محمد علی‌پور

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ترویج بیمه کشاورزی را یکی از اولویت‌های نمایندگان دانست و گفت: کشاورزان با نمایندگان حوزه‌های خود ارتباط مستقیم دارند و روال بر این است که کشاورزان زمان بروز حادثه از نمایندگان خود در مجلس طلب یاری می‌کنند و ما کاملاً در جریان حال ‌و روز این کشاورزان هستیم. وقتی بلایی طبیعی حادث می‌شود و محصولات یک منطقه خسارت می‌بیند، آن که در دسترس کشاورزان است، نماینده مجلس است.

 محمد علی‌پور در گفتوگو با «روستانیوز» افزود: بنابراین دغدغه حمایت از کشاورزان جزو اولویتهای ما و وجود بیمه فراگیر یک الزام است.

علی‌پور همچنین با بیان این جمله که حتی تعلل در پرداخت خسارتها نیز قابلقبول نیست و فرار از مسئولیت است، گفت: نباید فراموش کرد که زمان بروز حادثه همه دارایی و معیشت کشاورز به خطر میافتد و محصول یک سالش از بین میرود. ازاین‌رو شرایط استفاده از بیمه کشاورزی باید تسهیل شود. پرداخت خسارت‌ها باید در سریع‌ترین زمان باشد تا کشاورزان به بیمه ترغیب شوند. باید برای جذب سرمایه در بخش کشاورزی و حفظ امنیت غذایی تضمینهای لازم را ایجاد کنیم.

این نماینده مجلس در ادامه با بیان این جمله که متأسفانه همچنان شاهد نگاه به واردات در میان مسئولان هستیم که همین امر مانع خودکفایی و اجرای طرحهای حمایتی میشود، ادامه داد: البته تنها تضمین بیمه نیست و تضمین خرید محصولات کشاورزی با قیمت مناسب خود مشوق خوبی برای رونق تولید در این حوزه است. پرداخت وامهای قرضالحسنه و کمسود کمک دیگری است که میتواند امنیت غذایی کشور را تأمین کند.

وی در پاسخ به این سوال که بودجه فعلی صندوق بیمه کشاورزی به دوهزار میلیارد و ١٥٠ میلیون تومان محدود است، آیا با این منابع محدود میشود کاری از پیش برد، توضیح داد: البته دولت منابع محدودی دارد. برای ترویج بیمه محصولات کشاورزی باید حتیالمقدور به پوششهای حمایتی رو بیاوریم و در حد نیاز هم از دولت بخواهیم بودجه را افزایش دهد.

علی‌پور در پاسخ به این سوال که سامانه جامع بیمه کشاورزی چه تأثیری در استقبال کشاورزان از بیمه کشاورزی خواهد داشت، گفت: جامعه رو به پیشرفت است و کشاورزان هم ناچارند خود را با فناوریهای جدید وفق دهند. سامانه جامع بیمه کشاورزی کمک مناسبی برای دور شدن از اعمال سلیقه فردی و بروز خطای انسانی است و همین امر سرعت و کیفیت دسترسی به خدمات را افزایش میدهد که در درازمدت باعث رغبت کشاورزان برای استفاده از این خدمات خواهد شد. باید به‌سمت ماشینی‌شدن حرکت کرد، هرچند همچنان به حضور کارشناسان برای ارزیابی و بررسی خسارات نیازمندیم، اما سیستماتیک‌شدن کار کیفیت خدمات را افزایش می‌دهد.

وی همچنین تأکید کرد: مطمئناً بیمه میتواند در مدیریت ریسک مفید باشد و در گسترش تولیدات کشاورزی نقش حمایتی داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =