برزو بی غم

کارشناس صنعت مرغ گوشتی گفت: هم‌اکنون نباید اصراری به عرضه مرغ سایز داشته باشیم، بلکه باید تلاش کنیم جامعه مصرف‌کننده با کمبود مواجه نشود.

کارشناس صنعت مرغ گوشتی برزو بی‌غم در گفت‌وگو با «روستانیوز» اظهار داشت: راندمان غذایی با تولید مرغ سایز در مجموع بالا می‌رود، ولی هم‌اکنون به¬حدی افت جوجه‌ریزی داریم که انجام این کار اصلاً نمود ندارد. امروز در دوره‌ای هستیم که باید به سمت چاق‌تر شدن مرغ‌های گوشتی حرکت کنیم، به این دلیل که جوجه‌ریزی فعلاً تقریباً ۳۰درصد کم‌تر از شرایط معمولی است.
 این کارشناس صنعت مرغ گوشتی با بیان این‌که قیمت جوجه اکنون از یک‌هزار و ۷۰۰تومان بالاتر نمی‌رود، ادامه داد: این وضعیت نشان¬دهنده عدم جوجه‌ریزی است. این جوجه حداقل دو هزار و ۲۰۰ تومان برای مرغدار تمام می‌شود و برای این‌که مصرف‌کننده راغب به خرید مرغ باشد، باید وزن مرغ‌ها بالا برود. 
بی‌غم ادامه ‌داد: مصرف‌کننده رغبتی به مصرف مرغ سایز یک‌هزار و۸۰۰گرمی ندارد. درست است که باید از تولید این نوع مرغ حمایت کنیم، اما باید مقایسه‌ای هم بین مرغ داخلی و خارجی داشته باشیم. وقتی به تولید مرغ سایز رو بیاوریم، درصد استخوان بر گوشت غالب خواهد بود و مرغ لاغر نشان داده می‌شود، اما در شرایط عادی اگر بخواهیم مرغداری‌ها را خالی و مرغ سایز تولید کنیم، باید از تولید این نوع مرغ حمایت کنیم. 
این کارشناس صنعت مرغ گوشتی درباره میزان بهبود راندمان غذایی با تولید مرغ سایز اظهار کرد: با پرورش این مرغ راندمان غذایی حدود دو درصد افزایش پیدا می‌کند. در شرایط فعلی اما مصرف‌کننده تمایل دارد گوشت بیش‌تری به‌جای استخوان بخرد و باید اجازه بدهیم وزن هر مرغ دو کیلو و ۲۰۰گرم باشد تا مصرف‌کننده احساس فریب‌خوردن نداشته باشد. 

مزایای اجرای طرح تولید مرغ سایز
بی‌غم درباره مزایای تولید این مرغ برای تولیدکننده و مصرف‌کننده تصریح کرد: اگر قیمت جوجه منطقی باشد، به نفع تولیدکننده است که به سمت تولید این نوع مرغ برود. در مجموع اگر مرغ سایز تولید کنیم، افزایش راندمان غذایی خواهیم داشت و در مصرف ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار تن ذرت برای تولید ۲میلیون و ۲۰۰هزار تن مرغ صرفه‌جویی خواهد شد. در نهایت مرغ با چربی و ضایعات کم‌تری به دست مصرف‌کننده می‌رسد و چربی محوطه بطنی و شکمی کم‌تر می‌شود. اجرای این طرح برای تولیدکننده و مصرف‌کننده حدود پنج درصد در هزینه¬ها صرفه اقتصادی دارد.
این کارشناس صنعت مرغ گوشتی درباره مزایای اجرای این طرح برای کمک به توسعه صادرات نیز بیان داشت: صادرات مرغ با استفاده از این طرح تحقق پیدا می‌کند، اما قبل از فکر کردن به تولید مرغ سایز، باید به مقدار آنتی‌بیوتیک موجود در مرغ‌ها توجه کنیم. مهم‌ترین ایرادی که به مرغ ما وارد می‌شود، وزن آن نیست، بلکه بقایای آنتی‌بیوتیک موجود در گوشت است. کشورهای خارجی اعلام می‌کنند این میزان بیش‌تر از حد مجاز است. اگر مشکل باقی‌مانده آنتی‌بیوتیک‌ها را حل کنیم، آن موقع به راحتی می‌توانیم قرارداد ببندیم و مرغ صادر کنیم. 
بی‌غم درباره میزان صرفه‌جویی ارزی با تولید مرغ سایز نیز گفت: سالانه حدوداً هشت تا ۹میلیون تن واردات نهاده طیور داریم که حدود ۷۰درصد آن ذرت و ۳۰درصد کنجاله سویا است و با تولید مرغ سایز از واردات این نهاده‌ها کاسته می‌شود.
این کارشناس صنعت مرغ گوشتی درباره نقش فرهنگ‌سازی درخصوص مصرف این مرغ افزود: در زمینه تبلیغات درباره مواد غذایی و پروتئینی استاندارد در حد صفر هستیم. ما مرغ را نه به دلیل مزیت گوشت سفید، بلکه به¬صورت سنتی مصرف می‌کنیم. باید تبلیغات را شروع کنیم، زیرا در حال حاضر فقط تبلیغات محدودی برای تخم‌مرغ صورت می‌گیرد که برای مرغ هم باید این تبلیغات انجام شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =