صدیف بدری

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به مشکل به وجود آمده برای صادرکنندگان و هماهنگی‌های انجام یافته با مسؤولان تصمیم بر این شد تا مهلت ۶ ماهه برای صادرکنندگان جهت انجام تعهدات ارزی داده شود و طبق صحبت‌های انجام یافته این موضوع عملیاتی شده است.

به گزارش روستانیوز به نقل از فارس، صدیف بدری اظهار کرد: با توجه به مشکل به‌وجود آمده برای صادرکنندگان و هماهنگی‌های انجام یافته با مسؤولان، تصمیم بر این شد تا مهلت ۶ ماهه برای صادرکنندگان جهت انجام تعهدات ارزی داده شود.

وی افزود: طبق صحبت‌های انجام یافته این موضوع عملیاتی شده و برای صادرکنندگان ۶ ماه فرصت داده شده و این موضوع به اتاق بازرگانی اردبیل واگذار شده و تمدید کارت‌های بازرگانی نیز انجام خواهد یافت.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: متاسفانه برنامه‌ریزی دقیق و صحیح برای تولید و بازار فروش محصولات کشاورزی وجود ندارد و همه ساله با مشکلات عدم فروش به قیمت مناسب و منصفانه برای انواع محصولات کشاورزی مواجه می‌شویم.

وی عنوان کرد: در استان اردبیل به خصوص دشت اردبیل، سیب‌زمینی یکی از محصولاتی است که به میزان بالا تولید می‌شود و در سال‌جاری نیز به لحاظ شرایط کشت پیش‌بینی می‌شود که ۸۵۰ هزار تن سیب‌زمینی از مزارع اردبیل برداشت شود و سرنوشت مردم اردبیل به بازار فروش سیب‌زمینی وابسته است.

افزایش سرسام‌آور هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی باعث بالا رفتن قیمت تمام شده محصولات شده است

بدری ادامه داد: از طرفی دیگر در سال‌های اخیر به دلیل افزایش سرسام‌آور هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی باعث بالا رفتن قیمت تمام شده محصولات گشته و از همین رو فروش این محصولات پایین‌تر از این قیمت اصلا به صرفه نیست.

وی تشریح کرد: با توجه به وضعیت بازار سیب‌زمینی، باید تصمیماتی عملیاتی برای رفع مشکلات اتخاذ می‌شد و از این‌رو در وهله اول رفع مشکلات صادرات این محصول مد نظر قرار گرفت و متاسفانه به دلیل تصمیمات خلق‌الساعه برخی از مسؤولان، صادرکنندگان با مشکلات زیادی مواجه شده و در حدود ۴۵ کارت بازرگانی صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان اردبیل نیز به لحاظ شرایط تعهدات ارزی موجود به حالت تعلیق درآمده است.

نماینده مردم اردبیل، نمین،نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات صادرکنندگان ارزش‌گذاری غیرواقعی قیمت پایه محصولات کشاورزی به خصوص سیب‌زمینی در کمرگات کشور بوده که طی اقدامات انجام یافته در خصوص محصول سیب‌زمینی، این مشکل نیز رفع شده و به گونه‌ای که ارزش صادرات این محصول از ۴۰۰ دلار در سال‌های گذشته به ۱۰۰ دلار کاهش یافته است و این موضوع نیز به عنوان مشوقی برای صادرکنندگان محصولات کشاورزی محسوب می‌شود.

تعداد انبارهای سیب‌زمینی اردبیل جوابگوی نیاز استان نیست

بدری بیان کرد: بهره‌مندی از انبارهای به روز و مناسب نیز از دیگر اقداماتی است که باید در داخل استان بیش از پیش توجه شود و در حالی که در سال‌های اخیر اقدامات مناسبی برای توسعه انبارهای موجود در استان اردبیل انجام یافته اما هم‌چنان این تعداد کافی نبوده به‌طوری که امروزه توان انبار ۱۵۰ هزار تن سیب‌زمینی داریم که به نسبت حجم تولیدات استانی، رقم پایینی است.

وی گفت: صنایع تبدیلی از دیگر زیرساخت‌های لازم و ضروری برای توسعه بخش کشاورزی و ایجاد اشتغال و هم‌چنین مشکلات بازار فروش محصولات کشاورزی است و با توجه به ظرفیت موجود در استان اردبیل، توسعه صنایع تبدیلی در این استان جزء نیازهای ضروری در این بخش است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =