مرغ

قیمت مرغ همچنان در کانال 15 هزار تومان مانده و مردم پس از گران‌شدن گوشت که سبب شد از تهیه آن عاجز شوند، از تهیه مرغ نیز ناتوان شده‌اند و به مصرف حبوب روی آورده‌اند. قیمت مرغ طی چند ماه اخیر به رغم دستوری شدن قیمت از سوی مسئولان، روند افزایش را در پیش گرفته و سبب شده داد مرغ از بیداد گرانی این محصول درآید.

قیمت مرغ همچنان در کانال 15 هزار تومان مانده و مردم پس از گران‌شدن گوشت که سبب شد از تهیه آن عاجز شوند، از تهیه مرغ نیز ناتوان شده‌اند و به مصرف حبوب روی آورده‌اند. قیمت مرغ طی چند ماه اخیر به رغم دستوری شدن قیمت از سوی مسئولان، روند افزایش را در پیش گرفته و سبب شده داد مرغ از بیداد گرانی این محصول درآید. فعالان صنعت مرغداری قیمت کنونی مرغ را مناسب و تنظیم بازار مرغ را در گرو تأمین به‌موقع نهاده‌ها می‌دانند و تأخیر در عرضه نهاده‌ها را از مشکلات پیش روی خود عنوان می‌کنند.

نهاده‌های دامی همچنان در بازار دو نرخی است

در همین ارتباط محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی، از ثبات نرخ مرغ نسبت به روزهای اخیر در بازار خبر داد و گفت: با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا پیش‌بینی می‌شود که قیمت مرغ در همین حد باقی بماند و نوسان چندانی نداشته باشد.

یوسفی، نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری را ۹ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده‌فروشی‌ها را ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به نوسان نرخ نهاده‌های دامی، مرغداران نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار را قبول ندارند.

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی با انتقاد از توزیع مرغ گرم با نرخ مصوب ۹ هزار و ۸۰۰ تومان در میادین میوه و تره‌بار بیان کرد: با وجود آن‌که تمامی آحاد جامعه به مرغ گرم ارزان‌قیمت در میادین میوه و تره‌بار دسترسی دارند، اما دلیلی ندارد که این مرغ در اختیار تمامی قشر‌ها قرار گیرد، به‌طوری‌که افراد با درآمد بالا نیز مرغ ارزان‌قیمت خریداری کنند.

وی ادامه داد: با توجه به آن‌که دولت به سبب پرداخت یارانه در فروش مرغ گرم با نرخ مصوب زیان می‌کند، بنابراین این مرغ تنها باید در اختیار قشر‌های آسیب‌پذیر قرار گیرد. این درحالی است که با وجود تأکید مکرر بر این موضوع، توجه چندانی صورت نگرفته است و حال باید منتظر ماند و دید که تصمیم جدید معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی برای توزیع مرغ و گوشت با نرخ مصوب چیست.

این مقام مسئول با اشاره به این‌که نهاده‌های دامی همچنان در بازار دو نرخی است، بیان کرد: هم‌اکنون هر کیلو ذرت با نرخ یک‌هزار و ۶۰۰ تا یک‌هزار و ۷۰۰ تومان و کنجاله سویا سه هزار و ۹۰۰ تا چهار هزار تومان در بازار آزاد عرضه می‌شود که با نرخ مصوب خود فاصله معناداری دارد.

یوسفی با بیان این‌که کمبودی در توزیع مرغ شب عید نداریم، تصریح کرد: با توجه به جوجه‌ریزی مناسب در واحد‌های مرغداری، پیش‌بینی می‌شود که نوسان چندانی در بازار مرغ در ایام پایانی سال اتفاق نیفتد.

وی افزود: با تعطیلات چند روزه هفته قبل و افزایش سفر‌ها به مناطق شمالی، جابه‌جایی مرغ به سمت تهران کاهش یافته بود که موجب شد قیمت مرغ با نوساناتی در بازار روبه‌رو شود.

تأخیر در عرضه نهاده‌ها از سوی شرکت پشتیبانی امور دام

عظیم حجت نیز در این باره با اشاره به این‌که عرضه مرغ از اوایل اسفند به اوج خود می‌رسد، بیان کرد: اکثر تولیدکنندگان از ۱۰ تا ۱۵ روز آینده پس از رسیدن مرغ تولیدی به وزن مناسب اقدام به عرضه آن‌ها در بازار خواهند کرد، اما در شرایط فعلی تأخیر در عرضه نهاده‌ها از مشکلات پیش روی تولیدکنندگان به شمار می‌رود، چرا که مرغدارانی که از ۲۰ روز قبل نهاده مورد نیازشان را از پشتیبانی امور دام خریداری کردند، هنوز به دستشان نرسیده است.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به تأخیر در عرضه نهاده از سوی شرکت پشتیبانی امور دام، مرغداران چاره‌ای ندارند جز این‌که نهاده مورد نیازشان را از بازار آزاد خریداری کنند که این امر در قیمت تمام شده تولید و به تبع نرخ مرغ در بازار تأثیرگذار است.

به گفته وی، تا زمانی‌که قیمت جوجه یک‌روزه و نهاده‌ها در بازار مدیریت نشود، نمی‌توان انتظار داشت که قیمت مرغ در بازار به تعادل برسد. حجت نرخ کنونی هر کیلو ذرت در بازار آزاد را یک هزار و ۷۰۰ تومان، کنجاله سویا را سه هزار و ۹۰۰ تومان و هر قطعه جوجه یک‌روزه را چهار تا چهار هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به قیمت فعلی نهاده‌های دامی باید انتظار داشت که قیمت هر کیلو مرغ با نرخ ۱۵ هزار تومان به بالا در بازار عرضه شود و در غیر این صورت تولیدکنندگان متضرر خواهند شد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، تولیدکنندگان برای طی کردن این پروسه نیاز به نقدینگی دارند و به همین خاطر چاره‌ای ندارند جز این‌که مرغ تولیدیشان را مطابق هزینه‌های تولید در بازار عرضه کنند. این مقام مسئول تصریح کرد: اگر مدیریت قیمت نهاده‌های دامی از سوی مسئولان ذی‌ربط رها شود، نباید انتظار داشت که قیمت مرغ با نرخ‌های مصوب و به عبارتی پایین‌تر از قیمت‌های فعلی در بازار عرضه شود.

افزایش بی‌ضابطه قیمت نهاده‌ها

برومند چهار‌آیین، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور، هم در گفت‌وگو با روسنا (روستانیوز) در خصوص دلایل افزایش قیمت مرغ عنوان کرد: از دلایل اصلی افزایش قیمت مرغ افزایش بی‌ضابطه، بی‌اساس و بی‌رویه یمت نهاده‌ها است و نهاد‌های‌ نظارتی هم آن‌را کاملاً مغفول گذاشته‌اند. مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور ادامه داد: می‌توان گفت قیمت تمام نهاده‌های مورد نیاز تولید، غیرمنطقی گران شده است؛ برای مثال قیمت تمام‌شده جوجه یک‌روزه چیزی در حدود دو تا دو هزار و 500 تومان است؛ اما قیمت جوجه برای خرید بیش از چهار هزار و 500 تومان است. دلیل دوم کاهش قدرت خرید مردم است که در کالاهای جانشین با شدت بیش‌تری خود را نشان می‌دهد. زمانی‌که افراد قدرت خرید هر کیلو گوشت بالاتر از 120 هزار تومان را ندارند، از روی اجبار برای تأمین پروتئین مورد نیاز خود به کالاهای جانشین که طبیعتاً گوشت سفید است، روی می‌آورند. از سویی قیمت ماهی هم افزایش یافته است، از این‌رو تقاضای مصرف‌کننده برای مصرف گوشت مرغ افزایش می‌یابد. چهار‌آیین افزود: دلیل سوم را می‌توان کاهش عرضه مرغ دانست. قیمت دستوری از سوی مسئولان سیاست اشتباهی بوده و نتیجه عکس دارد، چراکه تولیدکننده را محدود کرده و انگیزه تولید را از او می‌گیرد. قیمت دستوری ناقض اهداف نهایی است و سبب می‌شود بخشی از تولیدکنندگان نه به اختیار بلکه به اجبار از چرخه تولید خود را خارج کنند. وی تأکید کرد: اگر منفعت تولید‌کننده تضمین نشود و تولیدکننده با تردید تولید کند و مطمئن نباشد که استمرار تولید ارزش دارد، خود را معطل تولید نمی‌کند. عزت جامعه در عزت تولید‌کننده است و تمام فضاها باید به نفع تولیدکننده و تولید رقم بخورد.  مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور همچنین گفت: آخرین دلیل افزایش قیمت مرغ عدم حمایت دولت است. عدم حمایت دولت رغبت تولید را از تولیدکننده می‌گیرد. اگر تولیدکنندگان در جامعه ترغیب نشوند، ممکن است بازاری که برای گوشت قرمز ایجاد شده، برای گوشت مرغ هم ایجاد شود.

گزارش از فهیمه تماشایی

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =