هوشنگ احمدی پور

نایب رئیس سابق نظام صنفی کشاورزی  کشور گفت:  اجرای الگوی کشت در جهت توسعه پایدار کشاورزی کشور مهم و ضروری است.

به گزارش روستانیوز به نقل از خبرگزاری آریا، مهندس هوشنگ احمدی پور افزود: توسعه پایدار کشاورزی یکی از مهم ترین مسائلی است که در دهه های اخیر برای بخش کشاورزی مورد تأکید کارشناسان و صاحب نظران این بخش بوده است.
وی گفت: با توجه به آن که یکی از اصلی ترین نیازهای هر فعالیت پویا، برنامه ریزی در چهارچوب اهداف کلی آن فعالیت است، بخش کشاورزی نیز به عنوان یکی از مهم ترین فعالیت های اقتصادی جوامع مختلف ، نیازمند برنامه ریزی های منسجمی در جهت رسیدن به توسعه و مقابله با بحران های موجود است.
این کارشناس حوزه کشاورزی در خصوص الگوی کشت گفت: : در حال حاضر متأسفانه الگوی کلی توسعه کشاورزی کشورمان معیوب است، چراکه توسعه کشاورزی هیچ تناسبی با ظرفیت های طبیعی کشور ازجمله منابع آبی ندارد.
احمدی پور خاطرنشان کرد: اجرای الگوی کشت محصولات کشاورزی بویژه در شرایط کنونی که کشور با چالش آب مواجه است، بسیار ضروری به نظر می رسد ضمن اینکه هر سال شاهد نوسانات شدیدی در بازار برخی از محصولات کشاورزی هستیم که به دلیل عدم رعایت الگوی کشت گاهی تولید آنها کم می شود و گاهی حجم تولید آنقدر بالا می رود که کشاورزان و مسئولان نمی دانند با مازاد محصولات صیفی جات چکار کنند.
وی گفت: البته موفقیت الگوی کشت به عوامل مهمی بستگی دارد؛ درصورتی‌که طراحی الگوی کشت با دقت و صحت بالایی انجام شود و پیاده­ سازی آن نیز با موفقیت باشد قطعاً در افزایش بهره ­وری منابع پایه ازجمله خاک و آب مؤثر خواهد بود. بنابراین میزان موفقیت طرح در مدیریت منابع پایه تولید بستگی به میزان دقت متولی امر در طراحی صحیح الگوی کشت دارد.
احمدی پور خاطرنشان کرد: حدود70 درصد از منابع آبی کشور به‌ صورت تجدید ناپذیر است که در حال حاضر هیچ بهره  برداری از آن صورت نمی گیرد و سالانه از طریق تبخیر از دسترس خارج می‌شود؛ درحالی‌ که با توسعه کشت دیم می توان این منابع آبی را در راستای تولید غذا به خدمت گرفت.
نایب رئیس سابق نظام صنفی کشاورزی  کشور افزود: برای جلوگیری از هرگونه ضرر و زیان احتمالی کشاورزان باید قبل از اقدام به کشت با مسئولان و کارشناسان این مدیریت و مراکز خدمات تابعه در تعیین الگو و ترکیب کشت با اولویت محصولات اساسی و استراتژیک که از خرید تضمینی دولت برخوردار هستند، هماهنگی و از کشت بی‌رویه محصولات غیراساسی خودداری کنند.
این کارشناس حوزه کشاورزی به کشاورزان توصیه کرد برای استفاده بهینه از منابع آبی موجود ، روش‌های نوین آبیاری را جایگزین آبیاری سنتی و مرسوم کنند.
وی افزود: توسعه کشت دانه های روغنی، کشت‌های گلخانه‌ای ، کشت گیاهان دارویی ، زعفران و کشت حبوبات علوفه‌ای بسیار با اهمیت بوده و به کشاورزان توصیه می‌شود کشت این گیاهان را در برنامه زراعی خود قرار دهند.
احمدی پور در خاتمه یادآورشد: دولت باید با یک برنامه ریزی اصولی و منسجم برای برون رفت از کاهش مشکلات بخش کشاورزی خصوصا اصلاح الگوی کشت از نقطه نظرات کارشناسی شده تشکل های کشاورزی در سراسر کشور استفاده نماید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =