خزر

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: دریای خزر توسط پنج کشور احاطه شده است و یک دریاچه بسته محسوب می‌شود. کشورهایی که در این محدوده قرار دارند، به فراخور فعالیت‌هایی که در کشورشان انجام می‌دهند، آلودگی‌هایی را وارد دریاچه می‌کنند؛ به عنوان مثال فعالیت‌های نفتی در آذربایجان غربی و تأسیسات آب‌شیرین کن در ترکمنستان که پساب شور را وارد خزر می‌کند، ازجمله این آلاینده‌ها هستند. 

احمدرضا لاهیجان زاده در گفت وگو با «روستانیوز» بیان کرد: منابع آلوده‌کننده در کشور ما دو نوع است؛ آلودگی اول مربوط به پسماندهایی است که در حاشیه دریا توسط شهرها و مناطق روستایی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به خزر وارد می‌شود. آلودگی دوم پساب‌های شهری و روستایی که به صورت مستقیم به دریای خزر می‌ریزد.
 وی درباره تأثیر آلودگی در اکوسیستم دریای خزر گفت: پساب‌های ورودی به خزر دارای فلزات سنگین و ترکیبات آلی هستند. این فلزات سنگین می تواند در بدن آبزیان جمع و سپس توسط مردم استفاده ‌شود. در انتهای این چرخه بار آلودگی تجمیع و به انسان منتقل می‌شود. 
معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه گفت: مشکل بعدی میکروپلاستیک و پلاستیک است که عامل مهم آلوده‌شدن دریاها هستند. این آلودگی‌ها هم از طریق پساب‌ها به دریای خزر وارد می‌شوند. این میکروپلاستیک‌ها آن قدر کوچک شده‌اند که بحث نانوپلاستیک‌ها را داریم که می تواند به-راحتی وارد بدن انسان و چرخه زندگی افراد شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =