کد خبر: 8094
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲
روستا

روستای هیر در 65 کیلومتری شمال قزوین قرار دارد و به روستای زغال اخته معروف است. اواخر تابستان موعد برداشت محصول، اهالی روستا پس از چیدن محصول آنها را روی پشت بام خود پهن می کنند که جلوه ی سرخ رنگ و خاصی به این روستا در این فصل می دهد.

روستای هیر روستای زغال اخته، در محل تلاقی سه استان قزوین، گیلان و مازندران قرار گرفته و در نزدیکی الموت است. این روستای زیبا و خوش آب و هوا برای گردشگران از نظر جاذبه های طبیعی بسیار جذاب است. علاوه بر آن بزرگترین مرکز تولید زغال اخته ایران است و قطب تولید این خوراکی ترش مزه و بسیار مفید است. این ها باعث شده که روستای هیر قزوین، یکی از قطب های گردشگری روستایی ایران شود. در ادامه با جاذبه های روستای هیر همراه باشید.

روستای هیر

هیر، در لغت نامه ی دهخدا به معنای آتش است و در ۶۵ کیلومتری شمال قزوین، در بخش رودبار الموت غربی واقع شده. رودخانه ی نینه رود، از این روستا می گذرد. قدمت این روستا به روایتی به زمان قبل از ورود اسلام به ایران برمی گردد. در این روستا، آثار تاریخی زیادی وجود دارد که متاسفانه به علت عدم توجه، یا از بین رفته و یا سرقت شده اند. این روستا، دارای آب و هوایی کوهستانی و سردسیر است و همچنین در مجاورت کوهی سنگی به نام لتر تله که در زبان محلی به معنای صخره است قرار گرفته. زبان محلی مردم این روستا تاتی است. در این روستا و حوالی آن، باغ های زیبا و سرسبز فراوانی وجود دارد  و باعث رونق کسب و کار باغداری و کشاورزی در این روستا شده است.

محصولات روستا

عمده محصولات تولیدی این روستا، زغال اخته، فندق، گردو، زالزالک و ریواس است که در بین این محصولات، مهم ترین و شاخص ترین محصول زغال اخته است. گفته می شود که در سال بالغ بر ۲۰۰ تن زغال اخته تولید و به سراسر کشور صادر می شود. البته دیگر محصولات این روستا نیز دارای شهرت بسیارند و از کیفیت بالا و مرغوبی برخوردارند. به طور مثال گردوی این روستا، بسیار خوش طعم است و روغن فراوانی دارد. ناگفته نماند که در این روستا یک درخت گردوی پیر و کهنسال وجود دارد که از بزرگان روستا، به نقل از پیشینیان خود بالغ بر ۲۰۰ هزار گردو از این درخت برداشت شده است.

در این روستا چشمه ای جوشان وجود دارد که دارای آبی گوارا و مفید و از نظر املاح معدنی، بسیار سبک است که آن را با برند «وگل»، به صورت بسته بندی به سراسر ایران ارسال می کنند. وگل، سر چشمه ی رودخانه ی نینه رود است که این رود دارای آبی گوارا و خنک بوده، بسیاری از تهران، کرج، مشهد، اصفهان و شیراز گرفته تا آلمان، اتریش و استرالیا، برای حضور در جشن برداشت زغال اخته در روستای هیر شرکت می کنند. با وجود این که روستای هیر از این نظر بسیار معروف است و در دل رشته کوه های البرز قرار گرفته، اما هنوز بسیاری از افراد حتی خود قزوینی ها هم این روستا را نمی شناسند.

در چند سال اخیر، آوازه این روستا نسبت به قبل بیشتر در بین مردم پیچیده و در نتیجه توریست های بیشتری را به خود جذب می کند. همه ساله در اواخر فصل تابستان، زمانی که موعد برداشت زغال اخته فرا می رسد، اهالی ساکن در روستای هیر، پس از چیدن زغال اخته، آن ها را روی پشت بام های خود پهن می کنند که جلوه ی سرخ رنگ و خاصی به این روستا در این فصل می دهد و به گردشگران این فرصت را می دهد تا با صحنه ای خاص و منحصر به فرد روبرو شوند. چند سالی است که در روستا، برای بالا بردن ظرفیت های گردشگری اقدام به برگزاری جشنواره ی زغال اخته کرده اند که باعث جذب پنج هزار گردشگر از نقاط مختلف ایران و جهان به این روستا شده است. باغ های این محصول با خواص دارویی فراوان و قرار گرفتن آن در کنار طبیعت بکر کوهستانی و وجود چشمه ی زیبا و جوشان و گل، موجب شده تا این روستا جذابیت های فراوانی برای گردشگران و دوستداران طبیعت داشته باشد.

دیگر جاذبه های گردشگری

پوشش و بافت محلی و سنتی خانه های این روستا نیز یکی از دلایلی است که باعث جذابیت روستا برای گردشگران است. مسئولین الموت و این روستا امیدوارند تا با حمایت و نگاه سازنده ی مسئولین این روستا به یکی از روستاهای توریستی استان قزوین بدل شود و بوم گردی در این شهر افزایش یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =