95

معاون توسعه تعاونی‌ها، تشکل‌ها و نظام‌های بهره‌برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: ۹۰۰واحد اعتباری متخلف را به‌سبب خارج‌شدن از وظیفه اصلی خود تعطیل کردیم.

به گزارش «روستانیوز»، محمدرضا شاه‌پسند در نشستی خبری که به مناسبت هفته تعاون برگزار شد، اظهار داشت: با فعالیت اقتصادی تعاونی‌ها مخالف نیستیم، اما این کار آن‌ها باید مدیریت شود و در راستای سیاست‌های بانک مرکزی باشد. تعاونی‌ها سازه‌های اجتماعی هستند که بر محور مردم شکل می‌گیرند و هدف آن‌ها کسب مزایای اقتصادی و اجتماعی و محور اصلی آن‌ها مشارکت است.

وی با اشاره به این‌که معاونت توسعه تعاونی‌ها در سازمان مرکزی تعاون روستایی از سال۹۶ ایجاد شده، گفت: این کار برای توسعه و گسترش تعاونی‌ها و تشکل‌های بخش کشاورزی اتفاق بسیار مهمی بوده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: مشکلات صندوق تعاونی روستایی ایرانیان که طی سال‌های گذشته مقداری دچار زیان شده بود، با اقدامات انجام‌شده رفع شد و درحال‌حاضر این صندوق به کار خود ادامه می‌دهد و تلاش می‌کنیم آن را به صندوقی قوی در بخش تعاون تبدیل کنیم.

شاه‌پسند همچنین از تشکیل شورای هماهنگی در حوزه اتحادیه‌های ملی و تعاونی‌ها خبر داد و افزود: ایجاد این شورا برای آن بوده که اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها بتوانند از تجربیات و ظرفیت‌های یکدیگر در بخش تعاون استفاده کنند.

وی با اشاره به این‌که حدود پنج‌هزار و ۲۰۰ شرکت تعاونی و اتحادیه بالادستی از این سازمان مجوز دریافت کرده‌اند، گفت: این شرکت‌های تعاونی و اتحادیه‌ها در ۱۴رشته فعال هستند و هر سال مورد حسابرسی قرار می‌گیرند و صورت‌مالی از آن‌ها استخراج می‌شود؛ ضمن این‌که علاوه‌بر این تعداد ممکن است شرکت‌های دیگری در این حوزه فعال باشند که مجوز فعالیت آن‌ها را وزارت تعاون صادر کرده باشد.

یک‌هزار و ۴۰۰ شرکت تعاونی کشاورزی دارای مجوز، غیر فعالند

معاون توسعه تعاونی‌ها، تشکل‌ها و نظام‌های بهره‌برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: اکنون حدود یک‌هزار و ۴۰۰ شرکت تعاونی بخش کشاورزی دارای مجوز، غیرفعال هستند که ساماندهی آن‌ها از سال ۹۸ کلید خورده است.

شاه‌پسند افزود: برای ساماندهی این تعاونی‌ها سه محور فعال‌سازی، ادغام و تعدیل در دستورکار است. اغلب این شرکت‌های تعاونی که از سازمان مرکزی تعاون روستایی مجوز دارند، به‌دلایل مختلف ازجمله مهاجرت یا فوت اعضاء فعالیت ندارند.

وی با بیان این‌که ساماندهی این تعاونی‌ها به یک زمان سه‌ساله نیاز دارد، گفت: این تعاونی‌ها اغلب به دریافت تسهیلات اقدام می‌کنند که شناسایی شده‌اند.

معاون توسعه تعاونی‌ها، تشکل‌ها و نظام‌های بهره‌برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی با اشاره به این‌که این معاونت از سال۹۶ در سازمان ایجاد شده است، گفت: این امر برای توسعه و گسترش تعاونی‌ها و تشکل‌های بخش کشاورزی اتفاق بسیار مهمی است.

به گفته این مقام مسئول، نظام‌ صنفی در ۳۱ استان کشور ایجاد شده که اکنون یک‌میلیون و ۲۰۰هزار نفر عضو دارد و برای ۹۵۰هزار نفر پروانه فعالیت صادر شده است.

شاه‌پسند همچنین از شناسایی ۳۶۰عنوان شغل در بخش کشاورزی، تعریف کد برای آن‌ها و نیز پیگیری برای ایجاد چند انجمن جدید در بخش کشاورزی خبر داد.

وی گفت: تشکیل انجمن‌های کاکتوس، گل رز، گل نرگس، گلخانه‌سازان و نهاده‌های دامی درحال پیگیری و ایجاد انجمن‌های زالو، حبوب، فدراسیون زعفران و قارچ نیز در دست اقدام است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =