رنبور

یک تولیدکننده عسل مدعی شد که اداره منابع طبیعی نه تنها برای زنبورداران هیچ امکاناتی را فراهم نمی‌کند، بلکه برای ورود آنان به جنگل موانعی ایجاد کرده که سبب شده فرد زنبوردار با هزینه شخصی راه خود را برای ورود به جنگل باز کند.

 مجتبی ایزدی، زنبوردار شهرستان نور، با اشاره به این‌که در ایران بسیاری از مسائل هنوز به صورت کارشناسی شده جا نیفتاده است، تصریح کرد: در کانادا یکی از بیش‌ترین درآمد دولت بابت اجاره‌ای است که باغدار‌ها به زنبورداران می‌دهند، اما در ایران این امر به صورت کاملاً معکوس است؛ اداره منابع طبیعی نه تنها برای آن‌ها هیچ امکاناتی را فراهم نمی‌کند، بلکه برای ورود زنبورداران به جنگل موانع ایجاد می‌کند. وی افزود: در صورتی که ثابت‌شده اگر زنبور عسل از چرخه زیستی حذف شود، کره زمین فقط چند دهه سرسبزی خودرا حفظ می‌کند، چون گیاهان اساسی دوپایه و به صورت نر و ماده و از دو درخت مجزا هستند و این عملیات گرده‌افشانی و ادامه نسل را فقط زنبور عسل انجام می‌دهد. ایزدی یادآور شد: زنبورداران در آن بازه زمانی که در جنگل حضور دارند، حافظ و نگهبان جنگل هستند و حمایت مسئولان و اداره‌ها با این صنعتی محروم است، باعث رشد هرچه بیش‌تر آن می‌شود.

بیش‌تر زنبورداران هنوز استحصال عسل را به شیوه سنتی انجام می‌دهند

وی با بیان این‌که بیش‌تر زنبورداران هنوز استحصال عسل را به شیوه سنتی انجام می‌دهند، افزود: در پروسه زمانی سه تا چهار ماهه که زنبوردار کار می‌کند، می‌تواند با بهره‌برداری و استفاده از شیوه‌های جدید، عسل را کیلویی 80 هزار تومان، ژل رویال را کیلویی 11 میلیون تومان، گرده گل را کیلویی 250 و بره موم را کیلویی 150 هزار تومان به فروش برساند که از نظر ارزش ریالی می‌تواند درآمد بسیار بالایی داشته باشد. وی با بیان این‌که بیش‌ترین برداشت محصول به جهت تولید عسل طبیعی و دارویی حدود 800 کیلو در سال است، یادآور شد: اگر بخواهیم عسل تغذیه‌ای تولید کنیم، حداقل باید سالانه پنج تن برداشت داشته باشیم. در سه مرحله، محصول نهایی عسل برداشت می‌شود. در مرحله نخست، عسل مرکبات در باغ های تنکابن و سپس در جنگل‌های سد الیمالات عسل‌های جنگلی و در مرحله سوم از ارتفاعات سیو سنگ بلده، عسل‌های گیاهی و چهل گیاه را برداشت می‌کنیم.

کاهش کیفیت 70 درصدی در عسل‌های تغذیه‌ای

این تولید‌کننده در ادامه از تفاوت عسل طبیعی و عسل تغذیه‌ای سخن گفت و یادآورشد: در برداشت عسل تغذیه‌ای، کندو به عنوان یک خط تولید محسوب می‌شود که مواد اولیه و شکر به آن وارد شده و از آن سمت عسل از آن برداشت می‌شود، اما کیفیت عسل در این نوع تقریباً 70 درصد کاهش پیدا می‌کند.

شرایط اقلیمی یکی از دلایل کاهش محصول

وی شرایط اقلیمی را یکی از علل کاهش برداشت محصول دانست و افزود: در دهه 60 جهت برداشت محصول در خرداد ماه اقدام می‌شد، اما اکنون به خاطر تغییر اقلیم در فروردین این کار صورت می‌گیرد. این زنبوردار افزود: اصلاح نژاد، نبود مدیریت، نبود به موقع داده‌های صنعتی و عدم مسئولیت‌پذیری در توزیع داروها برای درمان بیماری زنبورها از دیگر عوامل تأثیرگذار در کاهش برداشت محصول عسل است. وی اظهار کرد: اکثر مردم ایران عسل‌های طبیعی را در صحراها و خرابه‌ها و از زنبوردارها و همچنین بقالی‌های قدیمی تهیه می‌کنند و کم‌تر پیش می‌آید که عسل را در بسته‌بندی، شکیل و در سوپر مارکت‌های لوکس خریداری کنند.

کشف عسل تقلبی در یکی از شهرستان‌های مازندران

ایزدی با اشاره به این‌که شهرستان نور دارای تعاونی زنبورداران کوه نور است، تصریح کرد: یکی از وظایف ذاتی تعاونی، پیگیری و کشف عسل‌های تقلبی است، در این راستا یکی از تعاونی‌های استان مازندران توانست باندی را که عسل تقلبی می‌ساختند، شناسایی و به مراجع قضایی معرفی کند؛ شهرستان نور با 750 عضو هم باید در این راستا اقدامات جدی انجام دهد.

مهجوریت صنف زنبورداری

این تولیدکننده با بیان این‌که در ایران صنف زنبورداری به رسمیت شناخته نمی‌شود و اصلاً ردیف بودجه‌ای برای آن تعریف نشده است، افزود: کارشناسی که باید پاسخگوی زنبورداران باشد، باید جوابگوی مرغدارها و چهارپایان سنگین و سبک هم باشد و این در حالی است که در شهرستان نور به اندازه انگشتان دست، فردی که به شکل صنعتی کار کند نداریم و همه به شکل نیمه‌صنعتی در حال فعالیت هستند و به همین دلیل این صنعت به چشم نمی‌آید.

زنبورداری بدون ردیف بودجه

وی نبود ردیف بودجه‌ای برای صنعت زنبورداری را مهم‌ترین مشکل و معضل دانست و افزود: زنبورداری جزو مشاغل سخت است، اما به دلیل نبود ردیف بودجه، بیمه‌ای به زنبورداران تعلق نمی‌گیرد و این بی‌توجهی باعث شده تا کسانی که متولیان اصلی این صنف هستند، درباره دارو و حمایت داده‌های تولید، مسئولیت‌پذیر و پاسخگوی مستقیم نباشند. ایزدی یکی دیگر از مشکلات زنبورداران را در کوچ هر ساله دانست و افزود: ما تنها تعاونی در سطح کشور هستیم که منطقه‌ای را به عنوان قرنطینه داراست و استان‌های دیگر باید با اجازه ما در این منطقه ورود پیدا کنند. وی با اشاره به این‌که نسل سوم زنبوردار در خانواده است و حدود 30 سال مشغول به فعالیت در این حرفه است، اظهار کرد: زنبورداری شغل خانوادگی ما بوده و چون در کنارش نیش زنبور را به همراه دارد، حتماً باید علاقه وجود داشته باشد. علاقه بسیار زیاد باعث شد تا علاوه بر تحصیل در رشته مدیریت برنامه‌ریزی آموزشی در سال 88 در رشته کاردانی پرورش زنبورعسل تحصیل کنم. این زنبوردار با اشاره به این‌که عموم مردم از محصولات زنبور فقط عسل را می‌شناسند، تصریح کرد: گرده گل، ژل رویال و بره موم از دیگر فرآورده‌های زنبور عسل به شمار می‌رود که هرکدام خاصیت دارویی و فواید پزشکی ویژه‌ای دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =