کد خبر: 8839
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵
تخم مرغ

افزایش قیمت تخم‌مرغ این‌روزها سبب شده بازار این محصول دچار آشفتگی و کمبود شود. رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن دلیل افزایش قیمت این محصول را کمبود نهاده‌ها عنوان می‌کند، در مقابل اما کمال حسین‌پور، نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس، صادرات بی‌رویه را دلیل اصلی گرانی تخم‌مرغ می‌داند و می‌گوید مجوز صادرات تخم‌مرغ تنها به اتحادیه مرکزی مرغداران میهن داده شده و باید نحوه عملکرد این اتحادیه مورد بررسی قرار گیرد.

علت افزایش قیمت تخم‌مرغ کمبود نهاده است 
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن به ایلنا گفت: در صورتی‌که ذرت و سویای مرغدار تأمین شود، تخم‌مرغ نیز با قیمت مصوب به بازار ارائه می‌شود و اگر مسئولان ذرت و سویا را تأمین نکنند، مرغداران باید این نهاده‌ها را از بازار آزاد با قیمت‌های نجومی تأمین کنند.
رضا کاظمی در مورد افزایش قیمت ناگهانی تخم‌مرغ در روزهای اخیر گفت: علت افزایش قیمت تخم مرغ کمبود نهاده است، زیرا نهاده‌ها آن‌طور که باید و شاید به دست مرغداران نمی‌رسد. همچنین باید در نظر داشت که تنها نهاده‌ای که به مرغداران می‌دهند، ذرت و سویاست که به دست آنان می‌رسد و مابقی باید از بازار آزاد تهیه شود.
وی ادامه داد: ذرت و سویای مورد نیاز مرغداران 70درصد مایحتاج است و 30درصد باقی‌مانده مانند مخمر و واکسن باید از بازار آزاد و آن هم با قیمت‌های بالا و سر به فلک کشیده تهیه ‌شود؛ بنابراین تمامی این عوامل دست به دست یکدیگر داده تا قیمت تخم‌مرغ افزایش پیدا کند. 
کاظمی اضافه کرد: البته دولت تنها نزدیک 30 تا 40درصد ذرت و سویای مورد نیاز مرغدار را به دستش می‌رساند و مابقی آن به صورت آزاد تأمین می‌شود و در صورتی‌که دولت نتواند ذرت و سویا را تأمین کند، ممکن است قیمت مجدداً افزایش پیداکند.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن با بیان این‌که هنوز قیمت تخم‌مرغ بلاتلکیف است، افزود: قیمت تخم‌مرغ همچنان مشخص نیست، زیرا جلساتی با حضور وزاری صنعت و جهاد کشاورزی برگزار شد و قیمتی را تعیین کردند، اما در صورتی‌که ذرت و سویای مرغدار تأمین شود، تخم‌مرغ نیز با قیمت مصوب به بازار ارائه می‌شود و اگر ذرت و سویا را تأمین نکنند، باید این نهاده‌ها را از بازار آزاد با قیمت‌های نجومی تأمین کنند و قیمت تخم‌مرغ نیز بالا می‌رود.
وی افزود: در حال حاضر سویای دو هزار و 400تومانی را 13 تا 14هزار تومان می‌فروشند و ذرت یک‌هزار و 500تومانی سه‌هزار و 600تومان خرید و فروش می‌شود؛ بنابراین قیمت‌ها به این بستگی دارد که دولت، جهاد کشاورزی و وزارت صمت تا چه اندازه بتوانند ذرت و سویای مورد نیاز را تامین کنند و در آن صورت می‌توانیم به قیمت منطقی دست پیدا کنیم.
تأمین نهاده‌ها بیش از ۲برابر قیمت مصوب
تا این‌جای کار دیده می‌شود که مشکل اصلی مرغداران کمبود نهاده و تأمین آن از بازار است. در این ارتباط رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران به بازار گفت: تولیدکنندگان و مرغداران در مواقعی نهاده‌ها از جمله ذرت را بیش از دو برابر قیمت مصوب و خارج از شبکه رسمی خریداری می‌کنند.
کاوه زرگران با بیان این‌که تأمین‌نشدن نهاده‌هایی مانند ذرت، مورد اعتراض تولیدکننده‌ها و مرغداران است، افزود: در نهاده‌هایی مانند ذرت، واردات در شش ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۲۰درصد افزایش داشته است، اما بازار همچنان مناسب و متعادل نیست.
وی گفت: در مقطعی واردات نهاده‌ها به علت تأمین‌نشدن ارز دچار اختلال شد که این اختلال و وقفه در واردات، موجب افزایش تقاضا شد، اما اکنون که این محصول وجود دارد، رفع عطش بازار با تبعاتی همراه است.
رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران افزود: از سال ۹۷ که ارز چهار هزار و ۲۰۰تومانی بلای اقتصاد کشور شد، همچنان با تبعات آن درگیر هستیم، به‌طوری که امروز در برخی حوزه‌هایی که ارز چهارهزار و ۲۰۰تومانی دریافت می‌کنند، تفاوت نرخ بازار سیاه با بازار مصوب دولتی آن‌قدر فاحش است که گروه‌های مختلف را به وسوسه می‌اندازد تا از این موقعیت‌ سوءاستفاده کنند و به پول‌های سیاه برسند.
زرگران اضافه کرد: در فرآیند تأمین نهاده‌ها تا جایگاهی که واردکننده دخیل است، او ارز را دریافت و کالا را در سامانه بازارگاه به وزارت جهاد کشاورزی تحویل می‌دهد، اما این که خروجی سامانه بازارگاه چه می‌شود و آیا میزان ورودی کالا به سامانه با خروجی آن که نیاز بازار است بررسی می‌شود یا خیر، نکاتی است که باید در وزارت جهاد کشاورزی جستجو کرد که آیا از نحوه تأمین این کالاها رضایت دارند یا خیر؟
امضاهای طلایی، عامل نارضایتی مرغداران و دامداران
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران نیز به بازار گفت: اگرچه بازار نهاده‌ها انحصاری نیست، اما اولویت‌های ناعادلانه‌ای وجود دارد که برخی از آن به امضاهای طلایی تعبیر می‌کنند و این امر موجب نارضایتی مرغداران و دامداران می‌شود.
احمدرضا فرشچیان افزود: در حالی که آمارهای بانک مرکزی و وزارت جهاد نشان می‌دهد در بیش‌تر نهاده‌ها مازاد بر نیاز کشور هم واردات انجام شده، اما در بازار با افزایش نرخ نهاده‌ها مواجه هستیم و آنچه مشهود است این است که در بحث توزیع، وزارت جهاد با مشکلات عدیده‌ای مواجه است؛ به این شکل که کالا وارد می‌شود، اما به طور صحیح توزیع نمی‌شود و به دست مصرف‌کننده و صنایع این بخش نمی‌رسد.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران با بیان این که در این باره جلسات متعددی با مسئولان جهاد کشاورزی داشتیم، گفت: با وجود این‌که مسئولان وزارت جهاد قول‌هایی داده‌اند، اما متأسفانه این قول‌ها نتیجه خاصی نداشته است، به‌طوری که بازتاب این چالش‌ها را در بازار می‌بینیم؛ به‌ویژه آن که صنعت مرغ و تخم‌مرغ کشور را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.
فرشچیان درباره علت این نابه‌سامانی‌ها و ناهماهنگی‌ها در نهاده‌ها گفت: فکر می‌کنم سامانه بازارگاه با عجله و بدون کارشناسی اجرایی شد و متأسفانه انتظارات را برآورده نکرد.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران با بیان این که تغییر ارز از دولتی به نیمایی، به‌طور حتم در قیمت تمام شده محصولات تأثیرگذار خواهد بود، گفت: اما قیمت تمام‌شده این محصول به نسبت افزایش قیمت سم و کود نخواهد بود.
مجلس چه می‌گوید؟
نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس اما صادرات بی‌رویه را دلیل اصلی گرانی تخم‌مرغ دانست و به خانه ملت گفت: با تداوم این امر، تخم‌مرغ نیز همانند بسیاری از مواد غذایی ارزشمند از سفره غذایی مردم حذف خواهد شد.
کمال حسین‌پور با انتقاد از گرانی تخم‌مرغ گفت: براساس نامه‌ای که حمید نجار، مدیرکل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی کشور، به‌مدیران کل دامپزشکی استان‌های مختلف ارسال کرده، مجوز صادرات تخم‌مرغ تنها به اتحادیه مرکزی مرغداران میهن داده شده که باید نحوه عملکرد این اتحادیه مورد بررسی قرار گیرد.
عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از افزایش بی‌ضابطه قیمت تخم‌مرغ افزود: این کالا ارزش غذایی بسیاری دارد و با تداوم گرانی تخم‌مرغ، این محصول نیز همانند بسیاری از مواد غذایی ارزشمند از سفره غذایی مردم حذف خواهد شد.
وی یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت تخم‌مرغ را صادرات بی‌رویه دانست و اضافه کرد: مسئولان اجرایی باید تأمین نیاز داخل به تخم‌مرغ را در اولویت قرار دهند و در صورت پیشی‌گرفتن عرضه بر تقاضا، زمینه صادرات تخم‌مرغ مازاد با سازکاری مشخص فراهم شود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به وجود دست‌های پشت پرده در گرانی تخم‌مرغ ادامه داد: اتحادیه مرغداران میهن با چه سازکاری تخم‌مرغ را صادر می‌کند؟ آیا این امتیاز به همه مرغداران تعلق می‌گیرد یا برای افراد خاص است؟
حسین‌پور با بیان این‌که صادرات تخم‌مرغ یکی از پردرآمدترین فعالیت‌ها است، تصریح کرد: از آن‌جایی‌که سازکار صدور مجوز برای صادرات تخم‌مرغ شفاف نیست، احتمال وجود دست‌های پشت پرده دور از انتظار نخواهد بود.
گزارش از فهیمه تماشایی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =