روستاي ويرايي

دهیار روستای ویرایی اجرای طرح هادی در روستا را از مهم‌ترین درخواست‌های مردم این روستا عنوان کرد و گفت: تهیه طرح هادی روستای ویرایی در سال ۱۳۷۵ توسط بنیاد مسکن استان همدان انجام شد، اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده و قطعاً اجرایی‌شدن آن نقش مؤثری در توسعه این روستا خواهد داشت؛ به همین سبب از بنیاد مسکن شهرستان اسدآباد درخواست داریم برای توسعه روستا طرح هادی را اجرا کند.

به‌گزارش روستانیوز، علی میرزایی افزود: آسفالت جاده ورودی روستا از دیگر مطالبات مردم است؛ اگر راه دوم ویرایی به سمت شهرستان تویسرکان که به‌طول چهار کیلومتر است، زیرسازی و آسفالت شود، قطعاً این روستا از بن‌بست خارج و زمینه‌های توسعه آن نیز فراهم می‌شود.
وی همچنین یکی از مشکلات کشاورزان و باغداران روستای ویرایی را عدم دسترسی آسان به منابع آبی عنوان کرد و ادامه داد: از جهاد کشاورزی درخواست داریم برای رفع مشکل کشاورزان و باغداران این منطقه درصورت تأمین اعتبار و برای صرفه‌جویی در منابع آبی، لوله‌گذاری و کانال‌کشی مسیر آبی این روستا را در دستور کار قرار دهد.
میرزایی به ویژگی‌های گردشگری روستا نیز اشاره و تصریح کرد: امروزه دیگر توسعه و شکوفایی در روستا تنها به کشاورزی وابسته نیست و توسعه کشاورزی به‌تنهایی نمی‌تواند رشد اقتصادی در روستاها را تضمین و فقر را ریشه‌کن کند. به همین دلیل توجه به سایر زیربخش‌های اقتصادی نیز در کنار بخش کشاورزی ضروری خواهد بود. روستای ویرایی ظرفیت‌های گردشگری بسیار بالایی دارد که می‌تواند باعث درآمدزایی برای اهالی روستا  شود.
این مسئول روستا اضافه کرد: از ویژگی‌های توریستی و جالب روستای ویرایی، معماری سنگی و پلکانی آن است. طبیعت بکر و باغ‌های فراوان گردو، مسجد قدیمی روستا و همچنین بقعه دو امامزاده از جاذبه‌های گردشگری این روستا به‌شمار می‌روند که سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کنند. به‌طورکلی برای افرادی که علاقه‌مند به طبیعت‌گردی و آشنایی با زندگی روستایی هستند، ویرایی گزینه مناسبی برای سفرهای خانوادگی است.
میرزایی با اشاره به رونق کشاورزی و باغداری در این روستا افزود: منبع درآمد و معیشت اهالی روستا باغداری، زراعت، دامداری و کارگری است. سطح کل اراضی زراعی روستا ۳۳هکتار است و محصولاتی ازقبیل گندم، جو، یونجه، نخود، عدس و گوجه‌فرنگی در آن کشت می¬شود و باغ‌های گردو، آلو، گیلاس، سیب، به و آلبالو پیرامون روستا را محصور کرده که از نظر درآمدزایی بسیار حائز اهمیت است. مهم‌ترین سوغاتی‌های روستای ویرایی نیز انگور و گردو است. 
وی افزود: وجود باغ‌های فراوان در روستا باعث شده تعدادی از اهالی، تابستان را در روستا و زمستان را در شهر سپری کنند؛ به گونه‌ای که تعداد جمعیت روستا در فصل تابستان و زمستان با هم متفاوت است.
میرزایی توضیح داد: دامداری یکی دیگر از مشاغل روستاییان است و هر خانوار به‌طور میانگین ۱۵ تا ۳۰رأس گوسفند، بره و تعدادی گاو را پرورش می‌دهد. همچنین در کنار این مشاغل، پرورش زنبورعسل نیز توسط برخی از اهالی انجام می‌شود.
به گزارش «روستانیوز»، ویرایی از روستاهای هدف گردشگری استان همدان است که در شهرستان اسدآباد و ۱۵کیلومتری شهر همدان قرار دارد.

گزارش از فهیمه تماشایی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =