کد خبر: 8765
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
باغ

ملایر شهر جهانی انگور پنجشنبه هفته جاری میزبان کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی است که در این سفر معاونان وزیر جهاد کشاورزی، معاون آبخیزداری و معاون بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز حضور دارند.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایران آنلاین، این سفر یک‌روزه با هدف بازدید از ظرفیت‌های کشاورزی، آبخیزداری، تاکستان‌های انگور، محصولات باغی، زراعت، طرح فَراز و قنات و نشست هم‌اندیشی به منظور بررسی راهکارهای رفع موانع و مشکلات بخش کشاورزی و آبخیزداری این شهرستان و همچنین رسیدگی به مطالبات و نیازمندی‌های اساسی کشاورزان و باغداران ملایری و با پیگیری و دعوت حجت الاسلام آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی و عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس انجام می‌شود.

ملایر به عنوان یکی از شهرهای جنوبی استان همدان، جایگاه ویژه‌ای در حوزه کشاورزی و تولید محصولات به ویژه محصولات باغی دارد که نمونه بارز آن ثبت رسمی نظام تولید انگور درّه جوزان ملایر در سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد(فائو) است که قطب تولید انگور و کشمش استان همدان و کشور است.

در حال حاضر بیش از ۲۲ هزار هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت محصولات باغی و بیش از ۶۱ هزار هکتار زیر کشت محصولات زراعی است و سالانه بیش از ۲۷۰ هزار تُن محصولات باغی در این شهرستان تولید می‌شود که بیش از ۲۴۰ هزار تُن آن مختص انگور با حدود ۱۱ هزار هکتار سطح زیر کشت باغ و حدود ۱۶ هزار بهره‌بردار است.

در کنار این ظرفیت‌ها، در آینده‌ای نزدیک ملایر با اجرای ۲ شهرک گلخانه‌ای ۶۸ و ۵۰ هکتاری به شهر گلخانه‌ای استان و با اجرای مجتمع دامپروری ۶ هزار راسی شستا و چهار هزار راسی پگاه این شهرستان به قطب دامپروری غرب کشور تبدیل می‌شود.

معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر با اشاره به توانمندی‌های برجسته بخش کشاورزی این شهرستان، سفر اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به ملایر را نشان از ارزش و اهمیت اقتصادی و فرهنگی این شهر در منطقه و استان دانست و این سفر را فرصت ارزشمندی برای شناسایی نقاط قوت و توانمندی‌های بخش کشاورزی شهرستان در سطح ملی عنوان کرد.

ملایر نگین سبز استان همدان

قدرت الله ولدی با بیان اینکه ملایر به نگین سبز استان تبدیل شده است، از آمادگی این شهرستان برای میزبانی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس و معاونان وزیر جهاد کشاورزی به شهر جهانی انگور خبر داد.

وی ابراز امیدواری کرد: این سفر موجب تحقق رخدادهای مهمی در اقتصاد کشاورزی استان و شهرستان شود و بسیاری از موانع پیش‌روی توسعه این بخش مهم اقتصادی برای همیشه برداشته شود.

فرماندار ویژه ملایر با اشاره به نقش مهم کمیسیون کشاورزی مجلس در تصویب طرح‌های مهم این حوزه گفت: از این فرصت باید برای جذب سرمایه‌های ملی در این شهرستان و توسعه همه جانبه بخش کشاورزی، ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری و بهره‌گیری از ظرفیت خوب گردشگری کشاورزی به عنوان یک هدف مهم پیش‌رو استفاده کنیم.

ولدی ادامه داد: با توجه به اهمیت ویژه سفر کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و رهاوردهای خوبی برای شهرستان، چند جلسه‌ هماهنگی برای حضور اعضای این کمیسیون به ملایر تشکیل شد که چهارمین جلسه هماهنگی استقبال و تدوین برنامه‌های این سفر با حضور «ظاهر پورمجاهد» معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان و رییس سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با ایرنا هدف از این سفر را بازدید اعضای کمیسیون کشاورزی و معاونان وزیر جهاد کشاورزی از ظرفیت‌های کشاورزی و باغبانی این شهرستان عنوان کرد.

انگور ظرفیتی سرشار برای توسعه و اشتغال

حجت الاسلام احد آزادیخواه با اشاره به ثبت رسمی انگور ملایر در سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد(فائو) بیان کرد: این شهرستان ظرفیت‌های سرشاری در این بخش دارد که باید تولیدات باغ‌های انگور ملایر به عنوان یک بِرَند ویژه ایران در دنیا بیشتر معرفی شود.

وی افزود: بدون شک از ظرفیت تولید انگور و تاکستان‌های شهر جهانی انگور می‌توانیم درگاه‌های جدیدی برای توسعه و اشتغال ایجاد کنیم.

عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم به‌روزرسانی و مدرن‌سازی نوع باغداری در این شهرستان همچون اجرای طرح فَراز و شیوه‌های نوین آبیاری را از دیگر اهداف این سفر برشمرد.

حجت الاسلام آزادیخواه تاکید کرد: از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس و معاونان وزیر جهاد کشاورزی دعوت کردیم تا ظرفیت‌های مهم کشاورزی این شهرستان را از نزدیک مشاهده کنند و با تخصیص به موقع اعتبارات، کار را به سمت و سویی ببریم که بتوانیم از اراضی باغ‌های ملایر بهترین استفاده را داشته باشیم.

وی توسعه کشت‌های مختلف همچون گردو، آلبالو، گندم و استفاده از ظرفیت آبخیزداری را از دیگر اهداف این سفر عنوان کرد و گفت: در همین راستا معاون آبخیزداری کشور نیز برای بررسی موانع و مشکلات و رسیدگی به مطالبات این حوزه به ملایر سفر می‌کند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: معاون بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به منظور سامان دادن به محصول کشمش و قیمت‌گذاری کشمش در این سفر حضور دارد تا با بررسی موانع و مشکلات و راهکارهای اثرگذار، کشاورزان کمترین آسیب را در این بخش متحمل شوند.

حجت الاسلام آزادیخواه سفر اعضای یک کمیسیون تخصصی مجلس به ملایر را فرصتی مغتنم برای توسعه این شهرستان و شناسایی توانمندی‌های ملایر به ویژه در بخش کشاورزی عنوان و رسیدگی به مطالبات و نیازمندی‌های اساسی کشاورزان را هدف اصلی این سفر در پنجشنبه هفته جاری برشمرد.

قیمت‌گذاری کشمش؛ ضرورتی مهم

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر نیز به ظرفیت‌های این بخش در حوزه تولید انگور، کشمش، محصولات باغی به ویژه گردو، آلبالو و گیلاس و محصولات زراعی، گندم و جو اشاره کرد و گفت: نیازمند توسعه سیستم آبیاری نوین و رسیدن به جایگاه بالایی در این بخش هستیم.

سیدمهدی میرباقری افزود: طرح فَراز به عنوان یکی از اولویت‌های مهم کشاورزی در سند راهبردی توسعه و برنامه عملیاتی این شهرستان در چشم‌انداز سه ساله است که با اختصاص تسهیلات به موقع باید بتوانیم به تعهدمان تا پایان سال ۱۴۰۰ در اجرای این طرح عمل کنیم.

وی بیان کرد: کشمش به عنوان یکی از محصولات مهم صادراتی استان و شهرستان، در قیمت‌گذاری دچار مشکلاتی است که متعادل نبودن قیمت این محصول به کشاورزان آسیب و خسارت جدی وارد می‌کند و نیاز است در این زمینه اقدام اساسی صورت گیرد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر ابراز امیدواری کرد: با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس، موانع و مشکلات موجود در مسیر بخش کشاورزی تا حد قابل توجهی رفع شود و با معرفی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های این بخش، چالش‌ها و مشکلات این حوزه برطرف شود.

بازدید از یک باغ انگور سنتی و آشنایی با مراحل تولید سبزه، بازدید از باغ نمونه طرح فَراز و یکی از باغ‌های انگور درّه جوزان، بازدید از شهر زنگنه به عنوان قطب تولید گردو، آلبالو و گیلاس و نشست تخصصی اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس، معاونان وزیر جهاد کشاورزی و مسوولان ارشد استانی و شهرستانی از جمله برنامه‌های سفر اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس به ملایر است که میرباقری به آنها اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =