جعفر قادری

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تأکید بر اهمیت توجه به گسترش بیمه کشاورزی اظهار داشت: ویژگی فعالیت در بخش کشاورزی فعالیت توأم با ریسک است و وقتی که ریسک سرمایه‌گذاری پایین بیاید، ورود سرمایه و سرمایه‌گذار تسهیل خواهد شد، این درحالی است ‌که ریسک بالای بخش کشاورزی سبب دور شدن سرمایه از این بازار شده است، ولی بیمه این فرصت را فراهم می‌کند تا با کاهش ریسک فعالیت در حوزه کشاورزی با توسعه در این بخش مواجه شویم.

جعفر قادری در ادامه بر ضرورت اجباری‌شدن بیمه محصولات کشاورزی نیز تأکید کرد و به « روستانیوز » گفت: باید به‌صورتی عمل شود که کشاورز ملزم به استفاده از بیمه کشاورزی شود. همان‌گونه که ما استفاده از بیمه شخص ثالث را اجباری کردیم، باید بیمه محصولات کشاورزی را نیز اجباری کنیم.

این دکترای اقتصاد افزود: به‌هرحال بلایای طبیعی چون سیل، خشک‌سالی و... در همه نقاط کشور رخ می‌دهد و نمی‌توان گفت مثلاً چون منطقه من امن است، پس از خدمات بیمه استفاده نکنم. به همین دلیل نیازمند حمایت جدی از گسترش بیمه کشاورزی هستیم. ما نسبت به سرنوشت و توانمندی اقتصادی کشاورزان مسئولیم و باید ریسک فعالیت در این بخش را کاهش دهیم تا بیمه محصولات کشاورزی با ورود به‌موقع خود بتواند در زمان بروز حادثه خسارت کشاورزان را بپردازد.

قادری در پاسخ به این سوال که بودجه پیش‌بینی‌شده برای صندوق بیمه به‌میزانی نیست که بتواند پاسخگوی نیاز بخش کشاورزی باشد و کمبود بودجه ممکن است خود به چالشی جدی در این عرصه تبدیل شود، آیا حل این مشکل و حمایت از بیمه کشاورزی دغدغه نمایندگان مجلس یازدهم خواهد بود و به‌طور کلی راهکاری برای حل این معضل وجود دارد، گفت: باید از ظرفیت‌های موجود استفاده کرد تا کسری بودجه در این بخش رفع شود. به‌هرحال حمایت از بخش کشاورزی همیشه دغدغه دولت‌ها بوده است و این بخش از یارانه‌های دولتی بهره‌مند می‌شده است. انتظار می‌رود این نگاه حمایتی همچنان ادامه داشته باشد، زیرا اگر مدیریت درست و دقیقی انجام نشود، با کاهش سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و کاهش تولید مواجه خواهیم شد.

این نماینده مجلس با استقبال از به‌کارگیری بستر دیجیتال برای گسترش خدمات بیمه کشاورزی، ورود فناوری‌های نوین و تکنولوژی‌های جدید به عرصه کشاورزی را مثبت ارزیابی کرد و ایجاد سامانه جامع بیمه کشاورزی را فرصتی برای بهبود خدمات دانست و گفت: برای رفع خلأهای موجود در این زمینه، به‌خصوص نبود اطلاعات کافی میان کشاورزان برای استفاده از خدمات الکترونیک و فضای مجازی، باید از فارغ‌التحصیلان رشته‌های دانشگاهی در بخش کشاورزی استفاده کرد. حضور این افراد در کنار اشتغال‌زایی می‌تواند مشکلات کشاورزان در برقراری ارتباط با این‌گونه خدمات را رفع کند. کشاورزان باید با شرایط روز تطبیق داده شوند و فکر می‌کنم راه‌اندازی شبکه‌ تلویزیونی کشاورزی بتواند برای بالا بردن اطلاعات کشاورزان و آشنایی آن‌ها با خدماتی چون بیمه کشاورزی و اطلاعات و فناوری روز در حیطه کشاورزی مفید باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =