کشاورزی

کلاس‌های آموزشی و ترویجی مدیریت پسماندهای ویژه بخش کشاورزی به منظور توانمندسازی کشاورزان در مدیریت پسماندهای ویژه کشاورزی و جلوگیری از آلودگی محیط زیست و تولید محصول سالم در مراکز جهاد کشاورزی تابعه مدیریت شهرستان اردبیل برگزار شد.

علی حسین احدی عالی در گفت و گو با روسنا (روستانیوز) عنوان کرد: کلاس های آموزشی و ترویجی مدیریت پسماندهای ویژه بخش کشاورزی به منظور توانمندسازی کشاورزان در مدیریت پسماندهای ویژه کشاورزی و جلوگیری از آلودگی محیط زیست و تولید محصول سالم در مراکز جهاد کشاورزی تابعه مدیریت شهرستان اردبیل برگزار شد.
وی افزود: کارشناسان این مدیریت در این کلاس ها در خصوص تعاریف و گروه بندی پسماندها، اهمیت و ضرورت مدیریت پسماند، روش های مدیریت پسماند، حمل و نقل و پاکسازی و دفع پسماند به ارائه مطالب آموزشی به کشاورزان پرداختند.
احدی عالی تصریح کرد: وجود پسماندهای کشاورزی که از آن جمله می توان به مواد و محصولات غیر قابل استفاده آلوده به سموم و کودهای شیمیایی، ظروف خالی سموم و کودهای شیمیایی، پسماند دامپزشکی، پسماند پلاستیک، نایلون ها و لوله های پلاستیکی که جهت آبیاری تیپ در مزارع مورد استفاده قرار می گیرند، سلامت خاک، آب و گیاه را تهدید کرده و مدیریت و امحای آن ها بسیار مهم است.
سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل در ادامه براهمیت و ضرورت ترویج وارائه آموزش های لازم به کشاورزان درحوزه مدیریت پسماند و نیز تداوم آموزش ها و فرهنگ سازی در این زمینه تاکید کرد و افزود: با ارتقای سطح آگاهی تولید کنندگان و بهره برداران کشاورزی و مشارکت آنان می توان گام موثری در راستای کاهش پسماند و آلودگی بخش کشاورزی برداشت. 
وی به کشاورزان توصیه کرد که جهت جلوگیری از آلودگی محیط زیست و محصولات کشاورزی از مصرف بی رویه سموم کشاورزی خودداری کرده و مقدار توصیه شده سموم در مورد عوامل خسارت زا و بهترین زمان سم پاشی اعلام شده توسط کارشناسان را رعایت کرده واز رهاسازی ظروف سموم شیمیایی در کنار مزارع و استفاده مجدد از این ظروف جدا خودداری کنند.
وی همچنین بر ضرورت جمع آوری پسماندهای پلاستیک و لوله های پلاستیکی در مزارع تاکید کرد و از کشاورزان خواست تا از رهاسازی این مواد در مزارع پس از برداشت محصول خودداری کنند.
انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =