علی خان‌محمدی

رئیس مجمع خبرگان کشاورزی با انتقاد از عدم اجرایی‌شدن قوانین مصوب مجلس در حمایت از بخش کشاورزی اظهار داشت: یکی از اهداف اولیه ایجاد قانون برای حمایت از بخش کشاورزی این است که بتوان زیرساخت‌های بخش کشاورزی را اصلاح کرد.

علی خان‌محمدی با اشاره به عدم ورود عایدی حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به بخش کشاورزی به «روستانیوز» گفت: در ابتدای دولت روحانی بود که یارانه یک میلیون نفر را قطع کردند و به بخش بهداشت دادند. ما همان ‌زمان نامه نوشتیم و تأکید کردیم که این عایدی حاصل از قطع یارانه‌ها باید به بخش کشاورزی برسد، زیرا تغذیه است که می‌تواند بهداشت را تأمین کند. ضعف در تغذیه معنا و مفهوم بهداشت را با چالش مواجه می‌کند، اما با شعار ایجاد خاطری آسوده در زمینه بهداشت، این تفکر ایجاد شد که با قطع یارانه‌ یک میلیون نفر، برای همه بیمه همگانی ایجاد می¬شود، اما بعدها متوجه شدند اشتباه بسیار بزرگی مرتکب شده‌اند.
 وی در ادامه افزود: وقتی پایه‌های بخش کشاورزی تقویت نشد، تغذیه با مشکل مواجه شد و بیماری‌ها افزایش یافت؛ بنابراین باید برای تأمین بودجه گسترش زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری می¬شد که نشد. از طرف دیگر، دولت به¬جای این¬که یارانه را به تولید بدهد، به قسمت‌های مختلف واردات داد و شاهد شکل‌گیری رانت‌های مختلف بودیم. نهایتاً این¬که در بخش کشاورزی نتوانستیم چه در اجرای هدفمندی یارانه‌ها و چه در حذف بخشی از یارانه‌بگیران بهره¬ای ببریم.

کشاورزان تنها قشری هستند که شعار اقتصاد مقاومتی را محقق کرده‌اند
این کارشناس امور کشاورزی با اشاره به تأثیر تحریم‌ها و نیاز به حمایت از بخش کشاورزی برای مقابله با آثار تحریم‌ها گفت: اگر امروز از امنیت غذایی صحبت می‌کنیم، باید تأکید کنم هر آنچه به دست آمده، با زحمت فراوان کشاورزان بوده است. کشاورزان تنها قشری هستند که شعار اقتصاد مقاومتی را با دست خالی محقق کرده‌اند.
 خان¬محمدی در ادامه بیان کرد: یک تولیدکننده در جامعه مقام بالایی دارد و سفره مردم را رنگین می‌کند و اگر ما روی عایدی هدفمندی یارانه‌ها درست برنامه‌ریزی می‌کردیم، می‌توانستیم کشاورزی را قراردادی کنیم. همچنین با ایجاد الگوی کشت، امروز نیاز به واردات نداشتیم و امنیت غذایی با چالش مواجه نمی‌شد. اگر امروز با همه وجود فریاد می‌زنیم و جلوی تحریم‌های آمریکا می‌ایستیم، با تکیه بر گندم و امنیت غذایی است.
وی در ادامه تأکید کرد: بنابراین اگر ما بخواهیم جامعه، تولید با امنیت بالا داشته باشد، باید برگردیم به این حقیقت که یارانه باید به تولیدکننده پرداخت شود. وزیر هم به نمایندگان مجلس گفتند که می¬خواهند یک ساختار کلی ایجاد کنیم. ساختار کلی یعنی بتوانیم یارانه را به تولیدکننده بدهیم. نباید یارانه را به واردکننده کود بدهیم که هر رقم را طبق میل خود وارد کند که حتی با سیستم‌ و استانداردهای کشاورزی ما هماهنگ نیست.
خان¬محمدی افزود: اگر توان برنامه¬ریزی برای یارانه‌ها را داشته باشیم، ‌می‌توانیم کشاورزی قراردادی و سفارشی را نهادینه کنیم تا تکلیف همه فعالان این حوزه مشخص و براساس نیاز بازار و مشتری تولید انجام شود. این مهم محقق نمی‌شود مگر این¬که درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به کمک بخش کشاورزی بیاید.
به‌گزارش «روستانیوز»، بخش کشاورزی و منابع طبیعی به دلیل برخورداری از پتانسیل صـادرات محصـولات و نقش حیاتی در تأمین غذایی با اتکا به منابع داخلی، از مهم¬ترین بخش‌های اقتصـادی کشـور است. توجه به این بخش ضرورتی غیرقابل چشم¬پوشی است، اما در عمل با چالش‌های مختلفی روبه¬رو هستیم و کم¬تر کارشناس عرصه کشاورزی هست که از شرایط امروز راضی باشد؛ به¬خصوص وقتی¬که بحث قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز مطرح باشد و با عدم اجرای ماده 8 این قانون مواجه باشیم. 
براساس آنچه کارشناسان تأکید کردند، نیازمند بازنگری در قانون و نظارت بر اجرای صحیح قوانین حمایتی از کشاورزی هستیم تا به خودکفایی در تولید برسیم و از واردات بی‌رویه رهایی یابیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =