کد خبر: 7600
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
بیمه کشاورزی

بیش از ۹۶ درصد از جمعیت قم، شهرنشین بوده و قم دارای ۲۰۰۰ نفر عشایر است و درصد پایینی از جمعیت این استان، در روستاها زندگی می‌کنند، در حالی که بالغ بر ۲۳۰ روستا در قم قابل سکنه بوده و زندگی و اشتغال در آن امکان پذیر است.

به گزارش روستانیوز به نقل از تسنیم، به‌نظر می‌رسد اگر مسئولان در سطح استان قم با توجه به ظرفیت‌های اشتغال و تامین مسکن و بیمه در روستاها، دست به تلاشی مضاعف بزنند، در چند سال آینده جمعیت بیشتری در بافت روستائی در سطح استان قم ساکن می‌شوند و آبادانی بیشتر یکایک روستاهای قابل سکونت، رقم می‌خورد.

افزایش مشکلات شهرنشینی در سالهای اخیر و به ویژه با توجه به تبعات اقتصادی شیوع کرونا در افزایش بیکاری و وضعیت گرانی مسکن و دشواری‌های اجاره‌نشینی در مناطق مختلف شهر قم، یک موضوع مهم و قابل تاملی را مورد تاکید قرار داد و آن جذب جمعیت به بافت روستایی برای رهایی از مشکلات زندگی شهری است.

علی رحیمی در گفتگو با خبرنگار تسنیم، پیرامون ضرروت توجه مسئولان به جذب جمعیت روستایی و رشد اقتصادی و آبادانی روستائیان در جلوگیری از مهاجرت به شهر اظهار داشت: بیمه روستائی و عشایری، یکی از ابزارهای مهم در حفظ سرمایه و آرامش خاطر در کشاورزی و دامداری و توسعه فعالیت‌های اقتصادی در دل روستاهاست.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر قم افزود: اشتغال و بیمه، پشتوانه‌‌ای مهم در امنیت اقتصادی و جذب جمعیت روستائیان در قم است، از این رو باید سیاست‌های حمایتی بتواند انگیزه لازم را برای بازگشت به روستا و پرداختن به فعالیت‌های اقتصادی به ویژه برای جوانان فراهم کند.

وی تصریح کرد: صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر قم زیر مجموعه وزارت تعاون و کار و رفاه اجتماعی، گامی موثر در حمایت از این اقشار در استفاده از خدمات بیمه‌ای است.

رحیمی بیان کرد: باید بتوان در جهت ترغیب روستائیان در جهت استفاده از خدمات بیمه، به اطلاع رسانی مستمر و وسیع پرداخت تا تولیدکنندگان در عرصه کشاورزی و دامداری در روستاها، بتوانند تحت پوشش خدمات قرار بگیرند و ضریب پوشش بیمه اجتماعی در جامعه هدف افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان تاثیر زیادی بر کاهش مهاجرت و حاشیه‌نشینی در شهرها دارد و باید از موثرترین ابزار در فرهنگ سازی میان قشر زحمت کش روستایی و عشایری استفاده کرد.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر قم پیرامون شرایط ثبت نام در این صندوق عنوان کرد: روستاییان و خانوارهای ساکن در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر دارای اشتغال روستایی با معرفی نامه و تاییدیه از سوی دهیاری و بخشداری مرتبط با اسکان در روستا می‌توانند برای عضویت در این صندوق اقدام کنند.

وی افزود: کشاورزان و روستاییان و عشایر و افراد دارای اشتغال روستایی برای ثبت نام در این صندوق باید در سنین بین ١٨ تا ۵۰ سال باشند، کشاورزانی که در محدوده شهر اراضی زیرکشت دارند و یا ساکن روستا نیستند، اما در روستا مشغول به تولید محصولات کشاورزی هستند نیز با اخذ تائیدیه از جهاد کشاورزی می‌توانند از خدمات صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر قم بهره‌مند شوند.

رحیمی همچنین اظهار داشت: افراد غیر ساکن در روستا همچون رانندگان حمل بار و مسافربری برون شهری و یا ساکنین شهرهای زیر ۲۰هزار خانوار نیز می‌توانند به عضویت این صندوق دربیایند، همچنین قالیبافان با ارائه تاییدیه از اتحادیه قالیبافان و شاغلان صنایع دستی، زنبورداران و دامداران با پرداخت حق بیمه می توانند خود را در این صندوق، بیمه کنند.

وی تصریح کرد: پرداخت حق بیمه در این صندوق با حمایت دولت انجام می‌شود و یک سوم حق بیمه توسط فرد بیمه شده و دو سوم حق بیمه توسط دولت قابل پرداخت است، ضمن اینکه حداقل حق بیمه ۲۳۰ هزار تومان و حداکثر آن ۸۴۰ هزار تومان است و به صورت سالیانه دریافت می‌شود.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر استان قم گفت: در حال حاضر در قم، ۱۸ هزار و ۸۲۸ نفر جامعه هدف روستایی و کشاورزی هستند که در این میان ۵۱ درصد آنها شامل ۹ هزار و ۶۲۶ نفر از جمعیت قم تحت پوشش بیمه کشاورزی و روستایی قرار دارند.

وی عنوان کرد: انتقال سابقه بین بیمه تامین اجتماعی و صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستائیان و عشایر امکان پذیر است و افراد می‌توانند با اسکان در روستا و اشتغال به امر کشاورزی و یا پرداختن به مشاغل روستایی از این بیمه استفاده کنند.

رحیمی بیان کرد: قم فاقد جمعیت عشایری تحت بیمه این صندوق است اما امکان بیمه شدن برای عشایر در این استان وجود دارد که با ارائه تائیدیه، عضو صندوق بیمه می‌شوند.

وی تصریح کرد: رانندگان حمل بار و مسافر برون شهری که ساکن روستا و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر باشند نیز می توانند با داشتن کارت هوشمند تحت بیمه روستایی قرار بگیرند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر استان قم گفت: این صندوق در پرداخت مستمری نسبت به بازنشستگان و از کارافتادگان و مستمری بازماندگان تعهد دارد که افراد در کارافتادگی ناشی از کار و یا غیرکار یک سال بعد از پرداخت بیمه می‌تواند مشمول مستمری شوند، در حال حاضر ۷۰ خانوار از بیمه روستایی و کشاورزی از کارافتادگی استفاده می‌کنند که با تائید کمسیون‌های پزشکی، مشمول آن شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در مستمری بازماندگان نیز بیمه شدگانی که یک سال پرداخت بیمه داشته باشند و فوت کرده‌اند، افراد تحت تکفل آنها شامل دختر مجرد و همسر و پسر زیر ۱۸ سال می‌توانند از مستمری بهره‌مند شوند.

رحیمی در خصوص شرایط بازنشستگی نیز توضیح داد: برای حقوق بازنشستگی نیاز به ۱۵ سال سابقه با ۶۵ سال سن است و پرداخت مستمری از طریق فرمولی مطابق با روزهای پرداختی و سنوات انجام می‌شود، در قم ۴۴۶ نفر از مستمری بازنشستگی برخوردارند که تعدادی از این‌ها با ۱۰ سال سابقه کار و ۷۰ سال سن، شامل بازنشستگی پیش از موعد شده‌اند.

احداث نواحی صنعتی، ظرفیتی مهم در توسعه اشتغال ویژه اهالی روستاهاست

محمود سیجانی رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت قم نیز پیرامون توجه روزافزون به اشتغال روستایی در جهت رون رفت از مشکلات اقتصادی موجود بیان کرد: اشتغال روستایی، از جمله پتانسیل‌های مهم اقتصادی است که در سالهای اخیر اعتبارات خوبی در جهت گرایش روستائیان به اشتغال در داخل روستا و یا حتی اشتغال خانگی تخصیص یافته است.

وی تصریح کرد: احداث نواحی صنعتی، ظرفیتی مهم در توسعه اشتغال ویژه اهالی روستاها به ویژه جوانان است، آن چه موجب می‌شود تا مردم از روستا به سمت شهر مهاجرت کنند، یافتن شغلی مناسب در شهر با درآمد بالاتر است، در حالی که مشکلات شهرنشینی، هزینه‌های بسیار سنگین‌تری را به افراد تحمیل می‌کند و باید مسئولان مشکلات روستائیان را در مسیر ایجاد اشتغال مناسب و ماندن در روستا رفع کنند.

سیجانی گفت: شیوع کرونا، بسیاری از اصناف تولیدی و توزیعی در استان را دستخوش خسارات مالی کرد، اما مشاغلی مانند کشاورزی و دامداری متحمل خسارات کمتری شدند و اگر حمایت‌های لازم از طرق مسئولان اتخاذ شود، در اشتغال روستایی و جذب جمعیت به بافت روستایی در سطح استان، موفقیت‌های خوبی به دست می‌آید.

وی اظهار داشت: احداث نواحی صنعتی، ظرفیتی مهم در توسعه اشتغال ویژه اهالی روستاهاست، در سالهای اخیر اقدامات خوبی در توسعه نواحی صنعتی در مجاورت روستاها با در نظر گرفتن عدم آلایندگی و به دور از مزاحمت صورت گرفته است و جوانان زیادی از روستاها در این نواحی صنعتی مشغول به کار شده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =