امیر یوسفی

عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که نبود حمل‌ونقل مناسب سبب شده در بحث صادرات موفق نباشیم، گفت: در دوماه نخست سال ۱۳۹۹، صادرات محصولات کشاورزی و صنایع‌غذایی یک‌هزار و ۶۷۰ تن و به ارزش ۸۸۹میلیون دلار بوده که از نظر وزن ۵/۱۱درصد و از نظر ارزش ۷/۲۰ درصد کل صادرات کالاهای غیرنفتی کشور را به خود اختصاص داده است.

امیر یوسفی در گفت‌وگو با «روستانیوز» ادامه داد: ارزش صادرات دوماه نخست سال ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷/۸ درصد و در مقایسه با متوسط شش‌سال منتهی به ۱۳۹۷ نیز ۱/۲ درصد کاهش دارد.
عضو اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر این‌که یکی از شرایطی که سبب شده در بحث صادرات موفق نباشیم، نبود حمل‌ونقل مناسب است، خاطرنشان کرد: محصولات کشاورزی فسادپذیری بالایی دارند و به همین دلیل یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که باید به آن توجه داشته باشیم، تأمین وسایل و تجهیزات حمل‌ونقل است که متأسفانه در این بخش موفق عمل نکرده‌ایم. درحال حاضر یکی از مواردی که بارها مورد تأکید اتاق ایران قرار گرفته، تأمین کانتینرهای یخچال‌دار است، زیرا یکی از درخواست‌های مهم صادرکنندگان محصولات غذایی به‌شمار می‌رود.
وی تأکید کرد: بارها شاهد بوده‌ایم که محصولات صادر شده به‌دلیل نبود کانتینرهای یخچال‌دار فاسد شده‌اند و محموله‌ای که حاصل دسترنج کشاورز بوده، یا مرجوع شده یا به‌دلیل فاسدشدن با قیمت بسیار پایینی توسط کشورهای مجاور خریداری شده است. 
یوسفی در پاسخ به این‌که چرا توجهی به حمل‌ونقل محصولات توسط هواپیماهای کارگو نمی‌شود، بیان کرد: ما هنوز در حمل‌ونقل زمینی دچار مشکل هستیم و باید اول اوضاع ارزان‌ترین نوع حمل‌ونقل را بهبود ببخشیم بعد به گران‌ترین نوع بپردازیم. درواقع حمل‌ونقل هوایی گران‌ترین نوع حمل‌ونقل به حساب می‌آید و برای حمل‌ موادغذایی گزینه مناسبی محسوب نمی‌شود، البته به نوع محصول بستگی دارد؛ به‌طور مثال ممکن است حمل‌ونقل هوایی برای صادرات محصولی مانند زعفران به‌صرفه باشد، اما برای محصولی مانند پیاز، گوجه یا سیب‌زمینی قطعاً حمل‌ونقل زمینی یا ریلی صرفه اقتصادی خواهد داشت. 
عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به این‌که ارزان‌ترین نوع حمل‌ونقل، دریایی است، تصریح کرد: از لحاظ صرفه اقتصادی بعد از حمل‌ونقل دریایی، حمل‌ونقل ریلی و بعد از آن حمل‌ونقل زمینی است که در مرحله اول باید آن‌ها را اصلاح کنیم، زیرا درحال حاضر ما در همه این بخش‌ها دچار مشکل هستیم.
وی با اشاره به این‌که ترکیه توانسته است با حمل‌ونقل و بسته‌بندی درست، بازارهای اطراف را در دست خود بگیرد، اظهار کرد: ترکیه از کشور ما محصول را خریداری و بعد از بسته‌بندی جدید دوباره آن را با عبور از کشور ما به کشورهای آسیای شرقی منتقل می‌کند که این امر نشان می‌دهد ترکیه برای همه کارهای خود برنامه‌ریزی دقیقی دارد.
یوسفی پیشنهاد داد که حداقل ۵۰درصد ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی صرف خرید کانتینرهای یخچال‌دار شود تا در توسعه صادرات پیشرفت داشته باشیم. 
وی بیان کرد: حل مشکل کانتینرهای یخچال‌دار در شورای‌عالی صادرات به تصویب رسیده و همچنین موضوع افزایش بی‌رویه هزینه‌های حمل‌ونقل دریایی به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان ارجاع داده شده است.

گزارش از فهیمه تماشایی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =