غار

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: شهر فیروزه به عنوان شهر ملی صنایع دستی در رشته فیروزه انتخاب شد.

به گزارش روستانیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، ابوالفضل مکرمی‌فر گفت: شهر فیروزه به عنوان شهر ملی صنایع دستی در رشته فیروزه انتخاب شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به حضور مدیرکل و سایر دستگاه‌های مرتبط استان و شهرستان اعم از فرماندار و نمایندگان در جلسه شورای انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی، اظهار کرد: اعضای شورا پس از بررسی پرونده‌ها و ارزیابی شاخص‌ها از نظر ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و شاخص‌های تعیین شده، به هر یک از شهرها و روستاهای مطرح شده امتیاز می‌دهند و در نهایت مناطقی که حدنصاب را کسب کنند برای ثبت ملی انتخاب می‌شوند.

وی افزود: شهر فیروزه شرایط ویژه‌ای در صنایع دستی در رشته فیروزه دارد، ظرفیت تولید فیروزه در این شهر به ازای هر فرد به طور میانگین سالانه ۱۵ تا ۲۰ کیلو سنگ فیروزه است و برداشت سنگ فیروزه از معدن نیز به طور میانگین سالانه ۴۰ تا ۵۰ تن است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه سالانه از هر تن سنگ ۱۴ کیلوگرم سنگ خالص فیروزه به دست می‌آید و در ضعیف‌ترین حالت این نسبت یک به ۱۰ است یعنی از ۱۰ تن سنگ یک تن سنگ خالص فیروزه استحصال می‌شود، بیان کرد: در شهر فیروزه، ۲۰ کارگاه درون شهری، ۵۰ کارگاه خانگی شهری، ۱۵۰ کارگاه روستایی و هزار کارگاه خانگی روستایی فعال است.

مکرمی‌فر بیان کرد: ۱۵۰ نفر در این شهرستان جزو پیشکسوتان این رشته هستند و ۲ هزار و ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۲۲ هزار و ۱۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم در این زمینه اشتغال دارند که ۸۰ درصد اشتغال در بخش مرکزی شهرستان فیروزه شامل ۳۴ روستا در حوزه فیروزه می‌شود. همچنین در شهرستان نیشابور نیز بیش از یک هزار نفر در رشته تراش و فروش فیروزه مشغول کار هستند.

وی با اشاره به اینکه شهر فیروزه ظرفیت‌های بسیار دارد و به همین دلیل به عنوان شهر ملی صنایع دستی ایران انتخاب شده است، گفت: ۱۴۰ کارگر در معدن فیروزه مشغول کار هستند و تونل اصلی این معدن به طول دو کیلومتر و تونل‌های فرعی آن به طول حدود ۵۰ کیلومتر است که ظرفیت‌های گردشگری نیز محسوب می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =