کد خبر: 84
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۰
زمین

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با بیان این‌که ایران از 32 مخاطره طبیعی گرفتار 23 مخاطره طبیعی است، گفت: از این رو ایران در زمره کشورهای پرمخاطره طبیعی قرار گرفته است‌.

 راضیه لک در نشستی خبری با تأکید بر این‌که شتاب و تغییرات جهانی زمین بسیار زیاد شده است، افزود: این امر می‌طلبد که تصویر روشنی از آینده زمین داشته باشیم که برای این امر نیاز به فناوری‌های به‌روز داریم تا بتوانیم تغییرات زمین را با آن مورد مطالعه قرار دهیم‌. وی ‌اضافه کرد: برای این‌که سازمان زمین‌شناسی بتواند از منابع خدادادی بهره‌برداری کند، ضمن این‌که آسیبی به کره زمین وارد نکند، استراتژی‌هایی را با عنوان حفظ زمین وضع کردیم‌. این استراتژی‌ها در راستای توسعه پایدار و اقتصاد مقاومتی است‌. لک، اطمینان از آب بهداشتی، تولید انرژی‌های قابل اطمینان، اقتصاد رشد پایدار، اشتغال مناسب دانش‌بنیان برمبنای آمایش زمینی، ساخت زیرساخت‌های پویا و ایجاد شهرهای ایمن و پایدار با شناخت از مخاطرات، حفاظت و بهره‌برداری از دریاها و اقیانوس‌ها و مدیریت پایدار جنگل‌ها و جلوگیری از تخریب مراتع را ازجمله استراتژی‌های سازمان زمین‌شناسی نام برد‌. رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی در ادامه‌ با تأکید بر اهمیت توجه به تغییرات اقلیم، خاطرنشان کرد: ایران هر چند که مسبب نیست، ولی یکی از کشورهای تأثیرپذیر از تغییرات اقلیم است‌. وی با تأکید بر این‌که تغییرات اقلیمی مربوط به سال‌های اخیر نیست، اظهار کرد: مطالعات ما نشان می‌دهد که حدود 200 سال قبل با تغییرات اقلیمی مواجه بوده‌ایم، به‌گونه‌ای که تغییرات اقلیم با دمای کمتر از یک درجه نوسان بوده است‌. لک با اشاره به این‌که تغییرات اقلیمی موجب گرمایش زمین می‌شود، ادامه‌ داد: ما در این راستا مطالعاتی را در دستورکار داریم تا مشاهده کنیم که این تغییرات منشأ انسانی داشته است یا طبیعی‌. رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با بیان این‌که بر اثر تغییرات اقلیم با تغییر الگوی بارش و کاهش بارش‌ها مواجه هستیم، ‌اضافه کرد: ایران همچنین با پدیده گرمایش جزیره‌ای به‌دلیل انباشت گازهای گلخانه‌ایم مواجه است؛ به این معنا که با انباشته شدن گازهای گلخانه‌ای در شهرها، شاهد افزایش دما در اکثر شهرها هستیم‌.

مخاطرات زمین‌شناسی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، ایران را یکی از کشورهای پر مخاطره توصیف کرد و گفت‌: از 32 مخاطره طبیعی شناخته شده، ایران با 23 مخاطره طبیعی مواجه است‌. از ایران جزو کشورهای پر مخاطره محسوب می‌شود‌. لک، شناسایی مخاطرات طبیعی را ازجمله برنامه‌های این سازمان نام برد و گفت‌: از آن‌جایی که کل کره زمین در معرض مخاطرات طبیعی قرار دارد، توجه محققان جهانی به کاهش آثار مخاطرات طبیعی و جمعیت انسانی است و ما نیز در ایران به این حوزه توجه کرده‌ایم‌.

ایران در دید ریزگردهای دانه‌درشت

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی زیرگردها را یکی دیگر از مخاطرات طبیعی کشور نام برد و خاطرنشان کرد: مطالعه بر روی ریزگردها ازجمله مسئولیت‌های این سازمان به‌شمار می‌رود‌. بر این اساس ما از کل کشور نمونه‌برداری‌هایی را انجام داده‌ایم و به یافته‌هایی نیز دست یافته‌ایم‌. وی با بیان این‌که در ابتدا تصور بر این بود که کانون ریزگردها در خارج از کشور است، بیان‌ کرد: ولی مطالعات ما نشان داد که برخی از کانون‌های ریزگرد منشأ داخلی دارند که ازجمله می‌توان به دریاچه‌های خشک شده اشاره کرد‌. رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی در این‌باره توضیح داد: دریاچه‌هایی مانند جازموریان به‌دلیل عدم ارائه حقابه آن خشک شده است که با وزش بادهای 120 روزه ابتدا ریزگردها، طوفان‌های ریزگرد ایجاد می‌کرد؛ ولی با ‌اضافه شدن روزهای بادی از 120 روز به 180 روز و پایان یافتن دانه‌های ریز، در حال‌ حاضر با طوفان‌های گردوغبار با دانه‌های درشت ماسه مواجهیم‌. لک، در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به چالش‌های کشور در زمینه جاری شدن سیل‌ها اظهار کرد: مطالعات تاریخی نشان از بازگشت سیل دارد، به‌گونه‌ای که با حفر مغزه‌هایی با بقایای سیل عظیمی مواجه شدیم‌.

تعاملات سازمان زمین‌شناسی با نهادهای اجرایی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تعاملات این سازمان با دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی داخلی و خارجی، گفت‌: برای توسعه فناوری‌ها تعاملات جدید با بخش‌های خصوصی و دانشگاه‌های داخل و خارج ایجاد کرده‌ایم که توانستیم در این زمینه گام‌های موثری نیز ‌برداریم‌. وی تهیه نقشه راه توسعه صنایع معدنی را از دیگر برنامه‌های این سازمان نام برد و خاطرنشان کرد: این نقشه راه چهار ساله وظایف دستگاه‌های مرتبط را روشن کرده و از موازی‌کاری‌ها در این حوزه جلوگیری به‌عمل می‌آورد‌. این سند به‌زودی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ می‌شود‌. به گفته این مقام مسئول صنایع معدنی ازجمله گزینه‌های مناسب برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است که برای توسعه این بخش سازمان زمین‌شناسی قراردادهایی را با بخش خصوصی از ابتدای سال جاری برای برون‌سپاری فعالیت‌های این حوزه به امضاء رسانده است‌.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =