کد خبر: 8340
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۲
نهاده

هشت ماهی است که از نابه‌سامانی بازار نهاده‌های دامی می‌گذرد و مسئولان فقط در حال وعده‌دادن به تولیدکنندگان هستند؛ تولیدکنندگانی که نه از قیمت عرضه مرغ به کشتارگاه راضی هستند و نه از نرخ نهاده‌ها در بازار آزاد. در حالی بازار نهاده‌ها از آشفتگی قیمت‌ها و کمبود رنج می‌برد که به گفته نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در پی تخصیص‌نیافتن ارز از سوی بانک مرکزی بخشی از نهاده‌های مانده در گمرک فاسد شده است؛ موضوعی که ضمن نابود کردن پول بیت‌المال سبب نگرانی فعالان حوزه مرغداری شده است.

عرضه سویا در بازار آزاد ۶‌هزار و ۵۵۰تومان بالاتر از نرخ مصوب

در همین ارتباط نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور از کاهش ۴۰۰تومانی نرخ خرید هر کیلوگرم مرغ از مرغداران خبر داد و به ایلنا گفت: در یک هفته گذشته نرخ کنجاله سویا به ۹هزار تومان افزایش پیدا کرده که شش‌هزار و ۵۵۰ تومان گران‌تر از نرخ مصوب دولتی است.

حمید اسدالله‌نژاد با بیان این‌که در ماه‌های اخیر بازار مرغ نوسانات زیادی را تجربه کرده، اظهار کرد: عامل مهم نوسانات قیمت مرغ و افزایش آن بالا رفتن قیمت نهاده‌های دامی است.

وی ادامه داد: به‌طور مثال در یک هفته اخیر قیمت هر کیلوگرم کنجاله سویا به ۹هزار تومان افزایش یافته که بسیار بیش‌تر از نرخ مصوب تعیین‌شده توسط دولت است.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور نرخ مصوب کنجاله سویا را دوهزار و ۴۵۰تومان عنوان کرد.

اسدالله‌نژاد با تأکید بر این‌که در پی افزایش قیمت نهاده‌های دامی، کارخانه‌های خوراک دام نیز اقدام به افزایش قیمت کرده‌اند، افزود: کارخانه‌های خوراک دام فقط در دو-سه روز گذشته نرخ خوراک دام آماده را شش تا هفت درصد افزایش داده‌اند.

به گفته وی، با افزایش نرخ نهاده‌های دامی و دانه آماده و همچنین سایر هزینه‌های تولید قیمت تمام شده هر کیلوگرم قیمت مرغ برای مرغداران افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم مرغ برای مرغداران را با توجه به نرخ کنجاله سویای ۹هزار تومانی بیش از ۱۴هزار تومان عنوان کرد.

به گفته اسدالله‌نژاد قیمت خرید هر کیلوگرم مرغ از مرغداران با کاهش قیمت ۴۰۰ تومانی به ۱۲هزار و ۸۰۰ تا ۱۳ هزار تومان رسیده که به معنی زیان تولید است.

وی قیمت مرغ برای مصرف‌کننده با توجه به کاهش نرخ خرید از مرغداران را ۱۹هزار تومان مناسب دانست.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور یادآور شد: قیمت مرغ در برخی از استان‌ها به بیش از ۲۰ هزار تومان افزایش یافته است که با توجه به روند کاهشی قیمت خرید از مرغداران انتظار می‌رود قیمت این کالای اساسی کاهش یابد.

تکلیف مرغداران را مشخص کنید

 رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران نیز گفت: مسئولان تکلیف مرغداران کشور را مشخص کنند که جوجه‌ریزی کنند یا نکنند.

ناصر نبی‌پور در گفت‌وگو با صدا و سیما افزود: متأسفانه مرغداران از فروردین ماه سال جاری با مشکل شدید کمبود و گرانی نهاده‌های دامی به خصوص سویا در کشور مواجه هستند.

وی اظهارداشت: شوربختانه در حال حاضر سویا به قیمت هرکیلوگرم ۹هزار تومان در بازار یافت نمی‌شود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران گفت: مسئولان امر تکلیف مرغداران را مشخص کنند.

وی در ادامه افزود: این‌که وعده سرخرمن دهند و بعد اجرایی نشود، فاجعه‌آور است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران افزود: جوجه‌ریزی با توجه به کمبود و گرانی نهاده‌ها به هیچ وجه برای مرغداران امکان‌پذیر نیست.

نبی‌پور بیان داشت: مقدار کمی از کلزا را می‌توان جایگزین سویا کرد، منتها قیمت کلزای یک‌هزار و ۵۰۰تومانی در بازار به قیمت پنج‌هزار و ۳۰۰تومان رسیده است.

وی ادامه داد: دستگاه‌های دولتی مثل وزارت جهاد کشاورزی، صمت و غیره به‌جای رفع مشکل کمبود نهاده‌ها در حال بازی‌دادن تولیدکنندگان هستند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران گفت: مسئولان مدام وعده می‌دهند که امروز یا فردا مشکل کمبود نهاده‌های دام و طیور برطرف می‌شود، اما این وعده‌ها در عمل هیچ وقت جنبه عملیاتی به خود نمی‌گیرد.

وی افزود: ضرورت ایجاب می‌کند در این شرایط بسیار سخت دولت‌مردان به معنای واقعی از تولیدکنندگان حمایت کنند، نه این‌که وعده سرخرمن به آنان بدهند.

نبی‌پور بیان داشت: ذرت دامی با قیمت بالای سه هزار تومان در بازار یافت می‌شود، اما در برابر سویا ۹هزار تومانی هم در بازار پیدا نمی‌شود.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون قیمت تخم‌مرغ زیر قیمتی است که دولت تعیین کرده؛ یعنی کیلویی هشت هزار تومان و در ضمن صادرات هم قطع شده است.

بخشی از نهاده‌های دامی معطل در بنادر، فاسد شده است

در حالی‌که بازار از کمبود نهاده‌ها آشفته است، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ازفاسد شدن نهاده‌های دامی معطل در بنادر خبر داد و به ایسنا گفت: متأسفانه مقدار بسیار زیادی سویا و ذرت فاسد شده است.

محمدجواد عسکری در مورد تغییرات افزایشی و کاهشی قیمت مرغ در بازار اظهار داشت: مشکل عمده ما در بحث مرغ، نهاده‌های دامی است. ما به دستگاه‌های متولی پیشنهاد کردیم که در جیره غذایی کشور تغییراتی ایجاد کنند، چرکه با اعمال این تغییرات مشکل خوراک دام حل می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان این‌که دولت برای واردکردن نهاده‌های مرغی، باید ارز آزاد کند، گفت: سویا، ذرت و جو روی دریا آماده است و تنها مسأله آزاد شدن ارز از طرف بانک مرکزی است که متأسفانه در این زمینه تعلل‌هایی صورت می‌گیرد.

نماینده مردم داراب و رزین دشت در مجلس افزود: یکی از ۲۵۰ نفری که از بانک مرکزی پول گرفته ولی کالا وارد نکرده بود، وارد کننده نهاده دامی بوده است. ما در حال فشار به بانک مرکزی هستیم تا اتفاقات خوبی در آینده بیفتد.

عسکری در مورد آزادشدن نهاده‌هایی که در بنادر بودند، گفت: من عضو کمیته‌ای بودم که برای سرکشی و نظارت به بنادر رفته بودیم. مقدار زیادی از نهاده‌ها مثل سویا و ذرت فاسد شده و غیرقابل استفاده است،‌ اما قسمت‌های سالم آن در حال ورود به کشور است.

گزارش از سلطانعلی زینلی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =