کد خبر: 8051
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
منصور پوريان

رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام زنده با انتقاد از نحوه اجرای پیمان‌سپاری ارزی توسط بانک مرکزی گفت: بانک‌مرکزی در شهریور سال۹۷ با ابلاغ بخشنامه‌ای، همه صادرکنندگان را موظف کرد تا ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند، در حالی‌که قبل از آن چنین بخشنامه‌ای وجود نداشت، اما اکنون بانک مرکزی اعلام کرده صادراتی که شش ماه ابتدای سال۹۷ یعنی قبل از ابلاغ بخشنامه هم صورت گرفته، مشمول بازگشت ارز حاصل از صادرات است.

منصور پوریان در گفت‌وگو با روستانیوز افزود: برخی از صادرکنندگان محصولات کشاورزی قبل از صدور بخشنامه بانک‌مرکزی درخصوص بازگشت ارز، صادرات انجام داده‌اند؛ یعنی زمانی که هیچ تعهد و بخشنامه‌ای وجود نداشته، اما اکنون بانک مرکزی آن را هم مشمول این قانون کرده است. متأسفانه صادرکنندگان دام نیز شامل این قانون شده‌اند؛ افرادی که صادرات دام خود را ابتدای سال ۹۷ انجام داده‌اند و اکنون بانک می‌خواهد ارز را برگردانند.

ارز حاصل از صادرات خرج خرید علوفه و پرداخت بدهی بانکی شده است

 وی ادامه داد: صادرکنندگان دام، دام مازاد خود را که در کشور مصرف نمی‌شد صادر و ارز حاصل از آن را صرف خرید علوفه و جبران بدهی‌هایشان به خصوص بدهی‌های بانکی کرده‌اند و این‌طور نیست که با ارز حاصل از صادرات به سود هنگفتی رسیده باشند. این مشمولیت سبب شده این صادرکنندگان با مشکلات زیادی روبه‌رو شوند.

پوریان از مسولان قوه قضائیه خواهان رسیدگی دقیق‌تر به این موضوع شد و گفت: متأسفانه مسئولان این قوه بارها از عنوان صادرکنندگان متخلف استفاده کردند، درصورتی که تولیدکننده و صادرکننده سرباز اقتصادی این کشور هستند؛ تولیدکننده‌ای که با وجود مشکلات فراوانی که وجود دارد، هم باعث اشتغال‌زایی و هم ارزآوری می‌شود و انصاف نیست با چنین اتهاماتی روبه‌رو شود، به‌ویژه صادرکنندگانی که قبل از ابلاغ بخشنامه صادرات انجام داده‌اند و با اقدام نادرست بانک مرکزی مشمول این ابلاغیه شدند.

رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام زنده افزود: از قوه قضائیه می‌خواهیم در این رابطه بررسی بیش‌تری داشته باشد. همچنین از وزارت جهادکشاورزی به عنوان متولی حوزه کشاورزی می‌خواهیم از صادرکنندگان که مشمول این ابلاغیه شده‌اند، حمایت کند تا مشکل حل شود.

پیگیری برای خرید تضمینی مازاد دام سبک

وی در پاسخ به این‌که آیا برای مشکل مازاد دام سنگین چاره‌جویی شد یا خیر، گفت: خرید تضمینی دام در دستور کار است و مقرر شده دامدار دام خود کشتار و منجمد کند و سپس دراختیار شرکت پشتیبانی امور دام قرار دهد. طبیعتاً تمام دامداران این توانایی را ندارند و به همین دلیل زنجیره‌های کوچک در برخی استان‌ها تشکیل شده که به صورت زنجیره‌ای این اتفاق بیفتد و پس از دام سنگین برای دام سبک و گوشت گوسفندی نیز چنین برنامه‌ای خواهیم داشت.

پوریان گفت: کشور ما توانایی تولید و خودکفایی در گوشت را دارد و امیدواریم با برنامه‌ریزی مناسب و حمایت مسئولان بتوانیم به تمام ظرفیت خود دست پیدا کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =