کد خبر: 8190
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴
واکسن دام

یک دامدار در خصوص وضعیت کلی واکسیناسیون دام اظهار داشت: مهم¬ترین واکسن مورد استفاده دامداران، واکسن تب برفکی است که افزایش قیمت زیادی داشته و بهترین نوع آن که گله‌ها را ایمن می‌کند، مریال فرانسه است. با توجه به تحریم‌ها، واردات این واکسن بسیار سخت شده است، اما با وجود این هنوز به کشور وارد می‌شود. واکسن مریال فرانسه برای مبارزه با تب برفکی زمانی رایگان در اختیار دامدار قرار می‌گرفت و فقط هزینه تزریق آن دریافت می‌شد، اما از زمان شروع تحریم‌ها هزینه آن از دامدار دریافت می‌شود. 

احمد یزدی در گفت‌وگو با «روستانیوز» درباره قیمت این واکسن نیز گفت: قیمت این واکسن تا قبل از عید با دلار دولتی برای هر رأس سه¬هزار تومان بود که در اردیبهشت قیمت آن برای هر رأس نزدیک به ۵۰هزار تومان شد؛ به عنوان مثال من برای کل گله خود ۶۵میلیون تومان هزینه کردم. این در حالی است که این واکسن باید هر چهار ماه یک¬بار زده شود. 
این دامدار در ادامه توضیح داد: فقط این واکسن نیست و سایر واکسن‌ها هم وارداتی هستند و تمام آن¬ها هم افزایش قیمت داشته¬اند. طی سال جاری این واکسن‌ها را با قیمت دولتی تهیه می¬کنیم، اما مثل قبل فراوان نیستند.
 یزدی در ادامه ضمن اظهار نگرانی از وضعیت کنونی و آسیب¬پذیر بودن عشایر در این شرایط ادامه داد: اگر دولت شرایط کنونی را درک نکند و به فکر دامداران نباشد، با تلفات گسترده دام‌ها مواجه می‌شویم و بیش¬تر از همه دامداران خرد دچار ضرر و زیان می‌شوند. واکسن‌های داخلی را هم هر بار استفاده کردیم، با تلفات گسترده و سنگین مواجه شدیم.
وی افزود: دامپروری موضوعی نیست که دولت بتواند آن را رها کند، ولی هم¬اکنون دامداران رها شده‌اند. محصول دامدار فاسدشدنی است و دامدار قدرت چانه¬زنی ندارد و مجبور است حتی رایگان محصولی مثل شیر را تحویل دهد.
 این دامدار در ادامه گفت: دامدار صنعتی شاید بتواند از پس این هزینه‌ها بربیاید، ولی دامداران کوچک توان مالی پرداخت هزینه‌های واکسن و دارو و سم را ندارند و به همین جهت دولت باید از دامدار حمایت کند.

گزارش از فهیمه تماشایی

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
    5 0
    به دلیل گرانی دارو و نبود آن در بازار دامداری به عرصه نابودی کشیده شده است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =