محمد رشیدی

عضو کمیسیون کشاورزی با بیان این جمله که «بیمه محصولات کشاورزی برای کشور حادثه‌خیزی همچون ایران اهمیتی بسیار دارد»،  گفت: در کشاورزی ما با متغیرهای مختلف طبیعی سروکار داریم. سرما، گرما و سیل و... بر روند تولید محصولات تأثیر مستقیم دارند و از این‌رو بیمه می‌تواند نقشی مؤثر در ترغیب کشاورزان برای کشت محصولات مختلف داشته باشد.

محمد رشیدی در گفت‌وگو با «روستانیوز» افزود: کشاورزان ما قشر زحمتکش و سخت‌کوشی هستند باید به گونه‌ای عمل شود که حداقل آسیب را ببینند. زمان بروز خسارت‌ها کشاورزان باید احساس کنند پشتوانه‌ای خوب دارند و این‌گونه حس اعتماد آن‌ها تقویت شود.

وی با بیان این جمله که «آنچه در کشاورزی مهم است، بحث ترویج  است»،  افزود: یک مشکل ما گسترش بیمه است؛ در بحث الگوی کشت، سیستم‌های آبیاری، مکانیزاسیون و... نیازمند ترویج بیش‌تر است.

رشیدی ادامه داد: البته در بعضی نقاط کشور پیشرفت‌های خوبی در این زمینه‌ها داشته‌ایم، اما بخشی از کشاورزی ما با اصول ترویج بیگانه است و به صورت جدی در این زمینه کار نشده است. بخش ترویج بیمه کشاورزی  هم که جای خود دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که «شاهد ارائه خدمات بیمه صندوق کشاورزی روی سامانه‌ای دیجیتالی هستیم که توانسته است شفافیت را به این حوزه وارد کند و کلیه خدمات بر بستر دیجیتال با کمک تکنولوژی‌های روز به مخاطب عرضه شود، آیا شما این ظهور و بروز تکنولوژی در موضوع خدمات بیمه‌ای را مثبت ارزیابی می‌کنید»، توضیح داد: وقتی قرار بر حمایت از کشاورزان است، تسهیل و اطلاع‌رسانی در این امر بسیار مهم است. وجود سامانه بیمه کشاورزی که در دسترس و شفاف باشد، در اعتمادسازی و ترغیب کشاورزان مؤثر است؛ البته مراکز این خدمات در تعامل با کشاورزان باید آن‌ها را با مزایای این سیستم آشنا کنند. وی ادامه داد: همچنین باید بسترهای لازم برای بهره‌مندی همه کشاورزان فراهم شود. بنابراین با ترویج دقیق آنچه در این مدیریت شیشه‌ای شکل گرفته است با شفافیتی که به همراه دارد، موجب گسترش استفاده از بیمه‌ها خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که «بودجه سال ۹۹ در زمینه صندوق بیمه کشاورزی محدود است و همین امر نگرانی از عدم تحقق برنامه‌های تعیین‌شده در این مسیر را ایجاد کرده. به نظر شما، نمایندگان چه کمکی برای رفع این دغدغه‌ها می‌توانند انجام دهند یا راهی برای اصلاح بودجه وجود دارد»، خاطرنشان کرد: بودجه در مجلس قبل نهایی شد و ما در آن دخیل نبودیم. درحقیقت این میزان بودجه تعیینی محدود است و پاسخ‌گو نیست. هرچند امیدواریم نیازی به استفاده از این بودجه نباشد و محصولات کشاورزی از آفت‌ها و بلایای مختلف حفظ شوند. اما واقعیت این است در شرایط اقلیمی ایران که با انواع حادثه‌ها درگیر هستیم، این بودجه کافی نیست. در سال آینده کمک می‌کنیم بودجه مناسبی برای بیمه کشاورزان تعیین شود به هرحال، ما به دلیل تحریم‌ها با محدودیت‌هایی مواجهه هستیم و نیاز داریم امنیت غذایی کشور را حفظ کنیم و این امر یک اولویت مهم است.

رشیدی در پایان تأکید کرد: در کمیسیون به طور جدی ما پیگیر حمایت از جهش تولید در کشاورزی و حمایت از کشاورزان هستیم تا سرمایه‌ها را به این سمت هدایت کنیم و با افزایش تولید، امنیت غذایی را حفظ کنیم.

گزارش از فهیمه تماشایی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =