یادداشت

در گزارش مشترک FAO، یونیسف و سازمان جهانی بهداشت به‌حل مسأله شرایط جوی دشوار ایران برای کشاورزی پرداخته شده است؛ توصیه اخیر به ایران هشداری به موضوع بسیار مهم مدیریت ریسک‌های گوناگون است که هر روز با پیچیدگی بیش‌تری، موضوع مهم و حاکمیتی تأمین غذا و امنیت غذایی را تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد.

به گزارش روسنا (روستانیوز)، رامین امینی‌زارع مدرس مدیریت ریسک و بیمه در یادداشتی نوشت: در گزارش مشترک FAO، یونیسف و سازمان جهانی بهداشت به‌حل مسأله شرایط جوی دشوار ایران برای کشاورزی پرداخته شده است.

توصیه اخیر به ایران هشداری به موضوع بسیار مهم مدیریت ریسک‌های گوناگون است که هر روز با پیچیدگی بیش‌تری، موضوع مهم و حاکمیتی تأمین غذا و امنیت غذایی را تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد.

سازمان ملل و بانک جهانی، امنیت غذایی را دسترسی همه مردم به غذای کافی در تمام اوقات برای داشتن جسمی سالم می‌دانند. با دقت در این تعریف، نخستین مرحله آن که دسترسی به غذاست، با ریسک‌های فراوانی همچون سیل، سرما و خشک‌سالی تحت‌تأثیر قرار گرفته و عملاً دسترسی به غذا را دشوار می‌سازد.

در ایران، مکانیزم بیمه کشاورزی، به شیوه‌ای نظام‌مند می‌تواند، بخش مهمی از مدیریت ریسک‌های مالی را برعهده گیرد. ورودی صندوق بیمه کشاورزی همانند بیش از 100 کشور جهان حق بیمه‌ای است که بیش از نیمی از آن از سوی دولت تأمین می‌شود، اکنون نیاز ضروری بیمه کشاورزی دست‌کم دوهزار میلیارد تومان اعتبار حق بیمه سهم دولت برای سال 98 است. از سوی دیگر سرمایه ناکافی صندوق بیمه کشاورزی که متعلق به همه کشاورزان ایرانی است، نیز باید به رقم دو هزار میلیارد تومان برسد تا با شرایط تورمی و موضوعات اقتصادی پیش‌روی التهابات تأمین غذای مردم، ازجمله مرغ و گوشت را در حد مؤثری التیام بخشد.

بیمه کشاورزی راهی درست و مطمئن برای مدیریت ریسک‌های مالی است که دنیا بیش از یک‌قرن است آن را آزموده و بحران‌های بزرگ اقتصادی خویش را با این ابزار هوشمند و با کم‌ترین تکانه اقتصادی در تأمین غذا مدیریت کرده است. اکنون با طرح لایحه بودجه 98، چشم و گوش‌های میلیون‌ها موکل ایرانی، به‌سوی مجلس دوخته شده تا شیوه رفتار وکیلان خویش در خانه ملت را با اعتبار بیمه کشاورزی مشاهده کرده و به تفسیر بنشینند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =