پول

یک اقتصاددان و استاد بازنشسته دانشگاه تهران درباره دلایل و عوامل تأثیرگذار بر نرخ تورم در کشور به دو عامل سیاست اشتباه چاپ پول و سیستم اشتباه مالیاتی اشاره کرد و گفت: هر ساله بودجه را بدون توجه به جمع‌آوری و تأمین آن افزایش می­دهیم و به‌دنبال آن پول و اسکناس چاپ می­کنیم که در بخش تولید به‌کار گرفته نمی‌شود. مسأله دوم مالیات است که تمام کشورهای دنیا از طریق مالیات اداره می­شوند و از این طریق از فعالیت­های غیرتولیدی که سود بالایی دارند، جلوگیری می‌کنند، ولی در کشور ما سیاست درستی در این زمینه وجود ندارد و درنتیجه باعث افزایش نرخ تورم می‌شود.

ابراهیم رزاقی در گفت‌وگو با «روستانیوز» به بازار بورس اشاره و بیان کرد: این بازار به‌علت این‌که تولیدی در آن صورت نمی‌گیرد و بیش‌تر شرکت‌های ورشکسته سهام خود را در آن برای فروش گذاشته‌اند، نمی‌تواند مشکلی را حل کند و باعث افزایش نرخ تورم می­شود. بیش‌تر کارشناسان معتقدند بازار بورس به‌نوعی بازار سفته‌بازی و دلالی است که توانایی بهبود شرایط و کاهش نرخ تورم را ندارد، چون در آن تولیدی صورت نمی‌گیرد و اغلب افراد در آن به‌دنبال سودهای زیاد هستند.

دولت پولی چاپ می‌کند که پشتوانه کافی ندارد

این کارشناس مسائل اقتصادی در زمینه ارتباط نرخ تورم با سیاست، به‌ویژه سیاست خارجی در ایران عنوان کرد: نرخ تورم به سیاست خارجی مرتبط نیست و این سیاست‌های اشتباه دولت است که موجب این مشکلات شده و پول‌هایی چاپ می‌کند که پشتوانه کافی ندارد.

وی در همین زمینه به دوران دفاع‌مقدس اشاره کرد و ادامه داد: در دوران دفاع مقدس با انواع حملات و تحریم‌ها مواجه بودیم، ولی چون سیاست درستی اجرا می‌شد، توانستیم با آن‌ها مقابله کنیم و صنایع نظامی و تولیدی خود را رونق دهیم.

این استاد دانشگاه در ادامه درباره این‌که آیا تحریم­های آمریکا بر نرخ تورم تأثیرگذار است یا خیر، اظهار کرد: تحریم‌ها به‌ هیچ‌وجه بر نرخ تورم تأثیرگذار نیست و این مربوط به سیاست‌های داخلی دولت است که اگر مانند دوران دفاع مقدس از تعاونی‌ها و تولید داخلی حمایت کند و دست واسطه‌ها در این زمینه کوتاه شود، تحریم­ها بدون تأثیر خواهد بود.

رزاقی به میزان بالای واردات کالاهای اساسی و تجملاتی در کشور اشاره کرد و افزود: کالاهای اساسی باید در داخل تولید و از واردات آن‌ها جلوگیری شود. درخصوص کالاهای تجملاتی نیز وارداتشان ضروری نیست. همچنین نفت خام باید فرآوری و به محصولات دیگر تبدیل می‌شد که این کارها صورت نگرفته و درنتیجه بر افزایش نرخ تورم تأثیرگذار بوده است.

ضرورت دریافت مالیات از دلالان و کمک به بنگاه‌های تولیدی

این تحلیلگر مسائل اقتصادی در زمینه راهکار مسئولان برای کاهش نرخ تورم در ایران بیان کرد: اولین راهکار گرفتن مالیات است، به‌خصوص در زمینه فعالیت‌هایی که سود بالایی دارند، باید مالیات‎های بیش‌تری گرفته شود. دومین راهکار کمک به تولیدکنندگان و تعاونی­های داخلی است تا بتوانند محصولات خود را با مواد اولیه ارزان و یارانه دولتی تولید کنند.

وی همچنین به واسطه­گری در بازار تولید اشاره و تصریح کرد: در زمان انقلاب نزدیک به 400هزار واسطه در کشور وجود داشت و درحال‌حاضر این رقم به چهارمیلیون نفر افزایش پیدا کرده که تمام امکانات تولیدکنندگان و مصرف­کنندگان در دست این چند میلیون واسطه است.

رزاقی درمورد تبعات روند صعودی قیمت دلار که به نظر برخی تحلیلگران، دولت از این طریق می‌خواهد کسری بودجه­اش را جبران کند، بیان کرد: این امر باعث افزایش نرخ تورم می‌شود؛ به‌طور مثال کارخانه‌داری که مواد اولیه برای تولید محصولاتش وارداتی بوده است، با افزایش نرخ دلار به شدت متضرر شده و چه بسا ورشکست خواهد شد.

دولت باید از سرمایه­داران مالیات بگیرد

وی همچنین درمورد راهکارهای بهبود شرایط اقتصادی و کنترل نرخ تورم در کشور گفت: برای این منظور دولت باید از سرمایه­داران مالیات بگیرد و همچنین دست واسطه­گران را که محصولات تولیدکنندگان و کشاورزان را با قیمت بسیار پایین می­خرند و با قیمت بسیار بالا می­فروشند، کوتاه کند و نباید به صرافان اجازه بدهد که قیمت ارز را تعیین کنند.

این استاد بازنشسته دانشگاه تهران در ادامه به نقش مدیران اشاره و تصریح کرد: باید مدیرانی به کار گرفته شوند که قانع و به فکر خدمت به مردم باشند، نه به فکر پر کردن جیب خود و این امر را وظیفه­ای الهی برای خود بدانند. پس باید در این زمینه هم نظارت اصولی صورت بگیرد.

رزاقی همچنین درمورد تأثیر تک­بعدی نبودن و مشارکت دادن بخش خصوصی در اقتصاد کشور برای کاهش نرخ تورم توضیح داد: اگر منظور از بخش خصوصی همان است که به‌دنبال حداکثر سود، واردات و واسطه‌گری با نرخ سود بالاست، این امر اتفاق نمی‌افتد، ولی اگر بر این بخش و تعاونی­ها نظارت شود و آن‌ها را حمایت کنند، در کاهش نرخ تورم تأثیرگذار خواهد بود.

وی درمورد تبعات ادامه افزایش نرخ تورم در کشور اظهار کرد: ادامه این شرایط باعث ایجاد فقر و ناامیدی شده و اعتماد مردم از بین می­رود. همچنین درصد بیکاری و نارضایتی مردم بیش‌تر می‌شود.

گزارش از فهیمه تماشایی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =