علیرضا مهاجر

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این‌که درحال حاضر واردات به صلاح نیست، با اشاره به مشکلات ارزی کشور عنوان کرد: درحال حاضر بسیاری از مواد غذایی مورد نیاز خانواده‌ها با ارز آزاد تأمین می‌شود و در شرایط فعلی اختصاص ارز به روغن که ماده اصلی مصرفی خانواده‌ها به‌شمار نمی‌رود، ضروری به‌نظر نمی‌رسد.

علیرضا مهاجر در گفت‌وگو با «روستانیوز» با تأکید بر این‌که روغن ماده مفیدی به‌شمار نمی‌رود و مصرف زیاد آن سبب گرفتگی قلب و عروق می‌شود، ادامه داد: یکی از راه‌های کاهش مصرف روغن در کشور این است که ارز دولتی را که برای واردات آن در نظر گرفته شده، حذف کنیم.
 وی در ادامه اضافه کرد: 84درصد از روغن مورد نیاز کشور از محل واردات تأمین می‌شود. این درحالی است که مصرف سرانه روغن در کشور ما بیش از 30درصد بیش‌تر از مصرف جهانی است و این نشان می‌دهد که بیش‌تر از میزان مورد نیاز روغن مصرف می‌کنیم.
مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این‌که سالانه واردات روغن بیش از چهارمیلیارد دلار ارزبری دارد، تأکید کرد: این میزان ارز در زمان تحریم‌ها می‌تواند صرف مواد ضروری‌تر شود؛ به همین دلیل در شرایط کنونی می‌توان از واردات روغن با ارز دولتی جلوگیری کرد.
مهاجر شرایط تولید روغن را در کشور مهیا دانست و تصریح کرد: کلزا، آفتابگردان، سویا، کنجد و کانولا گیاهانی هستند که قابلیت کشت در همه جای ایران را دارند. در صورتی‌که این کار انجام شود، می‌توان امیدوار بود که با همین دانه‌های روغنی بیش از 70درصد روغن مورد نیاز کشور را تأمین کرد. 
وی معتقد است ‌که برای خروج از این شرایط یا باید میزان مصرف را کاهش یا تولید داخل را افزایش دهیم؛ با این دو راه می‌توان از بن‌بست واردات خارج شد. این در حالی است که روند روبه رشد جمعیت و مصرف سرانه روغن در کنار کاهش تولید دانه‌های روغنی سبب شده وابستگی کشور به واردات دانه‌های روغنی و روغن خام افزایش یابد.

گزارش از فهیمه تماشایی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =