کد خبر: 8774
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
قندالی

رییس سازمان امور عشایری کشور گفت: عشایر جامعه‌ای مولد، کم‌توقع و خوداتکا هستند و سالانه ۶ میلیون تُن انواع محصولات دامی، زراعی، باغی و صنایع دستی تولید می‌کنند.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، "کرمعلی قندالی" اظهار داشت: طبق آخرین سرشماری که ۱۱ سال قبل صورت گرفته، جمعیت عشایر کشور یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در قالب ۲۱۳ هزار خانوار عشایری ثبت شده که ۳۵ درصد صنایع دستی و ۲۵ درصد گوشت قرمز (معادل ۱۹۵ هزار تُن) کشور را تولید می کنند.

وی اضافه کرد: طبق سرشماری جدید جمعیت عشایر کشور که به زودی نتایج آن از طریق مرکز آمار ایران اعلام خواهد شد، اکنون جمعیت عشایر کشور به یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر افزایش پیدا کرده و در بعد خانواری نیز از ۲۱۳ هزار خانوار به ۲۳۴ هزار خانوار افزایش یافته‌است.

رییس سازمان امور عشایری کشور گفت: استان فارس با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت عشایری رتبه نخست کشوری را از لحاظ جمعیت عشایری به خود اختصاص داده و پس از آن، استان‌های خوزستان، آذربایجان‌غربی، چهارمحال بختیاری و لرستان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی اظهار داشت: ۷۰ درصد اقتصاد عشایر کشور متکی به دام بوده و کوچ‌رو بودن (زندگی در مناطق قشلاقی و ییلاقی)، تولید محصولات پروتئینی، لبنی، گیاهان دارویی و صنایع دستی از شاخصه‌های جامعه عشایری است.

۶۶ هزار کیلومتر ایل‌راه در کشور احداث شده است

رییس سازمان امور عشایری کشور گفت: یکی از راهکارها برای توانمندسازی عشایر ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز در زمینه راه دسترسی آسان به مناطق ییلاقی و قشلاقی بوده و تاکنون ۶۶ هزار کیلومتر ایل‌راه در کشور احداث شده است.

"کرمعلی قندالی" افزود: ایل‌راه‌های احداث شده در این مدت به صورت کامل نقشه‌برداری شده و به زودی اطلس این راه‌ها تهیه و در اختیار عشایر قرار داده می‌شود.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از راهکارهای توانمندسازی عشایر کشور تامین آب سالم و بهداشتی برای جمعیت عشایری و دام‌های آنان است که امسال به همین منظور، یک هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال از بودجه سالانه برای اجرای ۱۶۰ پروژه آبرسانی در سامانه‌های عشایری کشور اختصاص یافته است. 

وی با اشاره به اینکه تامین آب سالم برای تداوم حضور عشایر در مناطق ییلاقی و قشلاقی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اضافه کرد: سال گذشته نیز ۴۰۰ میلیارد ریال برای اجرای ۴۵۰ پروژه آبرسانی عشایر جذب شده بود.

۳۳ هزار خانوارهای عشایری از پنل خورشیدی استفاده می‌کنند

رییس سازمان امور عشایری کشور گفت: به منظور تامین و دسترسی عشایر به انرژی و جلوگیری از تخریب محیط زیست، هم اکنون ۳۳ هزار خانوارهای عشایری از پنل خورشیدی استفاده می‌کنند.

"کرمعلی قندالی" افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده امسال ۱۲ هزار و ۳۰۰ خانوار عشایری دیگر با نصب پنل خورشید از انرژی پاک بهره‌مند می‌شوند و سال آینده نیز برنامه‌ریزی برای نصب پنل خورشیدی برای ۱۰ هزار خانوار عشایری است.

وی با اشاره به اینکه انرژی خورشیدی منبعی قابل دسترس، رایگان و تجدیدپذیر است که استفاده از آن میزان قابل توجهی از وابستگی عشایر به سوخت‌های فسیلی و چوب درختان را کاهش می‌دهد، اضافه کرد: طبق برنامه‌ریزی سازمان امور عشایر باید تا ۲ سال آینده ۵۰ هزار خانوار عشایری برق مورد نیاز خود را از طریق پنل‌های خورشیدی دریافت کنند.

اختصاص ۹ هزار میلیارد ریال اعتبار به زنجیره تولید گوشت قرمز  

رییس سازمان امور عشایری کشور گفت: به منظور توانمندسازی عشایر و افزایش میزان تولید گوشت قرمز در ۲ سال اخیر در مجموع ۹ هزار میلیارد ریال اعتبار به زنجیره تولید گوشت قرمز این جمعیت اختصاص پیدا کرده است.  

"کرمعلی قندالی" افزود: سال گذشته در مجموع بیش از چهار هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای کمک به زنجیره تولید گوشت قرمز به عشایر کشور اختصاص داده شده بود و در نیمه نخست امسال نیز ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به عشایر داده شده است.

وی اضافه کرد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در نیمه دوم سال نیز ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به عشایر اختصاص پیدا می‌کند و به این ترتیب مجموع تسهیلات بانکی سال ۱۳۹۹ به پنج هزار میلیارد ریال افزایش پیدا می‌کند.

رییس سازمان امور عشایری کشور گفت: تعاونی‌های عشایری باید به فکر زنجیره تولید باشند و تنها به تولید فرآورده خام دامی بسنده نکنند بلکه هم در مقوله تولید علوفه و نهاده دامی و هم در تولید گوشت و فرآوری آن و حتی بازار فروش وارد عمل شوند.

وی اظهار داشت: تعاونی‌های عشایر با همکاری با صندوق‌های توسعه کشاورزی و دام، با تامین ضمانت لازم می‌توانند از این تسهیلات بانکی ۲۰ تا ۵۰ میلیارد ریالی با سود چهار درصد بهره‌مند شوند.

 عضویت ۱۵ هزار نفر از عشایر در صندوق خرد زنان

رییس سازمان امور عشایری کشور گفت: هم اکنون ۴۵۰ صندوق خرد زنان عشایری در کشور راه‌اندازی شده و بیش از ۱۵ هزار نفر از زنان عشایر در این صندوق‌ها عضویت دارند.

"کرمعلی قندالی" افزود: اعضای این صندوق‌های خرد زنان عشایری در زمینه صنایع دستی، تولید و فرآوری مواد لبنی، تولید گیاهان داروی فعالیت می‌کنند و به هر صندوق ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی پرداخت می‌شود.

وی با اشاره اهمیت گردشگری نیز اظهار داشت: مناطق ییلاقی و قشلاقی و صنایع دستی عشایر که اصالت خاصی دارند، از جمله جاذبه‌های گردشگری بسیار خوبی هستند که می‌تواند زمینه را برای اشتغال جانبی برای عشایر فراهم کند.

"قندالی" افزود: هم اکنون در بیش از ۱۰ هزار هکتار از اراضی عشایر کشور به گیاهان دارویی اختصاص یافته و این سازمان برای بهره‌وری بیشتر از منابع آب و خاک از کشت نهال در اراضی عشایری شیب‌دار حمایت می‌کند.

بازدید از واحد دامپروری روستای "شیرن‌آب" و صندوق خرد روستای "گل‌سلیمان‌آباد" میاندوآب، بازدید از منطقه عشایری نقده، بازدید از فروشگاه عشایری و پروژه‌های آبرسانی به مناطق ییلاقی سرسیل پیرانشهر، شرکت در جلسه شورای اداری، دیدار با استاندار آذربایجان‌غربی و رییس سازمان جهادکشاورزی از برنامه‌های سفر ۲ روزه "کرمعلی قندالی" رییس سازمان امور عشایری کشور در آذربایجان‌غربی است.

آذربایجان‌غربی بعد از استان‌های فارس و خوزستان سومین استان عشایرنشین کشور محسوب می‌شود؛ عشایر  این استان ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل هستند و ۳۳۶ روستای آذربایجان‌غربی نیز ویژه عشایر است. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =