رزاقی

مدیرعامل اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی تولید روستایی گفت: در حال حاضر یک‌هزار و ۵۰۰ شرکت تعاونی تولید روستایی در کشور وجود دارد و یک‌هزار و ۳۰۰شرکت هم قرار است به آن اضافه شود. در این شرکت‌ها ۱۰هزار نفر شاغل هستند و حقوق و مزایای خود را از فعالیت شرکت‌ها تأمین می‌کنند و حقوقی از سوی دولت به آن‌ها پرداخت نمی‌شود.

به گزارش روستانیوز، محمدرضا رزاقی اظهار داشت: ۵۰۰هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی تحت پوشش این اتحادیه قرار دارند و برای ترویج بیمه محصولات کشاورزی و نیز افزایش سرمایه تلاش می‌کنیم.

وی اعلام کرد: در مدیریت جدید سازمان تعاون روستایی قرار شده کارگروه اختصاصی صادرات و واردات تشکیل شود.

رزاقی در پاسخ به این‌که این کارگروه چیست و آیا موازی‌کاری با دیگر بخش‌ها نخواهد بود، گفت:‌ این کارگروه متشکل از نیروهای متخصص صادراتی است و به جهت دانش، اطلاعات و تخصص‌هایی که در این زمینه دارند، از ظرفیت آن‌ها برای تسهیل امور صادرات استفاده می‌شود. در حقیقت این کارگروه به عنوان کاتالیزور در بخش صادرات خواهد بود.

تلاش برای کاهش مصرف سم در بخش کشاورزی

وی در پاسخ به این‌که با توجه به افزایش قیمت کود و سم نقش تعاونی‌ها در حمایت از کشاورزان چیست، ‌گفت: ‌به دنبال مدیریت تغذیه گیاهی هستیم تا مصرف کود و سم به حداقل برسد و کشاورزان کم‌تر متضرر شوند. در این زمینه جلساتی هم با سازمان حفظ نباتات داشته‌ایم و به آن‌ها تأکید کرده‌ایم تا تکنیکال سموم را وارد کنند، زیرا هزینه آن‌ها کم‌تر خواهد شد. در کنار این مسائل آموزش کشاورزان را دنبال می‌کنیم و با کمک شرکت پایش و بازرسی که راه‌اندازی کرده‌ایم، تلاش می‌کنیم تا کشاورزان سم و کود کم‌تری مصرف کنند و مبارزه با بیماری‌ها را به سمت کنترل بیولوژیک می‌بریم.

اجرای طرح الگوی کشت ضروری است

مدیرعامل اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی تولید روستایی گفت: بستر لازم برای اجرای طرح الگوی کشت در کشور فراهم نیست، اما اجرای این طرح ضروری است.

رزاقی افزود: برای اجرای الگوی کشت باید زمینه‌های آن فراهم شود. کشاورزان معمولاً به‌دنبال کشت محصولاتی هستند که بتوانند آن‌ها را به راحتی در بازار به فروش برسانند. در حال حاضر کشاورزان کشور بهتر از همه ما از مباحث اقتصادی آگاه هستند و به همین دلیل دولت برای اجرای الگوی کشت باید در بحث نهاده‌ها، بذور و بازار از تولیدکنندگان حمایت کند تا آن‌ها به کشت محصولات اساسی ترغیب شوند.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی تولید روستایی با اشاره به این‌که هوشمندسازی بخش کشاورزی اتفاق خوبی است که رخ می‌دهد، گفت: یکی از آیتم‌های الگوی کشت نیز بحث هوشمندسازی است و فکر می‌کنم از سال آینده اجرای طرح هوشمندسازی نهایی شود.

این فعال بخش کشاورزی با بیان این‌که تعاونی‌های تحت نظارت ما سالانه حدود یک‌هزار تن سیب‌زمینی تولید می‌کنند، اضافه کرد: طرح زنجیره سیب‌زمینی آماده شده است.

لزوم توسعه کشاورزی قراردادی

مدیرعامل اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی تولید روستایی با اشاره به لزوم توسعه کشاورزی قراردادی افزود: از حدود دو الی سه سال قبل اقداماتی را در این زمینه آغاز کرده‌ایم که این اقدامات در حوزه محصولات سبزی و صیفی، کلزا و چغندر قند بوده و اخیراً نیز برای محصولاتی مانند کنجد و پنبه کارهایی شروع شده است.

وی تصریح کرد: در این راستا ما اقداماتی را با شرکت‌های فرآوری و صادراتی منعقد می‌کنیم و بعد از آن با تعاونی‌های تحت پوشش خود وارد مذاکره می‌شویم تا محصولات مورد نیاز را تولید کنند.

رزاقی درباره قیمت پیشنهادی برای گندم نیز افزود: بخش خصوصی قیمت پنج‌هزار و ۲۰۰تومان را پیشنهاد کرده، اما نظر دولت روی قیمت سه‌هزار و ۲۰۰تومان بوده که با ورود مجلس به این قضیه قیمت چهارهزار و ۵۰۰تومان مطرح شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =