کد خبر: 8668
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
کاداستر

مدیرکل دفتر حدنگاری اراضی کشاورزی سازمان امور اراضی گفت: اجرای طرح کاداستر موجب حفظ ارزش زمین‌های کشاورزی و جلوگیری از تغییر کاربری آن می‌شود.

به گزارش روستانیوز  به نقل از خبرگزاری صدا وسیما؛ آقای رضا جباران در گفتگو با رسانه ملی با معرفی طرح کاداستر و سوابق آن در کشور به تصویب قانون حدنگار در سال ۹۳ اشاره کرد و افزود: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور متولی اصلی انجام طرح کاداستر تعیین شده و کلیه دستگاههای مرتبط از جمله وزارت جهاد کشاورزی و سازمان امور اراضی مکلف به همکاری با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور شدند.
جباران گفت: با توجه به اجرای قوانین و مقررات موازی از جمله قانون اصلاحات ارضی و قانون ملی شدن جنگلها طی سالهای دهه ۴۰ تداخلاتی در اراضی ملی و مستثنیات مردم به وجود آمده است، لذا قانون رفع موانع تولید تصویب شد و بر اساس ماده ۵۴ آن سازمان امور اراضی مسئول رفع تداخلات اراضی شده است.
وی افزود: در اجرای طرح کاداستر باید ابتدا عکس‌های هوایی از اراضی کشاورزی تهیه شود، سپس عکس‌ها ارتوفتو و تبدیل به نقشه و به‌ویژه نقشه‌ها رقومی شود و بعد ضمن الحاق لایه‌های اطلاعاتی به آن، جهت جانمایی و صدور اسناد کاداستری به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ارسال شود.
جباران گفت : بر اساس قراردادی که با سازمان نقشه‌برداری کشور و سازمان جغرافیایی ارتش داریم، عکس‌برداری‌ از اراضی و سپس ارتوفتو کردن تصاویر انجام و بر اساس آن قطعات به صورت منفک ترسیم میشود.

وی افزود پس از تماس با مالکان اراضی و با اضافه شدن لایه‌های اطلاعاتی , فرآیند حقوقی روی آن اجرا می‌شود و مالکان اصلی اراضی شناسایی و اطلاعات بهره‌بردار و اطلاعات هندسی به هم الحاق شده و برای صدور سند به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ارسال می‌شود.
جباران درباره زمین‌خواری گفت: زمین‌خواری به تصرف اراضی ملی که جزء انفال است گفته می‌شود و شامل تغییر کاربری اراضی کشاورزی نمی‌شود ولی این پدیده باعث نابودی اراضی کشاورزی در قالب ویلاسازی و غیره می‌شود.
مدیرکل دفتر مهندسی و حدنگاری اراضی کشاورزی افزود: کار هوشمندسازی کشاورزی نیاز به رقومی شدن نقشه‌ها و الحاق لایه‌های اطلاعاتی به این نقشه‌ها دارد و یک ضرورت ملی است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علي IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
    0 0
    جناب آقاي مهندس جباران خسته نباشي خدا قوت اميدوارم همانند سالهاي گذشته موفق باشي و ايمان دارم كه شما در اين راه تحولي بزرگ ايجاد خواهي كرد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =