علی اشرف منصوری

 مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور، استان همدان را یکی از استان‌های پیشرو در تعداد شهرک‌های گلخانه‌ای، دام و طیور و میزان بهره‌وری از این شهرک‌ها دانست و گفت: حدود پنج هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان استعداد ایجاد شهرک‌های کشاورزی را دارند و تاکنون موفق به اجرای ۱۶ شهرک شده است. مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشوراستان  همدان را یکی از استان‌های پیشرو در تعداد شهرک‌های گلخانه‌ای، دام و طیور و میزان بهره‌وری از این شهرک‌ها دانست و گفت: حدود پنج هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان استعداد ایجاد شهرک‌های کشاورزی را دارند و تاکنون موفق به اجرای ۱۶ شهرک شده است.

به گزارش روستانیوز، ، علی‌اشرف منصوری در نشست اعضای کمیسیون کشاورزی منابع طبیعی وآب  مجلس شورای اسلامی و معاونان وزیر جهاد کشاورزی در شهرستان ملایراظهار داشت: از این میزان تاکنون ۲۰۰ هکتار از این شهرک‌ها واگذار شده و در حال ساخت و بهره‌برداری هستند و نیمی از اراضی در چرخه تولید قرار گرفته است.
وی بیان کرد: در دو سال گذشته ۲۰ میلیارد تومان از منابع شهرک‌های کشاورزی و منابع ملی برای شهرک‌های کشاورزی استان هزینه شده و امیدواریم بتوانیم از منابع ملی و استانی به ویژه به شهرستان ملایر کمک ویژه‌ای داشته باشیم.
منصوری به فعالیت و یا در دست اجرا بودن چهار شهرک کشاورزی در ملایر اشاره کرد و افزود: ظرفیت‌ها برای واگذاری به متقاضیان در این شهرستان مهیا است.
 مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور در ادامه سخنان خود گفت: ۱۹۶ شهرک دولتی کشاورزی در دولت تدبیر و امید ساماندهی شد که از این تعداد در سال‌های ۹۷، ۹۸ و چند ماه ابتدای امسال، هشت هزار و ۶۰۰ هکتار به سرمایه‌گذاران واگذار شد.
منصوری  اظهارکرد: حدود ۹۵ درصد این واگذاری‌ها در دو سال اخیر انجام شده است.
وی با بیان اینکه تمامی اقدامات و تاسیس شرکت شهرک‌های کشاورزی در دولت تدبیر و امید شکل گرفت افزود: در شرح اهداف و وظایف آن، توسعه شهرک‌های کشاورزی در سه حوزه گلخانه‌ای، دام و طیور و آبزیان تعریف شد و در کنار این توجه به ایجاد زیرساخت‌ها، انتقال دانش فنی و توسعه مسائل فنی و بازرگانی توسط شرکت شهرک‌های کشاورزی دنبال می‌شود.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور ادامه داد: در راستای این تکالیف نیاز بود کل عرصه‌های کشور که قابلیت ایجاد شهرک را دارند، استعدادیابی کنیم که بر اساس مطالعات استعدادیابی که در سال ۹۷ به انتها رسید، حدود ۲۷۳ هزار هکتار از اراضی کشور مناسب توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای دیده شد که از این میزان سهم استان همدان حدود پنج هزار و ۶۰۰ هکتار است.
منصوری بیان کرد: در راستای این فرآیند از طریق سازمان‌های جهاد کشاورزی دنبال تخصیص اراضی برای ایجاد شهرک بودیم که تاکنون در کل کشور حدود ۴۴ هزار هکتار عرصه را در سه حوزه گلخانه‌ای، دام و طیور و آبزیان در اختیار گرفتیم.
وی گفت: حدود سه هزار و ۵۰۰ هکتار نیز از عرصه‌های مستثنات مردم برای ایجاد شهرک‌های کشاورزی مجوز صادر شده است که از این میزان حدود پنج هزار و ۳۰۰ هکتار در سه حوزه در حال ساخت‌وساز است و برخی نیز به بهره‌برداری رسیده است و این روند همچنان ادامه دارد.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور واگذاری شهرک‌های کشاورزی را یک کار مستمر و فرآیند دائمی دانست و ادامه داد: هر ۲ ماه یک‌بار برای جذب سرمایه‌گذار فراخوان عمومی می‌دهیم و به میزان سرمایه‌گذار، امکان واگذاری هم وجود دارد.
منصوری تاکید کرد: علاوه بر این در سطح کشور شهرک‌های با مقیاس بزرگ نیز در حوزه گلخانه‌ای و آبزی‌پروری تعریف شده است و در برخی فعالیت‌ها سطحی که مطالعه کرده‌ایم و آماده واگذاری است، سه برابر وضعیت موجود کشور است.
وی یادآور شد: این شهرک‌های کشاورزی بیشتر در حوزه پرورش میگو در سواحل شمال و جنوب آب‌های کشور شناسایی و مطالعه و اعلام فراخوان شده است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور با اشاره به ارائه تسهیلات در این حوزه، گفت: با توجه به اینکه دولت برای تامین منابع و اعتبارات دولتی با محدودیت‌ها و مشکلات مواجه است، بعید می‌دانیم امسال یارانه‌ای بابت این امر پرداخت شود.
منصوری خاطرنشان کرد: سال گذشته تسهیلات تبصره ۱۸ با سودی بین هفت تا ۹ درصد معرفی و ابلاغ شد و محدودیتی برای معرفی و انعقاد قرارداد از طریق بانک کشاورزی نداشتیم و بسیاری از افرادی که توانستند الزامات بانک را تامین و مدارک را در اختیار بانک قرار دهند، تسهیلات خود را دریافت و یا در حال دریافت هستند.
وی افزود: امسال با مصوبه‌ای که مجلس شورای اسلامی داشت، این تسهیلات به صورت تلفیقی از محل منابع داخلی و بانک و صندوق توسعه ملی پرداخت می‌شود که سود آن متفاوت است و برای مناطق کمتر توسعه یافته ۱۲ درصد و برای مناطق برخوردار حدود ۱۴.۵ درصد تعیین شده است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور اظهارکرد: بر همین اساس درصد سودی که اعلام شد، بانک کشاورزی اعلام کرد که محدودیتی برای پرداخت و انعقاد قرارداد ندارد و پرونده‌ها در شعب بانک کشاورزی در حال بررسی است و کسانی که آمادگی دریافت تسهیلات را داشته باشند، مشکلی برای انعقاد قرارداد و استفاده از تسهیلات ندارند.

گزارش از فهیمه تماشایی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =