محمد رشیدی

نماینده مردم کرمانشاه و عضو کمیسیون کشاورزی با بیان این جمله که قانون هدفمندی یارانه‌ها در اصل خوب بود، توضیح داد: اهداف تعیین¬شده در این قانون خوب بود، اما در اجرا از همان ابتدا دچار انحراف شد. این انحراف فقط در دولت احمدی‌نژاد نبود و در دولت روحانی هم شاهد آن بودیم.

محمد رشیدی در گفت‌وگو با «روستانیوز» افزود: مبالغ و منابعی که در قانون پیش‌بینی شده است، برای کمک به بخش تولید باید به مسیر اصلی خود بازگردانده شود که این مهم نیاز به نظارت دقیق در مجلس و سایر ارگان‌های نظارتی دارد. هم¬اکنون شاهد هستیم که بسیاری از قوانین مجلس هرگز به مرحله اجرا نمی‌رسند و این یک ضعف است. اهمیت این موضوع به حدی است که مقام معظم رهبری در دیداری که با نمایندگان مجلس داشتند، فرمودند «قوه ‌قضاییه و ‌مجریه قوانین مصوب مجلس را اجرا کنند و به مر قانون بپردازند و در اجرای قانون کوتاه نیایند.»
وی در پاسخ به این پرسش که این قانون¬گریزی و عدم تخصیص منابع پیش‌بینی شده به بخش تولید به خصوص کشاورزی چگونه رخ داده و قصور دولت کجاست، توضیح داد: نه¬تنها در تصویب بودجه با مشکل مواجهیم، بلکه در اجرا نیز شاهد انحراف در بودجه هستیم. ما در شرایط سخت تحریم قرار داریم و اگر نتوانیم منابع درآمدی از یارانه‌ها را به سمت تولید و کشاورزی ببریم، گرفتار خواهیم شد. 

مجلس بر اجرای صحیح قوانین نظارت کند
رشیدی ادامه داد: نباید دست دولت در بحث خرج کردن بودجه باز باشد، چرا سازمان مدیریت ایجاد شده است. مگر نه این¬که قرار است با نظارت سازمان مدیریت براساس بودجه‌ای که تصویب شده از هرگونه انحرافی پیشگیری شود، پس چرا امروز شاهد انحراف از بودجه هستیم؟ وقتی دولت آزاد باشد هرکاری که صلاح می-داند انجام دهد، تولید بر زمین می¬ماند و بیکاری افزایش می‌یابد؛ درنتیجه در بسیاری از بخش‌های تولیدی شاهد آسیب هستیم و قاچاق کالا هم افزایش می‌یابد. معتقدم وقتی آب از سرچشمه گل¬آلود شود، تمام مسیر آب آلوده خواهد شد، پس نیازمند تقویت بعد نظارتی مجلس هستیم تا مانع انحراف دولت شود.
وی در ادامه تأکید کرد: نقدینگی در کشور زیاد است. زمان ثبت¬نام سکه و ماشین و خرید ارز شاهد حجم بالای نقدینگی سرگردان در کشور هستیم، اما همین افرادی که خریدهای کلان سکه و ارز داشتند، همچنان جزو یارانه¬بگیران هستند که نشان¬دهنده این است که هنوز ممیزی جدی در بحث یارانه‌ها ایجاد نشده است. از طرفی، این یارانه هنوز به¬روز نشده است و همچنان با مبلغ اولیه پرداخت می¬شود که پاسخگوی نیاز دهک‌های پایین جامعه نیست. البته تحریم‌ها فشار بسیاری وارد کرده‌ و دولت برای حمایت از دهک‌های پایین جامعه با مشکل مواجه است، اما نباید فراموش کرد که مبلغ یارانه بسیار ناچیز است. 45هزار تومان پاسخگوی نیازهای حداقلی و تأمین هزینه برق، آب و... هم نیست.
این نماینده مجلس در ادامه در جواب این سوال که اگر همین یارانه حداقلی حذف شود، موجب سلب اعتماد عمومی به دولت و کشور نخواهد شد، توضیح داد: اگر قرار بر حذف باشد، باید از خود بپرسیم چرا از ابتدا گذاشته شد. برای انجام این طرح، کار کارشناسی انجام و براساس تحقیق و پژوهش و کار کارشناسی چنین تصمیمی گرفته شد. هرچند قرار بود یارانه‌ها برای کمک به قشر آسیب‌پذیر استفاده شود، اما چون مبنای کار در ابتدا خوداظهاری بود، بخش اعظمی از یارانه‌ها به افرادی پرداخت می‌شود که در دهک‌های پایین قرار ندارند. باید با حذف یارانه‌های دهک‌های بالا، بودجه آن را به سمت اقشار آسیب‌پذیر هدایت کنیم. فعلاً یارانه‌ها به شکل فله‌ای توزیع می‌شود.
وی در ادامه به ضرورت تخصیص 30درصد از درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به بخش تولید و کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: یکی از ظرفیت‌های ارزشمند ما، داشتن تنوع اقلیمی و چهار فصل تولید کشاورزی در کشور است. اقتصاد کشور هلند با کشاورزی و تولید گل رشد چشمگیری داشته است، بدون این¬که درآمد نفتی داشته باشد. یا کالیفرنیا که هشت درصد خروجی اقتصاد جهاد را دارد، تولید عمده¬اش در بخش کشاورزی انجام می‌شود. این در حالی است ¬که در ایران این¬گونه نیست و حتی اعتبار تخصیص داده شده هم به این بخش نمی‌رسد. فقط در استان کرمانشاه ما یک میلیون هکتار اراضی قابل کشت و یک میلیون و 700هزار هکتار مرتع و جنگل داریم که برای فعالیت‌های کشاورزی، باغداری و دامپروری فرصت بسیار خوبی است، اما این ظرفیت رها شده است.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه افزود: طی این سال‌ها ما به روش علمی کار نکرده‌ایم و شاهد کم-کاری در بخش¬های مختلف هستیم. اصلاح ژنتیک و الگوی کشت بسیار ضعیف است و برای ارتقای این موارد نیازمند یارانه هستیم. 
رشیدی ادامه داد: ما حتی در ساماندهی تولید و عرضه محصولات کشاورزی هم با مشکل مواجهیم و امروز کشاورز حداقل سود و دلال‌ حداکثر سود را می¬برد، زیرا سیاست‌گذاری‌ها در واردات و صادرات اشتباه بوده که هم باعث تورم شده و هم انگیزه کشاورز را برای افزایش تولید کاهش داده است.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس تأکید کرد: با انجام کار کارشناسی در صنعت کشاورزی، ظرفیت تولید و امنیت غذایی برای 300میلیون نفر وجود دارد. در مجلس هم تا به امروز در کمیسیون کشاورزی آن¬چنان که باید توجهی به این امر نشده است و باید برای حمایت از امنیت غذایی کشورمان بسیار تلاش کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =