غلامعلی فارغی

رئیس انجمن صنایع طیور ایران درخصوص قیمت نهاده‌های دام و طیور که دو تا سه برابر قیمت مصوب فروخته ‌می‌شود، ‌گفت: دولت به راهکارهای تولیدکنندگان و تشکل‌ها اهمیتی نمی‌دهد، زیرا به فکر منافع ملی، صنفی و مردمی نیست؛ درنتیجه راهکارهای ما تأثیرگذار نخواهد بود.

غلامعلی فارغی در گفت‌وگو با «روستانیوز» بیان کرد: چرا راهکاری نمی‌اندیشند که نظام توزیع اصلاح شود و عوامل وابسته موجب به‌هم ‌ریختگی بازار نشوند.

به گفته او، مشکل دخالت‌های بی‌مورد دولت، بخشنامه‌های خلق‌الساعه و عدم تأمین ارز بهانه دادن به‌دست واردکننده است. این فعال صنعت طیور می‌گوید ما هزینه‌های تحریم‌های داخلی را نیز می‌دهیم.

رئیس انجمن صنایع طیور ایران درمورد توزیع عادلانه نهاده‌ها نیز گفت: راهکاری که به ذهن تشکل‌ها می‌رسد، این است که پشتیبانی امور دام موظف باشد که تمام نیاز تولیدکننده را به انبارهای استانی تحویل دهد و به‌عنوان یک شرکت ۱۰۰درصد دولتی با واردکنندگان طرف حساب شود. در این صورت می‌توان جلوی مقداری از فساد را گرفت، به‌شرطی که امضای طلایی در دست شرکت پشتیبانی امور دام یا معاونت‌های امور دام نباشد و یک سیستم نظام‌مند سامانه‌ای دقیق بر امور نظارت کند. همچنین باید وزارتخانه‌های صمت، جهاد کشاورزی، اطلاعات و سازمان بازرسی تنها در فرآیند توزیع نظارت داشته باشند تا تخلفی صورت نگیرد، در این صورت سیستم کار خود را به‌درستی انجام می‌دهد.

او در ادامه گفت: اگر امضای طلایی را از وزارت جهاد کشاورزی بگیرند و به دست دیگری بدهند، مشکل حل نمی‌شود. در جهانی که سیستم‌های نرم‌افزاری بسیار شفاف و روشنی وجود دارد و دخالت مردم را به حداقل می‌رساند، باید از این ابزارها استفاده کنیم تا امضاهای طلایی موجب ایجاد رانت برای افراد نشود.

فارغی معتقد است سامانه بازارگاه نقص‌های زیادی داردکه اگر این نقص‌ها رفع شود، می‌توان به این سامانه اعتماد کرد. اکنون زیرساخت‌های این سامانه ضعیف است و پاسخگوی نیاز ما نیست. سامانه بازارگاه و سامانه سماصط باید به یکدیگر وصل شوند؛ در این صورت سامانه‌ای قابل‌کنترل خواهند شد، به‌شرطی که هیچ‌کدام از این سامانه‌ها در دست دولت نباشد؛ زیرا دولت از شفاف‌سازی اطلاعات می‌ترسد، اما می‌توان به بخش خصوصی فشار آورد که اطلاعات را شفاف ارائه دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =