم روستا را تأمین می‌کند. انجدان درواقع روستایی کوچه‌باغی است که می‌توان از طبیعت آن بسیار لذت برد.
تحقق مهاجرت معکوس در انجدان
وی با اشاره به مهاجرت معکوس به روستا توضیح داد: انجدان از وقتی که به‌عنوان روستای برگزیده هدف گردشگری انتخاب شده، بسیاری از بناهای تاریخی‌اش مرمت و بازسازی شده و قیمت زمین‌های آن افزایش پیدا کرده است. حتی عده‌ای از جوانان هم به این روستا مهاجرت کرده‌اند و دهیاری هم سعی کرده زمینه اشتغال را برای جوانان فراهم کند.
خسروی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های دهیاری، برگزاری کلاس‌های مختلف با کمک سازمان فنی و حرفه‌ای برای دختران روستاست؛ کلاس‌های مختلف چرم‌دوزی، میناکاری، صنایع‌دستی و... که بخشی از آن‌ها نیز جزو مشاغل زنان روستاست. صنایع‌دستی پررونق این روستا شامل گلیم‌بافی، قالی‌بافی و منبت‌کاری است و گردشگران می‌توانند آن‌ها را به‌عنوان سوغات از اهالی روستا خریداری کنند.
دهیار روستای انجدان ادامه داد: انجدان به مرکز استان نزدیک است و مسافران می‌توانند یک شب خوب را در اقامتگاه بوم‌گردی این روستای زیبا سپری کنند؛ البته توصیه ما این است که گردشگران نکات مربوط به گردشگری و طبیعت‌گردی را رعایت کنند.
به گزارش «روستانیوز»، انجدان از روستاهای دهستان مشک‌آباد بخش مرکزی شهرستان اراک در استان مرکزی است. این روستا در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و کوه چشمه و کوه برف‌شاه در اطراف آن قرار دارد. همچنین غارهای کوچک و بزرگ فراوانی در نزدیکی آن وجود دارد. انجدان معرب واژه انگدان و نام گیاهی است که اطراف روستای انجدان به فروانی می‌روید. انجدان حدود ۵۰۰نفر جمعیت دارد که به زبان فارسی و با گویش خلج صحبت می‌کنند و شغل اصلی آن‌ها کشاورزی و دامپروری است. انگور، گردو، بادام و صنایع‌دستی نیز ازجمله محصولات تولیدی این روستاست.
گزارش از فهیمه تماشایی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =