کد خبر: 8069
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
صادرات

نایب‌رئیس‌کمیسیون‌صادرات و واردات اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه شیوع کرونا باعث‌شده هزینه‌های حمل و نقل کالاها به دیگر کشورها حدود ۳۰۰ برابر گرانتر شود، گفت: در حال حاضر صادرات محصولات کشاورزی استان به دیگر کشورها چندان ارزش افزوده‌ای برای صادرکنندگان ایجاد نمی‌کند.

به گزارش روستانیوز به نقل از  ایلنا، هادی حنایی، با اشاره به محدودیت های صادراتی که برای حمل بار در بنادری مانند بندرعباس، بندر لنگه و … وجود دارد، افزود: در حال حاضر محصولات کشاورزی و کالاها با محدودیت به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود.

نایب رئیس کمیسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانی فارس در ادامه با بیان اینکه روزانه تنها ۴ لنج می تواند محصولات کشاورزی و کالاها را از بنادر به دیگر کشورها حمل کند، بیان کرد: در این میان، تنها کانتینرهای یخچال دار هستند که بدون محدودیت می‌توانند محصولات را به دیگر کشورها انتقال دهند.

مشکل افزایش هزینه های حمل و نقل برای صادر کنندگان

وی با اشاره به اینکه افزایش هزینه های حمل و نقل مشکلاتی را برای صادر کنندگان ایجاد کرده است، ادامه داد: مشکلات موجود و به تبع آن شیوع کرونا باعث شده که هزینه های حمل و نقل کالاها به دیگر کشورها حدود ۳۰۰ برابر گرانتر شود. 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس خاطر نشان کرد: متاسفانه هیچ نظارتی بر روی قیمت و هزینه های حمل و نقل کالاها و محصولات به دیگر کشورها انجام نمی‌شود که این مهم مشکلاتی را برای صادر کنندگان و فعالان اقتصادی ایجاد کرده است.

این فعال اقتصادی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر در فصل صادرات محصولات کشاورزی استان به دیگر کشورها قرار داریم، افزود: نباید فراموش کرد که کشورهای حوزه خلیج فارس در فصل تابستان به دلیل اینکه کشاورزی ندارند به شدت نیازمند محصولات کشاورزی ایران مانند سبزی و صیفی هستند.

نایب رئیس کمیسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه محدودیت‌های موجود و خودتحریمی ها باعث شده که صادر کنندگان با مشکلات عدیده ای مواجه شوند، ادامه داد: متاسفانه این مهم باعث توقف فعالیت صادرکنندگان شده است.

کاهش صادرات محصولات استان فارس

عضو اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه میزان صادرات محصولات استان فارس به شدت کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: متاسفانه مشکلات موجود باعث شده که میزان صادرات محصولات استان به شدت کاهش یابد بطوری که در حال حاضر اگر حدود ۵۰ درصد سال گذشته صادرات داشتیم به مراتب شاهد وضع بهتری در استان بودیم.

حنایی ادامه داد: بیشتر مراکز تجاری مانند رستوران‌ها و… در کشور دبی محصولات‌شان را از ایران و استان فارس تامین می کردند، اما شیوع کرونا و مشکلات ناشی از آن سبب شد که در این بخش به شدت با مشکل مواجه شویم.

وی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که کاهش صادرات محصولات استان برای کشاورزان و تولید کنندگان ایجاد می کند، گفت: جهت وضع محصولات کشاورزی استان در فروردین ماه نامه ای را به مسئولان در تهران و سازمان صمت فارس، سازمان جهاد کشاورزی استان ارسال کردم و در آن خواستار برنامه ریزی دقیق و مدونی برای کشاورزان شدم.

بحران مازاد تولید محصولات کشاورزی در آینده ای نه چندان دور

حنایی در ادامه با بیان اینکه در ماه های آینده با بحران مازاد تولید محصولات کشاورزی در استان مواجه خواهیم شد، گفت: با توجه به اینکه تیرماه اوج فصل تولید محصولات کشاورزی استان است و به دلیل بارش‌های مناسب در سال جاری، بی شک در آینده ای نه چندان دور با پدیده مازاد تولید محصولات مواجه خواهیم شد.

نایب رئیس‌کمیسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانی‌فارس بیان کرد: اگرچه بعضی از سازمان‌ها جهت افزایش آمارهای سازمانی به دنبال افزایش میزان تولید محصولات هستند، اما نباید فراموش کرد که نبود برنامه در بخش صادرات و فروش، مشکلاتی را برای کشاورزان بوجود خواهد آورد.

نایب رئیس کمیسیون صادرات و واردات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاوری فارس با بیان اینکه مشکلات اقتصادی که در تمام دنیا به دلیل شیوع کرونا ایجاد شده است باعث شده در بخش صادرات با مشکلات عدیده‌ای مواجه شویم، گفت: اگرچه بیشتر محصولات استان فارس به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شد اما متاسفانه شیوع کرونا سبب شده که در این بخش هم با مشکل مواجه شویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =