تورم

اقتصاددان و استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی در زمینه دلایل و عوامل تأثیرگذار بر نرخ تورم در کشور بیان کرد: نداشتن اقتصاد پویا، وابسته بودن به نفت و حمایت نکردن از تولیدات داخلی سبب افزایش نرخ تورم شده است. همچنین روی کار آمدن دولت ترامپ در آمریکا موجب شد که او سیاست‌های خصمانه‌ و تحریم‌های شدیدی علیه کشور ما به کار بگیرد که درنتیجه فروش نفت به‌شدت کاهش یافت و همین امر نیز بر افزایش نرخ تورم تأثیرگذار بود.

مهدی تقوی در گفت‌وگو با «روستانیوز» درمورد تأثیر تحریم­ها بر نرخ تورم کشور اظهار کرد: بعد از روی کار آمدن ترامپ، تحریم‌های زیادی علیه کشورمان اعمال شد که همین امر موجب افزایش نرخ تورم در کشور شد، درصورتی‌که در دوره اوباما، رئیس‌جمهور قبلی آمریکا، این شرایط حاکم نبود و روابط نسبتاً بهتری با ما داشتند.

وی همچنین در مورد راهکار مسئولان برای کاهش نرخ تورم در کشور بیان کرد: باید مسئولان، هیئت دولت و رئیس‌جمهور در این زمینه جلسه تشکیل بدهند و سعی کنند موانع اقتصادی کشور را برطرف و در زمینه مشکلات اقتصادی، راهکارهای مناسبی ارائه دهند و آن‌ها را به اجرا درآورند.

کاهش صادرات نفت و افزایش نرخ تورم

تقوی در زمینه افزایش روند صعودی قیمت دلار که به نظر برخی تحلیلگران، دولت از این طریق می‌خواهد کسری بودجه­اش را جبران کند، بیان کرد: درحال‌حاضر دولت به‌علت تحریم‌ها، میزان کمی نفت صادر می‌کند، درنتیجه ارز کم‌تری هم می­گیرد که همین امر باعث بالا رفتن قیمت ارز شده است.

این استاد بازنشسته دانشگاه درباره چاپ پول بدون ‌پشتوانه توسط دولت تصریح کرد: اگر این امر حقیقت داشته باشد، موجب افزایش نرخ تورم خواهد شد، چون در ازای آن تولیدی در داخل صورت نمی‌گیرد.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی درمورد تأثیر تک­بعدی نبودن و مشارکت دادن بخش خصوصی در اقتصاد کشور بر کاهش نرخ تورم خاطرنشان کرد: اگر تولیدات بخش خصوصی کیفیت داشته باشد و بتوان سیاست­های درستی  در این زمینه اعمال کرد، در کاهش نرخ تورم تأثیرگذار خواهد بود.

وی همچنین درخصوص تبعات ادامه افزایش نرخ تورم در کشور یادآور شد: بعد از به پایان رسیدن دوره ریاست جمهوری ترامپ می­توانیم نفت بیش‌تری صادر کنیم که همین امر باعث پایین‌آمدن نرخ تورم خواهد شد. اگر این شرایط ادامه پیدا کند، باعث وارد شدن فشارهای زیادی به اقشار مختلف و بیکاری بیش‌تری در سطح جامعه خواهد شد که تبعات منفی زیادی به همراه خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =