فاضلاب

یک کارشناس محیط زیست درخصوص ورود فاضلاب به دریای خزر گفت: در دریای خزر ۲۷ نقطه میکروبی داریم که ۱۵ نقطه در استان مازندان، پنج نقطه در گیلان و دو نقطه در گلستان است. هر نهر و رودخانه‌ای که به دریای خزر منتهی می‌شود، حاوی مقادیر زیادی فاضلاب است. این فاضلاب ترکیبی از فاضلاب شهری و روستایی، پساب کشاورزی، بیمارستانی، دامداری‌ها و پرورش ماهی‌هاست که صفر تا صد وارد دریای خزر می‌شوند. 

محمدعلی یکتانیک در گفت وگو با «روستانیوز» ادامه داد: به دلیل عدم مدیریت و این که هیچ گونه روش امحای زباله ای در شمال کشور نداریم، دریای خزر تبدیل به حوضه آبریز فاضلاب شده است. این عدم مدیریت باعث می‌شود زباله در کم ترین زمان ممکن وارد چرخه غذایی شود و در هیچ کجای جهان با چنین مواردی روبه رو نیستیم.

در ۲۷ نقطه آلودگی دریای خزر باید پرچم سیاه را بالا ببریم
 این کارشناس محیط‌زیست در ادامه درباره تأثیر آلودگی بر اکوسیستم ماهی‌ها نیز اظهار داشت: پنج گونه ماهی استروژن یا ماهی خاویاری داریم که در دنیای زیست شناسی به عنوان فسیل زنده شناخته می‌شوند و در زمره گونه‌های به شدت در معرض خطر (وضعیتی مانند یوزپلنگ ایرانی) قرار دارند. جمعیت فک خزری هم در چند دهه اخیر ۹۰درصد کاهش پیدا کرده که یکی از مهم ترین عوامل کاهش جمعیت آن، آلودگی‌های دریایی است. در ۲۷ نقطه آلودگی دریای خزر باید پرچم سیاه را بالا ببریم تا هیچ کس به دلیل شدت آلودگی حتی به آب خزر دست هم نزند.
 وی درباره راهکار حفاظت از دریای خزر نیز توضیح داد: هر کشوری قوانین و شیوه حفاظت خود را دارد. در وضعیتی که خودمان در الفبای داستان گیر کرده ایم، نمی توانیم به سایر کشورها بگوییم اقداماتی در جهت جلوگیری از ورود آلودگی به دریای خزر انجام دهند. در تمام مواقع مردم را مقصر می دانیم و در آلودگی دریای خزر هم مردم مقصر اصلی شناخته می‌شوند. درصورتی که اصلاً به این صورت نیست. وقتی قوانین وجود دارد، باید آن‌ها را اجرا کنیم. 

نابودی نسل کیلکاها به سبب آلودگی خزر
این کارشناس محیط‌زیست در ادامه گفت: زباله‌ها و آلودگی‌های موجود در دریا شامل ریزپلاست‌ها، مواد آلی و مواد صنعتی هستند. شاید این زباله‌ها در ظاهر از بین بروند، اما به شکل مواد معلق در دریا باقی می‌مانند. ورود این آلودگی‌ها تأثیر مستقیمی در اکوسیستم دریای خزر گذاشته است؛ به عنوان مثال جمعیت ماهی کیلکا که کف هرم غذایی دریای خزر است، تقریباً از بین رفته است. 
این کارشناس محیط زیست ادامه داد: اکوسیستم دریای خزر دچار گسستگی شده است. 
وی درباره نقش فرهنگ سازی برای حفظ خزر گفت: فرهنگ سازی و پیوند دادن مسأله فرهنگ به مردم، فرار از مسئولیت است، زیرا وقتی قانون اعمال نمی‌شود، فرهنگ سازی معنایی ندارد. وقتی قانون اجرا نشود، فرهنگ سازی یک کلیشه بی‌مفهوم است. وقتی متخلفان با لابی و در پشت پرده راحت زندگی می‌کنند،      نشان دهنده این است که قوانین موجود، بازدارندگی ایجاد نکرده و باعث نافرمانی شده و متخلفان نه تنها پشیمان نیستند، بلکه طلبکار هم هستند. دولت در این جا کوتاهی می‌کند و مسئولان نه تنها اقدامی انجام نمی‌دهند، بلکه به محیط‌زیست ضربه هم می‌زنند. 
یکتانیک در ادامه با بیان این که نتیجه این اتفاقات امروز خودش را نشان نمی‌دهد، اضافه کرد: پنج تا ۱۰ سال دیگر نتایج ورود این حجم از آلودگی را مشاهده خواهیم کرد؛ به عنوان مثال تلف‌شدن ۵۰هزار فلامینگو در تالاب میانکاله نتیجه ورود همین پساب و آلودگی به رودخانه بود؛ اگرچه در نهایت امر هم اکوسیستم تالاب مقصر این حجم از تلفات اعلام شد. 
یکتانیک همچنین درباره آلودگی‌های صنعتی هشدار داد و افزود: آلودگی‌های صنعتی به حدی پیچیده هستند که حتی اجازه زندگی به باکتری‌های دریا را هم نمی‌دهند.

گزارش از فهیمه تماشایی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =