644

نماینده شهرستان‌های شاهرود و میامی با حضور در کارخانه سیمان شاهرود در جلسه هیئت ­مدیره و مدیران کارخانه شرکت کرد.

به گزارش «روستانیوز»، علی­اصغر خانی در ادامه ضمن بازدید از خط یک و دو تولید سیمان شاهرود در گفت‌وگو با مهندسان و پرسنل این کارخانه از روند تولید و طرح‌های در دست اقدام توسعه سیمان اطلاع یافت. در این نشست محمدرضا بازوی، مدیرعامل کارخانه سیمان شاهرود، گزارشی از روند تشکیل کارخانه سیمان شاهرود ارائه کرد.

وی در ابتدا با اشاره به تاریخچه تأسیس سیمان شاهرود اظهار داشت: در سال۱۳۷۷ خط یک سیمان شاهرود با ظرفیت دوهزار و ۳۰۰تن در روز و سالانه ۷۰۰هزار تن راه­اندازی شد. در سال۱۳۸۳ پروژه خط دو توسط مجید باقری­فرد، مدیرعامل سابق شرکت، شروع و طی چهار سال آغاز به کار کرد. در سال ۱۳۸۷ کارخانه سیمان با ظرفیت سه­هزار و ۴۰۰تن راه­اندازی شد که این پروژه دوم هم به لحاظ زمانی کوتاه و هم کم­هزینه بود.

بازوی افزود: در ابتدا که کارخانه سیمان شروع به کار کرد، سهامداران اصلی خط یک سیمان، تنها مردم شاهرود بودند، اما در ادامه که هزینه پروژه افزایش یافت و تکمیل شد، چون مردم توانایی سرمایه­گذاری نداشتند، بانک ملت نیز در سال‌های ۶۹ و ۷۰ به مجموعه اضافه شد و با در اختیار گرفتن ۴۰درصد از سهام شرکت در ابتدا و افزایش سهم تا ۶۰درصد سهامدار اصلی سیمان شاهرود شد.

او افزود: حدود ۱۳هزار نفر از مردم شاهرود از ابتدا تاکنون در مجموعه سیمان شاهرود مشارکت داشته­اند و درحال‌حاضر همین تعداد سرمایه­گذارند که با احتساب عاملان، کارگران و خانواده‌ها حدود ۴۰هزار نفر از مردم شاهرود در سیمان شاهرود ذی­نفع هستند.

مدیرعامل کارخانه سیمان شاهرود با اشاره به صادرات سیمان به روسیه، قزاقستان، افغانستان و قطر اضافه کرد: اگرچه در دو ماهه اول سال به­دلیل شیوع ویروس کرونا مرزها بسته شد، اما با تلاش بسیار توانستیم خلأ موجود در بازار داخل را جبران کنیم.

بازوی خاطرنشان کرد: با تأسی از فرمایشات مقام معظم رهبری و در سالی که به نام جهش تولید نام­گذاری شد، تنها در سه ماهه اول سال ۹۹ توانستیم رشد قابل­توجهی نسبت به سال قبل داشته باشیم و در حال حاضر نیز با ۸۳درصد ظرفیت کارخانه به تولید مشغول هستیم.

وی با اشاره به کمبود ماشین برای حمل محصول در کارخانه سیمان و شهرستان ادامه داد: درحال‌حاضر از ۹۰۰کامیون موجود در سیمان شاهرود، حدود ۳۵۰دستگاه در حوزه حمل سیمان فعال هستند و اگر از طریق تسهیلات تکلیفی صندوق توسعه ملی با حمایت دولت یک­هزار کامیون به شبکه حمل­ونقل شهرستان اضافه شود، علاوه‌بر ایجاد فرصت‌های شغلی و تأمین نیاز صنایع دیگر شهرستان، درآمد بیش‌تری نیز نصیب مردم شهرستان خواهد شد و حداقل پنج­هزار نفر از این طریق ارتزاق خواهند کرد. ضمن آن­که یک­سوم فروش سیمان شاهرود مربوط به هزینه حمل آن است که با توجه به فروش سه­هزار میلیارد ریال سیمان شاهرود حدود ۹۰ تا ۱۰۰میلیارد ریال عاید رانندگان کامیون می­شود و از آن­جا که هزینه حمل ریلی حدود ۲۰درصد گران­تر از جاده‌ای است، حمل بار با کامیون برای ما بسیار مقرون­به­صرفه‌تر است.

وی در ادامه افزود: ۳۴درصد از تولید سیمان شاهرود در استان تهران، ۳۲درصد در سمنان، ۲۶درصد گلستان و هفت تا هشت درصد هم در مازندران و خراسان عرضه می­شود. البته خود شهرستان شاهرود به تنهایی ۵۰درصد سهمیه استان را به خود اختصاص داده است.

بازوی درمورد صادرات سیمان اضافه کرد: درحال‌حاضر قرارداد حمل و تحویل ماهانه ۶۰هزار تن سیمان با روسیه منعقد شده است که ما برای حمل این محصول، علاوه­بر اجاره ۱۰۰واگن ریلی و قرارداد با آبادان بار و حمایت سیمان تأمین که قرار است ۳۵ماشین را در اختیار ما بگذارد، قادر خواهیم بود ماهانه ۳۵درصد ظرفیت کارخانه را به روسیه و همچنین ماهانه ۳۰هزارتن بار نیز به ترکمنستان ارسال کنیم. علاوه‌بر آن خط ارسال به مرز اینچه­برون و سرخس هم راه­اندازی شده که ظرفیت بالایی از جذب سیمان ما را تشکیل می‌دهد.

مدیرعامل کارخانه سیمان شاهرود افزود: در سال ۹۷ سود هر سهم سیمان شاهرود ۲۰تومان بود که در سال۹۸ به ۶۴تومان رسید و خوشبختانه توانستیم سود ۱۳میلیارد تومانی شرکت را در سال۹۸ به ۵۴میلیارد تومان افزایش دهیم که تمام سود به سهامداران پرداخت (به‌ازای هر سهم ۶۴۰ریال) و حداقل نیمی از این سود در شهرستان جذب خواهد شد.

وی در پایان ضمن تشکر از علی خانی، نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس، ارائه خدمت به مردم شاهرود را ازافتخارات کارخانه سیمان دانست و افزود: در جهت نشاط عمومی و رفاه مردم علاوه‌بر ایجاد ۴۷هکتار فضای سبز در کارخانه و باغ امیریه، تمامی سکوها در این باغ بازسازی و تعدادی نیز احداث شده است. همچنین به‌زودی ۶۰ایستگاه ورزشی و یک پیست دوچرخه­سواری به طول یک­هزار و ۷۰۰متر برای استفاده خانواده‌ها در باغ امیریه احداث خواهد شد.

همچنین نماینده مردم شهرستان‌های شاهرود و میامی نیز گفت: کارخانه سیمان به هیئت ­مدیره و کادر اجرایی جوان و پرانرژی نیاز دارد تا این توانمندی که در سیمان شاهرود وجود دارد، توسعه پیدا کند.

علی خانی درخصوص توسعه کارخانه و ایجاد باغ گلخانه‌ای و دیگر فعالیت‌های اقتصادی و رفاهی سیمان شاهرود برای مردم شهرستان اظهار داشت: در کمیسیون عمران که موتور محرکه کشور است، از این اقدامات حمایت می­کنیم، چون همه به اجماع رسیده‌اند که کشور را از تک­محصولی خارج کنند.

گفتنی است، اقدامات زیست­محیطی سیمان شاهرود ازجمله ایجاد آبشخور برای حیات­وحش، کاشت درخت و ایجاد فضای سبز در داخل و اطراف کارخانه و نصب دستگاه هوشمند کنترل آلایندگی موجب شد سیمان شاهرود در سال۹۸ لوح تقدیر صنعت سبز را در سطح کشور کسب کند که این امر نشان­دهنده توجه این مجموعه به مسائل زیست­محیطی بوده و خرسندی مردم و مسئولان را دربر داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =