کد خبر: 7602
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
چوب

در حالی که قطع درختان به دلیل صدمات جبران ناپذیر آن محدودیت قانونی دارد، در روستاهای اردبیل قطع و فروش درخت به منبع جدید درآمدی تبدیل شده است.

به گزارش روستانیوز به نقل از مهر، در جاده‌های اردبیل جسد درختانی که پشت نیسان‌ها و کامیون‌ها تلنبار شده است، به کرّات مشاهده می‌شود. این تصویر در یک سال اخیر با افزایش همراه است اما داستان پشت پرده آن تأسف بار بوده و گویای ضعف‌های عمده قانون در حمایت از محیط زیست است.

 این درختان عمدتاً صنوبر و بید هستند که در مزارع و باغات و اراضی کشاورزان کاشته شده و با قیمت‌های قابل توجه بریده و به فروش می‌رسد. آن هم در وضعیتی که اردبیل چندان در برخورداری از عرصه‌های جنگلی و فضای سبز وضعیت مطلوبی ندارد.

نه تنها این موضوع نگرانی دوستداران محیط زیست را برانگیخته بلکه به دلیل خلأ قانونی و بی‌توجهی نهادهای مسئول همچنان تداوم دارد. فروش یک تنه به قیمت یک میلیون تومان در روستاهای اردبیل به ویژه روستاهای سرعین متداول شده است.

یکی از روستاییان در این خصوص گفت: مشکلات اقتصادی باعث شده برخی درختان باغات خود را بفروشند. وی که نخواست نامی از وی برده شود، تصریح کرد: هر درخت صنوبر را می‌توان به یک میلیون تومان فروخت و اگر کسی بتواند فقط ۱۰ تنه بفروشد، ۱۰ میلیون تومان رقم قابل توجهی است.

روستاییان حاضر به فروش درخت هستند و ما هم هیچ منع قانونی در حمل و نقل نداریم و تنها حمل و نقل درختان جنگلی منع قانونی دارد

این روستایی تصریح کرد: تنه‌های درخت در یکی از کارخانه‌های اردبیل مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای این کارخانه تأمین درخت از خود استان به صرفه‌تر است، به همین دلیل روستاییان نیز راغب به فروش هستند.

یک راننده نیسان که چوب حمل می‌کند نیز در این خصوص گفت: روستاییان حاضر به فروش درخت هستند و ما هم هیچ منع قانونی در حمل و نقل نداریم و تنها حمل و نقل درختان جنگلی منع قانونی دارد و این درختان به دلیل این‌که جنگلی نیستند منع قانونی نداشته و حمل می‌شوند.

وی یکی از کارخانه‌های اردبیل را مقصد تحویل درختان عنوان کرد و گفت: بخشی از تنه‌ها هم از استان خارج شده و به سایر مناطق ارسال می‌شود.

منابع طبیعی نمی‌تواند در فروش درخت دخالت کند

اما در پاسخ به وضعیت بغرنج به وجود آمده و باب شدن قطع و فروش درختان در روستاها، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: ما عملاً نمی‌توانیم دخالت کنیم.

شهامت هدایت با بیان اینکه وقتی کسی در باغ و مزرعه خود درختی می‌کارد، اختیاردار محصول خود است، در اظهارات قابل توجهی اضافه کرد: مثل اینکه کسی سیب زمینی بکارد که در این صورت اختیاردار محصول خودش است و ما نمی‌توانیم ایراد بگیریم.

وی تاکید کرد: قطع درختان فقط در بخش درختان جنگلی محدودیت قانونی دارد، اگر موردی در جاده‌ها مشاهده شود، خودرو متوقف و تمامی چوب حمل شده ثبت و ضبط می‌شود اما اینکه روستاییان درخت قطع کنند به حوزه کاری ما ارتباطی ندارد و جزو منابع طبیعی محسوب نمی‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان معتقد است صنوبر یا بید جزو درختان جنگلی نیست و در حوزه محدودیت‌های قطع درختان جنگلی هم قرار نمی‌گیرد.

وی همچنین با پذیرش انتقال بخشی از تنه‌ها به یکی از کارخانه‌های اردبیل گفت: این کارخانه از استان‌های دیگر نیز چوب خود را تأمین می‌کند.

منابع طبیعی: فقط قطع گونه درختی برای ما اهمیت دارد

هدایت به برخورد با برخی قاچاقچیان چوب اشاره و تاکید کرد: به صورت ۲۴ ساعته گشت زنی ما برقرار است و گاهی بار چوب قاچاق نیز ضبط می‌شود.

وی با بیان اینکه بخشی از چوب‌های قاچاق، در مسیر اردبیل به سایر استان‌ها انتقال داده می‌شود و بخشی نیز در خود استان مصرف می‌شود، تاکید کرد: به هیچ عنوان اجازه فروش و انتقال گونه‌های جنگلی را نمی‌دهیم.

هر چند سرنوشت چوب‌های ضبط شده نامشخص است، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تصریح کرد: به جرأت می‌توانم بگویم قطع گونه‌های جنگلی در استان نداریم و گونه‌های جنگلی استان به دلیل اینکه ارتفاع و قطر اندکی دارند، چندان مورد توجه قاچاقچیان نیستند.

به گفته هدایت حتی در صورتی که گونه جنگلی استانی دیگر قطع و حمل شده باشد، در داخل محدوده استان متوقف و بار آن ضبط می‌شود.

این اظهارات در حالی است که خلأ قانونی موجب شده تا روستاییان یکی از لطمات جبران ناپذیر به محیط زیست استان را تحمیل کنند.

گونه بومی در خلأ قانونی نابود می‌شود

مطابق اظهارات عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی، صنوبر یکی از گونه‌های بومی استان اردبیل است که قطع درختان آن می‌تواند این گونه را به نابودی بکشاند.

کیومرث سفیدی تصریح کرد: قیمت چوب، نازل‌ترین ارزش یک درخت محسوب می‌شود و تأثیر درختان در سالم سازی هوا، حفظ خاک و حفظ آب‌های زیرزمینی هیچ قیمت ریالی ندارد.

وی با بیان این‌که محدودیت قطع درختان در شمال کشور موجب شده تا قطع درخت و تأمین چوب در اردبیل افزایش یابد، افزود: این در حالی است که صنوبر نیز مانند سایر گونه‌ها با بی‌احتیاطی و قطع مکرر نابود می‌شود و این در حالی است که این گونه، بومی استان است.

اکولوژیست و عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی تصریح کرد: در آینده نزدیک اثرات سو قطع درختان در روستاها بر روی محیط زیست قابل مشاهده خواهد بود و انتظار می‌رود نهادهای اجرایی ضوابط مناسبی برای ممانعت از تداوم این وضع تعریف کنند.

روزانه کمر تعداد قابل توجهی از درختان بی‌زبان در روستاهای اردبیل می‌شکند تا درآمدی برای یک روستایی و ماده اولیه‌ای برای یک کارخانه دار فراهم شود اما فعالان محیط زیست نگران عواقب بی‌بازگشت آن برای نسل‌های آینده هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =