کد خبر: 8733
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲
مرغ

بالاخره با بالاگرفتن تنش در بازار نهاده‌ها زنگ خطر برای صنعت مرغداری کشور به‌صدا درآمد و با تأمین‌نشدن کنجاله سویای دولتی و رسیدن قیمت این محصول در بازار آزاد به ۱۳هزار تومان، توقف جوجه‌ریزی توسط انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه کشور کلید خورد و تخم‌های نطفه‌دار راهی سردخانه‌ها شدند.

این تصمیم در حالی از سوی این انجمن اتخاذ شده که اگرچه بخش دولتی ممکن است جوجه‌ریزی داشته باشد، اما توقف بخشی از جوجه‌ریزی توسط بخش خصوصی می‌تواند در هفته‌های آتی مشکلاتی در سیستم تولید و توزیع مواد پروتئینی ایجاد کند. برای بررسی آخرین وضعیت صنعت مرغداری با مسئولان این حوزه به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌آید.

هشدار نسبت به خروج مرغداران از چرخه تولید

در همین ارتباط نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به این‌که قیمت مصوب مرغ جوابگوی هزینه‌های تولید نیست، به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با توجه به کاهش قدرت خرید خانوار در شرایط فعلی اقتصادی، افزایش قیمت مرغ آحاد جامعه را در تأمین مایحتاج زندگی با مشکلات متعددی روبه‌رو می‌کند.

حبیب‌ اسدالله‌نژاد افزود: اگرچه تولیدکنندگان شرایط مردم را درک می‌کنند و حاضر نیستند که ارزان‌ترین پروتئین دسترس خانوار به کالای لاکچری تبدیل شود، اما طی ماه‌های اخیر به سبب افزایش قیمت نهاده‌ها محصولشان را با زیان فروختند که استمرار این روند خروج مرغداران از چرخه تولید را به همراه دارد.

اسدالله‌نژاد ادامه داد: دستگاه حاکمیتی به عنوان متولی امر باید نهاده را با نرخ مصوب تأمین کند و در اختیار مرغدار قرار دهد، در غیر این صورت تولید دچار وقفه می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به این‌که واردات زیبنده ما نیست، بیان کرد: در شرایطی که امکان صادرات بیش از یک‌میلیون‌تن مرغ به بازارهای هدف وجود دارد، مسئولان ذی‌ربط باید چاره‌ای برای رفع بحران فعلی نهاده‌های دامی بیندیشند، در غیر این صورت مرغداران یکی پس از دیگری از چرخه تولید خارج می‌شوند و کار به جایی می‌رسد که برای تأمین نیاز کشور مجبور به واردات خواهیم شد.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ادامه داد: با وجود افزایش چشمگیر قیمت دان و مشکلات واحدهای مرغداری در تأمین آن، پیش‌بینی می‌شود که اگر تدابیری برای رفع این بحران اندیشیده نشود، با چالش جدی مواجه خواهیم شد.

نبود کنجاله سویا، دلیل امتناع واحدهای گوشتی از جوجه‌ریزی

رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه کشور نیز به بازار گفت: امتناع واحدهای گوشتی ما از جوجه‌ریزی به دلیل نبود کنجاله سویا است.

غلامعلی فارغی افزود: در واقع به‌جای این‌که جوجه‌ریزی و سپس اقدام به معدوم‌سازی آن‌ها کنند، تصمیم گرفتیم فعلاً روند جوجه‌ریزی را متوقف سازیم تا زمانی که کنجاله سویا به دست ما برسد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه کشور در پاسخ به این سوال که چه زمانی کنجاله مورد نیاز این واحدها تأمین می‌شود، گفت: هیچ اطلاعی در خصوص زمان تأمین سویا نداریم، چون دستگاه‌های ذی‌ربط اعلام می‌کنند سویا در راه است، اما زمان آن را اعلام نکرده‌اند و به این ترتیب هرچقدر سویا در اختیار ما قرار داده شود، به همان نسبت هم تولید خواهیم داشت.

فارغی با بیان این‌که در حال حاضر مشخص نیست طی روزهای آینده میزان جوجه‌ریزی چقدر کاهش یابد، افزود: اگر سویای دولتی سریع‌تر به دست ما برسد، مجدداً تخم‌ها به سالن‌های جوجه‌ریزی برگردانده می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر هر مرغداری مجهز به یک سردخانه است و تا اطلاع ثانوی تخم‌ها در سرخانه‌ها نگهداری می‌شود؛ البته باید توجه داشت که تخم‌مرغ‌ها را تنها به مدت دو هفته می‌توان در این سردخانه‌ها نگه داشت.

وفور سویای ۱۳هزار تومانی در بازار آزاد

این فعال صنعت طیور کشور در خصوص پیامدهای توقف جوجه‌ریزی آن هم تا مدتی نامعلوم اظهار داشت: قطعاً اصلی‌ترین پیامد این اقدام کمبود گوشت است.

فارغی گفت: البته دولت ذخیره استراتژیک دارد و ممکن است به بازار تزریق و این کمبود را جبران کند تا افزایش قیمتی هم پیش نیاید.

وی در خصوص بودن یا نبودن سویا در بنادر کشور نیز گفت: مسئولان می‌گویند در بنادر کنجاله سویا موجود است، با این وجود مسأله این است که میزانی که به مرغداری‌ها تخصیص می‌دهند بسیار کم‌تر از نیاز آن‌ها است و باید بخش عمده نیاز را از بازار آزاد تأمین کنیم.

فارغی خاطرنشان کرد: توجه داشته باشید که در حال حاضر سویا با نرخ آزاد در بازار به وفور هست، اما با قیمت ۱۳هزار تومان! در حالی‌که قیمت سویای دولتی دو هزار و 700تومان است و این تفاوت بسیار معناداری در تولید محسوب می‌شود.

تولید با جوجه مجانی هم به‌صرفه نیست

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور هم در خصوص توقف جوجه‌ریزی توسط انجمن مربوطه گفت: روی هم رفته این کار اقدام درستی نیست، اما آن‌ها نیز چاره‌ای ندارند، چون جوجه یک‌روزه خریداری نمی‌شود و قیمت هر جوجه به کم‌تر از ۴۰۰تومان رسیده است، در حالی که قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار دوهزار و 500تومان است.

محمد یوسفی با با بیان این‌که حتی اگر به واحدهای مرغ گوشتی جوجه مجانی هم بدهند باز هم تولید به‌صرفه نیست، افزود: در حال حاضر سویا در بازار کمیاب شده است و وضعیت ذرت نیز چندان مناسب نیست.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این هیچ‌گاه با چنین کمبودهایی مواجه نبودیم و تنها در دهه۷۰ در یک مقطع بسیار کوتاه کمبود کنجاله سویا داشتیم، به‌طوری قیمت آن از ۵۰ به ۴۰۰تومان رسید، اما سریعاً از دو کشور امارات و هندوستان سویای مورد نیاز تأمین شد و بازار به حالت قبل بازگشت.

یوسفی تصریح کرد: البته آن زمان شرایط کشور به این نحو نبود که همه درها به روی ما بسته باشد و ارز برای تخصیص وجود داشت، در حالی که امروز مشکل تخصیص و انتقال ارز را هم‌زمان با هم داریم.

بعد از دارو اولویت تخصیص ارز با خوراک دام و طیور است

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور تأکید کرد: همان‌طور که می‌دانید، در تخصیص ارز دولتی بعد از دارو، خوراک دام و طیور در اولویت دوم قرار دارد که عمدتاً به دلیل اهمیت این موضوع است؛ پس هرچه زودتر باید چاره‌ای اندیشیده شود.

یوسفی اظهار داشت: در حال حاضر ستاد تنظیم بازار تکلیف کرده ماهانه ۱۱۰میلیون جوجه تولید شود، اما با شرایط امروز این حجم تولید عاقبتی جز ریختن جوجه‌های یک‌روزه در چاه و معدوم‌سازی آن‌ها نخواهد داشت، چون دان نیست.

وی ادامه داد: شاید در بازار آزاد سویا موجود باشد، اما از یک‌سو قیمت‌ها بسیار بالاتر از قیمت دولتی است و تولید صرفه ندارد و از سوی دیگر برای محصولات بازار آزاد تضمینی وجود ندارد و این احتمال وجود دارد که سویا را با آشغال و خاک مخلوط کرده باشند!

یوسفی با اشاره به سخنان مدیرعامل شرکت پشتیبانی در هفته گذشته مبنی بر تزریق سویا به بازار اظهار داشت: تنها به گفتن نیست و بازار خود به زودی نشان می‌دهد که آیا سویایی به بازار آمده است یا خیر.

گزارش از سلطانعلی زینلی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =