واکسن

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور گفت: دامداران به واکسن‌های متعددی نیاز دارند که فقط برخی از آن¬ها به¬صورت حاکمیتی توزیع می‌شود. 

علیرضا اکبرشاهی در گفت¬وگو با «روستانیوز» درباره وضعیت کلی واکسیناسیون دام و مشکلات و موانع پیش¬رو گفت: با توجه به این¬که دام¬ها دچار بیماری‌های زیادی می¬شوند، واکسن‌های متعددی جهت پیشگیری از این بیماری‌ها در جمعیت دامی استفاده می‌شود که می‌توان به واکسن‌هایی همچون تب برفکی، شاربن، آبله، بروسلوز، هاری، طاعون نشخوارکنندگان کوچک، لمپی اسکین و موارد متعدد دیگر اشاره کرد. برخی از این واکسن‌ها به¬دلیل اهمیت خاصی که دارند، به¬صورت حاکمیتی توزیع می‌شوند و برخی دیگر نیز باید توسط خود دامدار تهیه و مصرف شوند.
 وی درباره میزان افزایش قیمت واکسن اظهار داشت: واکسن‌هایی که توسط حاکمیت به¬صورت رایگان توزیع می¬شوند، برای دامدار هزینه‌ای ندارد و او تفاوتی در قیمت آن‌ها احساس نمی‌کند. از جمله واکسن‌هایی که سال‌هاست به¬صورت رایگان مصرف می‌شوند، می¬توان واکسن‌های مرتبط با بروسلوز (تب مالت) در جمعیت دام سبک و سنگین، هاری، شاربن، تب برفکی در جمعیت دام سبک، آبله، طاعون نشخوارکنندگان کوچک، لمپی اسکین و سایر موارد را نام برد. با این حال درخصوص واکسن‌هایی همچون آنتروتوکسمی، شاربن علامتی، آگالاکسی و... به¬دلیل این¬که باید توسط خود دامدار تهیه و خریداری شود، تغییرات قیمتی رخ داده در هزینه‌های تولید آن‌ها در قیمت تمام شده واکسن تأثیرگذار است و بر اساس قیمت ابلاغی از سوی دستگاه‌های متولی عرضه می‌شود. 
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی ادامه داد: خوشبختانه در بخش دام تقریباً بخش عمده‌ای از واکسن‌ها توسط شرکت‌های داخلی تولید می‌شود و بخش کوچکی از آن وارداتی است. البته بخش عمده‌ای از واکسن‌های وارداتی مشابه داخلی نیز دارند. سازمان دامپزشکی کشور واکسن‌هایی را که توسط حاکمیت خریداری و به¬صورت رایگان در اختیار دامدار قرار می¬گیرند، از طریق برگزاری مناقصه خریداری و از طریق اکیپ‌های بخش دولتی یا از طریق خرید خدمت توسط اکیپ‌های بخش خصوصی نسبت به اجرای عملیات مایه¬کوبی در جمعیت دامی اقدام می‌کند. درخصوص واکسن‌های بهادار نیز واکسن از طریق شرکت‌های پخش سراسری در اختیار شرکت‌های پخش استانی و سپس مراکز مایه¬کوبی قرار می‌گیرد و توسط اکیپ‌های بخش خصوصی مایه¬کوبی انجام می‌شود.

واکسن در کانون‌های بیماری، رایگان توزیع می‌شود
اکبرشاهی درباره نقش تحریم‌ها در کمبود واکسن‌های دامی گفت: با توجه به تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، گاهی درخصوص تأمین برخی اقلام و مواد اولیه مشکلاتی به¬وجود می‌آید که منجر به بروز مشکل در تهیه واکسن‌های تولید داخل یا وارداتی می¬شود. به¬ همین منظور سازمان دامپزشکی به¬عنوان متولی بخش بهداشت و سلامت دام تمام تلاش خود را جهت به حداقل رساندن اثرات مرتبط با این مشکلات به¬عمل آورده است. هرچند در برخی بازه‌های زمانی ممکن است در خصوص برخی واکسن‌ها کمبودهای مقطعی مشاهده شود. 
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور درباره توزیع واکسن، دارو و سموم رایگان بین دامداران اظهار کرد: تأمین و توزیع این اقلام بر اساس بودجه تخصیص یافته به سازمان است. در گذشته هدف اصلی از توزیع رایگان این اقلام، تشویق دامداران و آشنایی آن¬ها با استفاده از ابزار پیشگیری‌ از بیماری‌ها از جمله واکسن‌ها و سموم بود. همچنین هدف این بود که دامداران مباحث مرتبط با اثربخشی آن¬ها را ببینند و خود نسبت به استفاده از آن‌ها اقدام کنند. در حال حاضر هم با توجه به بودجه‌ای که در اختیار سازمان قرار می‌گیرد، فعالیت‌های رایگان به¬صورت هدفمند انجام و واکسن برای جمعیت موردنظر استفاده می‌شود.
 وی در ادامه درباره خدمات رایگان سازمان به دامداران اضافه کرد: بخش عمده‌ای از عملیات‌های مرتبط با پیشگیری از بیماری¬ها ازجمله واکسیناسیون بروسلوز در جمعیت بره، بزغاله، گاو و گوساله، تب برفکی در جمعیت دام سبک، شاربن، هاری، آبله، طاعون نشخوارکنندگان کوچک، لمپی اسکین و تست‌های مرتبط با سل، بروسلوز، مشمشه و سم¬پاشی در برخی کانون‌های بیماری کاملاً به¬صورت رایگان انجام می¬شود. با این حال با توجه به تغییراتی که ممکن است در قیمت این اقلام پیش بیاید و بودجه‌ای که به سازمان اختصاص می‌یابد، ممکن است خدمات رایگان ارائه شده توسط سازمان محدودتر شود. در این¬صورت ارائه خدمات به جمعیت عشایری و جمعیت دامی مناطق محروم در اولویت است. 
اکبرشاهی درباره نحوه نظارت بر قیمت این واکسن‌ها در بازار آزاد توضیح داد: سازمان دامپزشکی متولی نظارت بر قیمت‌ها در بازار آزاد نیست و بررسی و نظارت بر قیمت‌ها برعهده سایر دستگاه‌های اجرایی است. تحریم‌ها علیه ایران از یک¬سو و بیماری کرونا از سوی دیگر مشکلاتی را در تأمین و انتقال مواد اولیه و تجهیزات تولید و همچنین واردات واکسن ایجاد کرده که اجتناب¬ناپذیر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =