کد خبر: 8771
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶
کلزا

توسعه کشت دانه های روغنی کلزا کلید طلایی تحقق جهش تولید،خودکفایی ملی و گامی برای تامین امنیت غذایی کشور محسوب می شود.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، کارشناسان حوزه جهاد کشاورزی می گویند:تامین روغن مورد نیاز کشور،پیشگیری از خروج ارز، تامین علوفه مورد نیاز دام و طیور،تامین امنیت غذایی و سلامت جامعه از مزایای توسعه کشت دانه‌های روغنی است.

آنان معتقد هستند که کشت مداوم گندم در اراضی زراعی سبب کاهش توان رویشی اراضی و افت قابل توجه میزان تولید گندم می‌ شود که برای جلوگیری از این روند باید محصول دیگری را در تناوب کشت گندم به صورت جایگزین در نظر داشت.

در حال حاضر تامین حدود ۸۴ درصد دانه روغنی مورد نیاز کشور وابسته به واردات است و با توجه به اینکه روغن از جمله کالاهای اساسی و نیازهای ضروری انسان است تلاش برای توسعه کشت این محصول نیازی برای خودکفایی است.

با توجه به اینکه در حال حاضر میزان تولید کلزا در ایران کمتر از ۳۰۰ هزار تن در سال برآورد می‌شود افزایش کشت کلزا  مورد حمایت جدی دولت در سال های اخیر بوده است.

امنیت غذایی یکی از ارکان توسعه پایدار است و براساس آمارها جمعیت جهان تا سال ۲۱۰۰ میلادی به ۱۱ میلیارد نفر خواهد رسید که مصرف مواد غذایی نیز در این افق افزایش خواهد داشت.
تحلیل ها نشان می دهند تا سال ۲۰۵۰، نیاز برای تولیدات کشاورزی در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا ۱۵۰ درصد افزایش می یابد به همین دلیل نیاز است از هم اکنون برنامه ریزی دقیق برای رفع نیاز به محصولات کشاورزی انجام شود.

کلزا (Brassica napus) از گیاهان دانه ‌روغنی مهم در مناطق معتدل بوده که امکان کشت آن در اقلیم های متفاوت آب و هوایی وجود دارد،این محصول دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین است و به خاطر اسیدهای چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است.

در کهگیلویه و بویراحمد نیز۱۶۰ هزار هکتار زمین زراعی وجود دارد که تنها ۲ هزار هکتار آن به کشت کلزا در پاییز امسال اختصاص یافته است،این آمار نشان دهنده نیاز به تلاش بیشتر برای توسعه کشت این محصول مهم است.

با توجه به اینکه سالانه ۴۷۰ هزار تن محصول زراعی در استان تولید می شود سهم چهار هزار تنی کلزا در این خطه ناچیز به نظر می رسد.

مزایای کشت کلزا

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:کشت دانه‌ روغنی کلزا در تناوب با گندم موجب تقویت خاک و پایداری تولید محصول می‌شود.

شهرام عسکری اظهار داشت: هزینه کم تولید و درآمد بیشتر از دیگر مزایای توسعه کشت دانه های روغنی کلزاست که ترویج آن منجر به بهبود وضعیت معیشتی بهره برداران می شود.

وی بیان کرد: کم بودن آب مورد نیاز این محصول از دیگر دلایل توجه به توسعه کشت دانه های روغنی کلزاست.

میزان کشت دانه های روغنی کلزا

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: براساس برنامه ریزی صورت گرفته ۲ هزار هکتار زمین کشاورزی استان برای انجام کشت پاییزه امسال اختصاص یافته است.

عسکری تاکید کرد: از هر هکتار مزرعه کلزا حداقل ۲ تن محصول برداشت می شود.

حمایت های دولت

وی گفت:جهاد کشاورزی با هدف اصلاح الگوی کشت از تولید محصول کلزا حمایت می کند و خرید تضمینی این محصول از جمله مهمترین این حمایت هاست.

عسکری افزود: پرداخت تسهیلات برای کشت و خرید ماشین آلات کشاورزی و نظارت بر کاشت، داشت و برداشت از دیگر حمایت های دولت برای توسعه کشت این محصول است.

وی بیان کرد: کشت محصول کلزا برای خودکفا شدن در زمینه روغن نباتی از اولویت های دولت است.

وی اظهار داشت که محصول کلزا نسبت به دیگر محصولات زراعی آب کمتری برای تولید نیاز دارد که به دلیل خشکسالی جایگزین خوبی برای دیگر محصولات زراعی است.

میزان تولید در تابستان امسال

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال بیش از ۲ هزار و ۴۰۰تن دانه روغنی کلزا در کهگیلویه و بویراحمد تولید  برداشت شده است در حالی که میزان تولید این محصول در سال گذشته ۲ و ۲۰۰ تن بود.

عیسی راستین نسب ابراز داشت: امسال هر کیلوگرم محصول کلزا به قیمت ۴۶هزار ریال از کشاورزان خریداری شد.

وی بیان کرد: در سال های اخیر کشت دانه های روغنی کلزا افزایش داشته است اما ظرفیت تولید این محصول بیشتر از تولید کنونی است.

براساس آمار رسمی هم اکنون ۵۰ هزار خانوار کهگیلویه و بویراحمد در ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی به فعالیت مشغولند که حاصل دسترنج این بهره برداران سالانه ۹۱۰ هزار تن محصول است.

این استان ۷۲۳ هزار نفری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =