۵۶

تفاهم‌نامه بیمه اجباری تمامی آبزیان پرورشی از مبادی تولید بین صندوق بیمه کشاورزی، سازمان دامپزشکی، سازمان شیلات و اتحادیه‌های سراسری آبزی‌‍‌پروری (سردآبی و گرم‌آبی) منعقد شد.

به‌گزارش روستانیوز، پیش از امضای این تفاهم‌نامه، قائم‌مقام صندوق بیمه کشاورزی با بیان این‌که بیمه فراگیر آبزیان به استناد قانون بودجه ۹۸ مصوب شده تا دام و طیور از مبادی قرنطینه‌ای بیمه شوند، اما بیمه فراگیر آبزیان به دلیل موانعی که در این مسیر بود با تأخیر مواجه شد، گفت: با انعقاد این تفاهم‌نامه مراکز تکثیر و پرورش آبزیان با پرداخت بیش از نیمی از حق بیمه توسط دولت زیرپوشش همگانی بیمه کشاورزی قرار خواهند گرفت.

ابراهیم حسن‌نژاد اظهار داشت: بیمه فراگیر محصولات کشاورزی از جمله سیاست‌های اصولی صندوق بیمه کشاورزی و یکی از مزیت‌های بیمه فراگیر این است که ریسک خطر بین تعداد زیاد تولیدکنندگان توزیع می‌شود و بر اساس قانون اعداد بزرگ به کاهش ضریب خطر، به ثبات بخشیدن تولید و کنترل بیماری‌های قرنطینه‌ای و تولید اقتصادی‌تر کمک خواهد کرد. اگر تمام تولیدکنندگان در این طرح مشارکت کنند، در این صورت هزینه‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

پرداخت ۳۷۰میلیارد تومان خسارت به بخش آبزیان

وی ادامه داد: بخش آبزیان یکی از زیربخش‌های مهم کشاورزی است و از ۱۵۰ محصولی که زیر پوشش بیمه کشاورزی قرار دارد، ۱۰ مورد در بخش آبزیان است که در پنج سال اخیر ۳۷۰میلیارد تومان یعنی حدود سه برابر سهم بیمه‌گذار به این بخش غرامت پرداخت شده است.

قائم‌مقام صندوق بیمه کشاورزی اضافه کرد: یکی از نگرانی‌های سازمان دامپزشکی کشور این بود که مانند صنعت طیور امکان حذف کانون‌های آلوده در بخش آبزیان وجود ندارد و در محصولی مانند میگو کانون آلودگی هزینه‌های بسیار سنگینی برای تولیدکننده خواهد داشت، اما این موضوع در صندوق بیمه دیده شده و تولیدکننده پس از تأیید سازمان دامپزشکی می‌تواند غرامت خود را دریافت کند.

حسن‌نژاد با بیان این‌که رویکرد صندوق بیمه کشاورزی هماهنگی کامل با تولیدکنندگان و تشکل‌های تولیدی است، تصریح کرد: خوشبختانه در مورد بیمه آبزیان از آن‌جا که خود تشکل‌ها از ابتدای امر حضور داشتند، مشورت در خصوص فرآیند صدور بیمه‌نامه و همچنین تعرفه‌ها از ابتدا صورت گرفت.

وی اضافه کرد: با توجه به این‌که تولیدکنندگان بخش آبزیان از ابتدای کار با ما همکاری کردند و حضور داشتند؛ بنابراین موضوعات مربوط به بیمه، تعرفه و کمک‌های دولت با هماهنگی آن‌ها خواهد بود، چرا که هدف ما ارائه بیمه جذاب برای جلب رضایت تولیدکننده‌هاست، در غیر این صورت استقبالی از بیمه نخواهد شد.

برنامه‌ریزی شیلات برای تولید بیش‌تر میگو

معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران نیز در این آیین با بیان برخی از قابلیت‌ها و دستاوردهای دولت تدبیر و امید در حوزه شیلات از جمله تولید یک میلیون و ۲۸۰ هزار تن بیش از برنامه هدف‌گذاری شده در سال ۹۸ گفت: ۷۵۰ هزار تن از تولیدات شیلات از نوع صید و ۵۵۰ هزار تن از تولیدات آبزی‌پروری بوده است.

نبی‌الله خون‌میرزایی با بیان این‌که زیرساخت‌های فراهم شده و در حال تکمیل به‌گونه‌ای است که اهداف ۱۴۰۴ تحقق‌پذیر باشد، افزود: به‌طور نمونه تا پایان دولت تدبیر و امید برای تولید ۲۵هزار تن میگوی پرورشی مزرعه آماده کشت خواهیم داشت که این میزان در حال حاضر ۱۷هزار هکتار است.

به گفته خون میرزایی با احتساب آماده‌شدن ۲۵هزار هکتار مزرعه و میانگین تولید چهار تن میگو در هکتار، عدد تقریبی ۱۰۰ هزار تن تولید برای میگو محقق خواهد شد.

موفقیت بخش تولید و صنعت بیمه در گروی وجود سیستم رصد و پایش

رئیس سازمان دامپزشکی کشور نیز در این آیین با استناد به آمار ۵۰۰هزار تن تولیدات آبزی‌پروری و حلقه‌های دارای بحران مخصوص به خود در این صنعت، توجه به منافع ملی را فارغ از این‌که هر مسئول در چه سمتی است، حائز اهمیت دانست و افزود: در واقع امروز منافع ملی ایجاب می‌کند تا هر دستگاه تولیدات متناسب با توانمندی خود را داشته باشد و از آن‌جا که ایران کشوری با اکوسیستم خاص در جهان است، یکی از ظرفیت‌های کشورمان صنعت آبزی‌پروری است.

علی‌صفر ماکنعلی با بیان این‌که تولید و بیمه زمانی می‌تواند موفق باشد که سیستم رصد و پایش برای تولید وجود داشته باشد، تصریح کرد: در واقع اگر مدیریت مخاطرات این زنجیره تولید در هر حلقه به درستی مدیریت نشود، حتماً تولید با مخاطرات و بحران جدی مواجه خواهد شد.

ماکنعلی با اشاره به برخی کاستی‌ها در زیرساخت‌های مدیریت بهداشتی برای بیماری‌هایی مانند لکه سفید میگو، خواستار هماهنگی و همکاری در قالب دو برنامه سیستماتیک و موازی شد و افزود: یکی از برنامه‌ها توجه به باقی مانده‌های دارویی است که با وجود ۱۱۴آزمایشگاه دولتی تاکنون توفیق مدنظر این سازمان در اعتبار بخشی آزمایشگاه‌ها حاصل نشد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: سال ۹۸ حدود ۲۳۸هزار یورو هزینه برای پیاده‌سازی الزامات بهداشتی برای میگو طبق استاندارد اتحادیه اروپا هزینه کردیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در عین حال اعلام کرد: این سازمان پیرو دغدغه‌های جدی موجود، در حال طراحی یکی از جامع‌ترین برنامه‌های عملیاتی مقابله با بیماری‌های میگو است. اگرچه با وجود برخی کاستی‌ها که اشاره شد، رکورد کاهش بیماری لکه سفید پس از انقلاب زده شده که این امر هزینه تولید را برای پرورش‌دهندگان کاهش داده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =